Kliently växer och anställer fler egna jurister

För att möta efterfrågan, har den juridiska uppstickaren Kliently under våren anställt fyra heltidsanställda jurister. Det är en effekt av att Klientlys digitala rådgivningstjänst i stor utsträckning leder till uppdrag för juristerna. De nya heltidsanställda kommer att hantera den ökade strömmen av nya ärenden, öka tillgängligheten inom fler rättsområden och ytterligare bidra till en utökning av språken i tjänsten. Idag kan användarna få juridisk rådgivning på över 10 språk inom i stort sett samtliga rättsområden.

Vi är väldigt glada över att öka antalet heltidsanställda jurister på Kliently. Detta ger en högre och snabbare tillgänglighet för klienter som ringer in och som både vill ha snabba svar på juridiska frågor och lite mer omfattande hjälp genom att anlita en jurist, säger Nadja Hatem, grundare och vd på Kliently.

Kliently är en digital plattform där du oavsett tid och plats, med tillgång till en smartphone, snabbt och enkelt kan få personlig juridisk rådgivning av en jurist via videosamtal. Där får du svar på dina juridiska frågor och kan anlita juristen i ditt juridiska ärende. I många fall räcker det med det inledande videosamtalet för att få svar på frågor, men det kan också leda till ett mer omfattande uppdrag för juristen. För att möta denna efterfrågan utökar nu Kliently med fyra nya jurister.

De nya juristerna bidrar med nytt språk och nytt affärsområde till Kliently. De nyanställda på Kliently är:

Josip Ladan, f.d sportsjournalist och numera även jurist. Josip är särskilt kunnig inom idrottsjuridik, privat försvar men åtar sig också uppdrag inom migrationsrätt, familjerätt och tvistemål.

Carl Seffers, som närmast kommer från Stockholm där han främst arbetat med hyresjuridik. Carl åtar sig uppdrag inom hyresjuridiska frågor, migrationsrätt, familjerätt.

Miski Ibrahim, somalisktalande jurist som breddar språkpaletten i Kliently med somaliska, och åtar sig uppdrag inom humanjuridiken (migrationsrätt, brottmål, familjerätt) men också inom affärsjuridik, i synnerhet bolags-och avtalsrätt.

Adib Hosseini, persisk-och kurdisktalande jurist med särskild inriktning på affärsjuridik, konkurrensregler, EU-rättsliga regler och GDPR.

Kliently har en affärsmodell där klienten kan boka en första konsultation av en jurist där man betalar 349 kronor för 15 minuters rådgivning. Behövs vidare juridisk expertis ger juristen ett kostnadsförslag. Kliently har en kombination av egna jurister och externa jurister som är kopplade till tjänsten.

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

Kliently inleder samarbete med Barncancerfonden

Nu inleder den juridiska uppstickaren Kliently ett samarbete med Barncancerfonden. Samarbetet innebär att vuxna barncanceröverlevare och föräldrar till barn med cancer med behov av juridisk rådgivning och stöd nu kan få gratis juridisk rådgivning i Klientlys app.

Barncancerfonden har sedan 2020 erbjudit gratis juridisk rådgivning till vuxna barncanceröverlevare och föräldrar till barn med cancer genom tjänsten Rättshjälpen. Nu inleder Kliently ett samarbete med Barncancerfonden som innebär att legaltechbolaget kommer att hantera de ärenden som kommer in till Rättshjälpen.

– Vi är så glada över att vi, tillsammans med Barncancerfonden, kan bidra till att försöka underlätta för de som drabbats av barncancer. Barncancerfonden är en fantastisk organisation och med vår app tror vi att vi verkligen kan göra det enkelt för de drabbade att få hjälp i sina ärenden väldigt snabbt, säger Nadja Hatem, grundare och VD hos Kliently.

Genom Barncancerfondens tjänst Rättshjälpen erbjuds vuxna barncanceröverlevare och föräldrar till barn med cancer, kostnadsfri juridisk rådgivning och stöd i försäkringsärenden samt frågor som rör Försäkringskassan. Rättshjälpen har sedan 2020 lyckats hjälpa flera familjer i ärenden som har resulterat i att de drabbade kunnat få stöd och ersättning både under och efter barnet drabbats av cancer. Idag har 75 barncanceröverlevare och drabbade familjer fått hjälp av Rättshjälpen. Flera av de som tagit hjälp säger att stödet har gjort stor skillnad i deras liv och att de tack vare Rättshjälpen hittat nytt hopp för framtiden. Genom samarbetet erbjuds nu målgruppen ett kostnadsfritt samtal genom Klientlys app för att få juridisk rådgivning.

– I Sverige insjuknar ett barn i cancer varje dag. När en familj drabbas av barncancer vänds allt upp och ned och ingenting blir sig likt. Såväl vardag som ekonomi påverkas. Att behöva lägga tid på att hantera och driva försäkrings- och ersättningsärenden, vare sig det är under sjukdomsperioden eller efter avslutad behandling, kan för många kännas övermäktigt. Där är Rättshjälpen ett viktigt stöd till de drabbade och vi ser fram emot att tack vare Kliently-appen kunna erbjuda lättillgänglig och snabb juridisk hjälp, säger Jessica Runemark, enhetschef för programverksamhet på Barncancerfonden.

Kliently är en app för juridisk rådgivning som kombinerar traditionell juridik med teknologi för att förenkla och tillgängliggöra juridisk hjälp för en bredare massa. Genom appen kan du få hjälp på flera olika språk, vart du än befinner dig och dessutom få prata med en jurist inom 24 timmar. Sedan starten 2022 har tusentals personer från flera olika delar i världen lyckats få hjälp i frågor kring svensk lagstiftning genom Kliently-appen.

– Vårt mål och vår vision har alltid varit att demokratisera den juridiska hjälpen. Vi vill att fler ska kunna få hjälp snabbt och att det framförallt ska vara enkelt att få hjälp. Det är en grundläggande mänsklig rättighet och därför är det också en självklarhet för oss att samarbeta med Barncancerfondens Rättshjälp där långa väntetider och andra hinder ska vara det sista de barncancerdrabbade ska behöva oroa sig över, säger Nadja Hatem, VD hos Kliently.

Samarbetet mellan Kliently och Barncancerfonden börjar redan nu och pågår under hela 2023. Rättshjälpen ingår i det stöd Barncancerfonden erbjuder och är gratis för alla vuxna barncanceröverlevare och föräldrar till ett barn med cancer. Kliently är bl a specialiserade på försäkringsärenden och är Barncancerfonden samarbetspartner.

Nadja Hatem
vd och grundare
0736264843
nadja@kliently.se
Kliently erbjuder juridisk rådgivning till privatpersoner och småföretag via digitala möten till låg kostnad och på flera olika språk. Kliently lanserades i december 2021. Läs mer på www.kliently.se

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

De vill demokratisera tillgången till juridik

DI skriver om att Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem deltar i Di Digitals pitchtävling Female Founders 2022 den 30 november.

Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem vill sänka trösklarna till juridiska tjänster. De står bakom Kliently, där människor snabbt kan hitta information och få prata med en jurist inom 24 timmar. Duon deltar i Di Digitals pitchtävling Female Founders 2022.

Stockholmsbaserade Kliently är ett av sex startupbolag som har valts ut att delta i Di Digitals pitchtävling på eventet Female Founders den 30 november.

Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem har varit partners sedan 2009, då de utan någon större erfarenhet startade en juristbyrå tillsammans. För att skaffa sig det satt de i tingsrätten för att lyssna på hur andra gjorde och plöjde inlagor.

2015 blev de advokater och byrån blev en advokatbyrå. Men i fjol begärde de utträde ur Advokatsamfundet för att kunna lansera juridikappen Kliently, som riktar sig mot privatpersoner och småföretagare.

”Vi har gjort en lång resa tillsammans i den traditionella världen, men branschen behöver förnyas, förenklas och kundanpassas. Det var många som tyckte att vi var modiga när vi startade juristbyrå, men kanske ännu modigare nu när vi startade Kliently”, säger Nadja Hatem, medgrundare och vd på Kliently.

Läs hela artikeln på Dagens Industri här.

Nadja Hatem
vd och grundare
0736264843
nadja@kliently.se

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

Kliently inleder samarbete med Emigreat

Legal tech-appen Kliently har inlett ett samarbete med Emigreat för att bättre kunna hjälpa arbetsgivare och arbetstagare med arbetstillståndsansökningar.

Med krångliga arbetstillståndsregler och processer som tar energi, tid och kostar företagen stora pengar har Kliently och Emigreat inlett ett samarbete för att backa upp arbetsgivare och arbetstagare att snabbt och enkelt kunna navigera sig i arbetstillståndsansökningsdjungeln.

Klientlys migrationsrättsliga jurister får dagligen in samtal av arbetstagare och arbetsgivare som har problem med arbetstillståndsansökningarna, antingen att de har frågor om villkor eller att de fått avslag efter månader av väntan.

– Våra jurister får gå in och överklaga, alternativt hjälpa till med en ny ansökan, något som är oerhört frustrerande för den som väntar på att börja arbeta men också kostsamt för ett företag som väntar i månader, ibland år, på att få hit sina talanger, säger Nadja Hatem, vd och medgrundare av Kliently.

Emigreat erbjuder en plattform som förenklar arbetstillståndsansökningar för arbetstagare och arbetsgivare medan Kliently är en digital plattform där den som är i behov snabbt, enkelt och säkert kan få personlig juridisk rådgivning av en jurist och få svar på juridiska frågor och anlita en jurist om behov uppstår. Kliently erbjuder juridisk rådgivning på över tio språk.

– Vi på Emigreat är glada över ett samarbete med Kliently, där vi kommer att förenkla arbetstillståndsprocessen för alla de som är i behov och som nu kommer få uppbackning av jurister, som är experter på migration om det skulle uppstå behov av en jurist, säger Anali Guzman, VD och medgrundare av Emigreat.

För mer information:
Nadja Hatem. vd och grundare för Kliently: 073-626 48 43, nadja@kliently.se
Anali Guzman Molina, vd och medgrundare för Emigreat; 079-0538407 hello@emigreat.co

Nadja Hatem
vd och grundare
0736264843
nadja@kliently.se
Kliently erbjuder juridisk rådgivning till privatpersoner och småföretag via digitala möten till låg kostnad och på flera olika språk. Kliently lanserades i december 2021. Läs mer på www.kliently.se

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag