SMÅA tar in juridisk rådgivning genom Kliently

Genom ett samarbete mellan legaltech-bolaget Kliently och SMÅA får nu SMÅA’s medlemmar tillgång till juridisk rådgivning till ett förmånligt medlemspris. Rådgivningen finns tillgänglig 365 dagar om året genom appen Kliently och möjliggör för medlemmarna att snabbt få kontakt med en jurist vid behov.
Många av våra medlemmar ringer in och har olika frågor kring a-kassa, arbetslöshet och företagande. Många av frågorna hanterar vi direkt men vi får också in en hel del frågor som kräver annan juridisk expertis. Och då kommer det här samarbetet verkligen göra skillnad för våra medlemmar, säger Ulrika Westergren kassaföreståndare för SMÅA.

SMÅA, a-kassan för företagare och deras familjemedlemmar, är Sveriges största företagarägda medlemsorganisation. De försäkrar företagare i små- och medelstora företag som vill försäkra sig mot inkomstbortfall vid arbetslöshet. SMÅA har idag fler än 100 000 medlemmar som alla numera har möjlighet att få juridisk rådgivning av erfarna jurister till ett förmånligt medlemspris direkt genom appen Kliently.

Vi är själva företagare och därför är det här ett viktigt samarbete för oss. Risken för inkomstbortfall är redan en orosfaktor hos många. Att inte riktigt ha koll på juridiken adderar bara till den oron. Bara genom att snabbt kunna ge svar på juridiska frågor har vi möjlighet att lätta på den oro många upplever och säkerställa att SMÅA’s medlemmar har god legal hälsa, säger Nadja Hatem, VD och medgrundare, Kliently.

Kliently är en juridisk hybridbyrå som kombinerar traditionell juridik med teknologi i syfte att göra juridisk hjälp mer lättillgänglig för alla. Visionen är att öka människors legala hälsa genom att göra det enkelt, smidigt och prisvänligt att få kvalitativ juridisk hjälp. Hos Kliently kan du bland annat boka juridisk rådgivning, skriva avtal, anlita ett juridiskt ombud för processer i domstol och även få hjälp vid både start och avslut av företag.

Majoriteten av företag i Sverige är små och medelstora företag som har en otroligt viktig roll för den svenska ekonomin. SMÅA’s tjänster utgör ett viktigt skyddsnät för de här företagarna och tillsammans med det starka utbud av tjänster vi har hos Kliently kommer vi kunna erbjuda företagare en stabil grund att stå på, säger Nadja Hatem, VD och medgrundare, Kliently.

Vill du kontakta Kliently eller SMÅA för frågor eller intervju?
Mejla Nadja Hatem hos Kliently på nadja@kliently.se.
Ulrika Westergren SMÅA på ulrika.westergren@smakassa.se.

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

Mindlers tidigare CTO ny co-founder hos Kliently

Victor Axelsson, tidigare CTO hos Mindler, går in som en av tre majoritetsägare i legaltech-bolaget Kliently. Tillsammans med grundarna Nadja Hatem och Anuta Sjunghamn satsar nu trion på att öka tillgängligheten i appen för att nå ut till ännu fler människor.
Jag och Anuta har mångårig erfarenhet inom juridiken och vet vilka möjligheter och fallgropar som finns inom branschen. Med vår kunskap och Victors styrka inom tech kan vi nyttja dagens teknologiska möjligheter till att nå visionen om juridisk hjälp som finns tillgänglig för alla, oavsett förutsättningar, språkbarriärer, ekonomiska skillnader och annat som gör att många idag inte får den hjälp de har rätt till, säger Nadja Hatem, grundare och VD hos Kliently.

Kliently är en juridisk hybridbyrå som kombinerar traditionell juridik med teknologi i syfte att tillgängliggöra juridisk hjälp till en bredare massa. Bolaget startades i december 2021 då Klientlys tjänster tillgängliggjordes digitalt genom appen Kliently. Detta har gjort det möjligt för användare världen över att få hjälp kring svensk lagstiftning oavsett var de befinner sig. Sedan starten har appens tjänster använts närmare 4000 gånger av människor världen över.
För en techie som jag är det otroligt spännande att jobba inom en bransch som knappt har påverkats av dagens moderna teknik. Här finns stora möjligheter och framförallt ett stort behov av modernisering och effektivisering, något jag ser fram emot att förändra genom Kliently, säger Victor Axelsson, CTO hos Kliently.

Victor Axelsson kommer närmast från en CTO-tjänst hos Mindler där han arbetade med tjänstens tech under en period som präglades av snabb tillväxt. Efter åren hos Mindler har han sedan hösten 2023 arbetat som CTO hos Kliently där huvudmålet har varit att stärka tjänstens teknologi och vässa den ytterligare för att göra det möjligt för fler att nyttjas av tjänsten.
Det är inte bara gemene hen som ska känna att det är enkelt att få tillgång till juridisk hjälp genom appen Kliently. Vår vision är att även juristernas dagliga arbete ska effektiviseras och förenklas. Kliently ska förkroppsliga lättillgänglighet inom juridisk, oavsett hur och varför du använder tjänsten, säger Victor Axelsson, CTO hos Kliently.

Vill du komma i kontakt med Victor Axelsson eller Nadja Hatem för att ställa frågor eller för intervju?
Mejla Nadja Hatem på nadja@kliently.se
Mejla Victor Axelsson på victor.axelsson@kliently.se

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

Kostnadsfri juristrådgivning genom försäkring

Genom ett samarbete mellan legaltech-bolaget Kliently och FörsäkringsUtveckling Sverige AB (FUAB), får nu FUABs medlemmar kostnadsfri juridisk rådgivning direkt i appen Kliently. Medlemmarna kan därigenom få juridisk hjälp 365 dagar om året och oavsett vilket rättsområde det rör sig om.
– För oss är det viktigt att kunna erbjuda våra medlemmar nischad och personlig hjälp. Tack vare att Kliently har jurister i sitt stall som täcker samtliga rättsområden och dessutom finns tillgängliga online får våra medlemmar nu juridisk rådgivning när de behöver det och anpassad helt till deras behov, säger Stefan Örljung, partner hos FUAB.

FUAB förmedlar skräddarsydda gruppförsäkringar till företag, fackföreningar och medlemsförbund. Som enda nordisk förmedlare av gruppförsäkringar är målsättningen att erbjuda lösningar som tar ett helhetsgrepp om försäkringstagarnas behov. Medlemmarna får då en försäkring som täcker allt, snarare än flera försäkringar som alla täcker varsitt område.

– Att du direkt i din försäkring får möjlighet att prata med en jurist ger försäkringen ett starkt mervärde. Det är viktigt att alla har enkel och snabb tillgång till juridisk hjälp, inte bara när de hamnar i knipa utan också för att stärka deras skyddsnät och förhindra att de hamnar i knipor längre fram, säger Nadja Hatem, VD och medgrundare, Kliently.

Kliently är en juridisk hybridbyrå som kombinerar traditionell juridik med teknologi i syfte att tillgängliggöra juridisk hjälp till en bredare massa. Förutom att erbjuda hjälp och representation i rätten jobbar Kliently även utifrån premissen att människor bör skydda sig mot eventuella knipor genom att rådgöra med en jurist kring ens ekonomiska och legala status. Juristen kan då, genom konsultationer och avtal, hjälpa till att förebygga de vanligaste juridiska fallgroparna många i Sverige råkar ut för.

– Vi hoppas att vårt samarbete med Kliently kommer leda till att våra medlemmar känner en trygghet i att de också får legal hjälp när de än behöver eller vill ha det. På det sättet ser vi till att våra gruppförsäkringar inte bara ger dig ett ekonomiskt skyddsnät utan även ett juridiskt, säger Stefan Örljung, partner hos FUAB.


Vill du kontakta Kliently eller FUAB för frågor eller intervju?
Mejla Nadja Hatem hos Kliently på nadja@kliently.se
Mejla Stefan Örljung hos FUAB på stefan.orljung@fuab.com

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

NyföretagarCentrum Sverige och Kliently i nytt samarbete

Nu får företagare som kontaktar NyföretagarCentrum fördjupat stöd och även juridisk expertis tack vare ett nytt samarbete med legaltech-bolaget Kliently. Genom samarbetet kan NyföretagarCentrum runt hela landet erbjuda företagare hjälp i juridiska frågor och avtalsskrivning vid start och drift av nya företag.

Det här är ett väldigt viktigt samarbete för oss som själva är en startup. Vi har inte bara möjlighet att hjälpa företagare med avtalsskrivning och andra juridiska frågor som dyker upp när man driver ett företag. Vi har också möjlighet att direkt stärka det svenska näringslivet genom att göra det vi är bäst på; erbjuda kvalitativ och effektiv juridisk hjälp, säger Nadja Hatem, grundare och VD hos Kliently.

NyföretagarCentrum finns i fler än 220 av Sveriges 290 kommuner och ger kostnadsfri information och rådgivning till nya företagare, vilket underlättar start och drift av företag. Nu stärker man upp med expertis i juridiska frågor och avtal från yrkesverksamma jurister hos Kliently.

Vi är glada att Kliently tillkommit som partner till NyföretagarCentrum Sverige. Vid start av företag är det många som undrar hur man ska göra och då göra rätt. Genom samarbetet med Kliently ges nyföretagare och NyföretagarCentrum bättre möjligheter att snabbt kunna få svar på såväl enkla som komplicerade juridiska frågor, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.

Kliently är ett legaltech-bolag som kombinerar traditionell juridisk hjälp med modern teknologi. Genom digitaliserade videomöten, tillgång till avtalsskrivning på egen hand och tillsammans med jurist samt direktaccess till erfarna jurister förkortar Kliently avsevärt väntetiden för kunden och har därför möjlighet att erbjuda kvalitativ hjälp snabbt och till ett mer plånboksvänligt pris. Sedan starten 2021 har tusentals människor från flera olika delar i både Sverige och världen fått hjälp genom appen Kliently i frågor, avtal och ärenden som rör svensk lagstiftning.

Klientlys sätt att arbeta förnyar en hel bransch. Att koppling finns tillbaka då grundarna av Kliently själva en gång i tiden var nyföretagare och gavs rådgivning genom NyföretagarCentrum gör detta samarbete än starkare, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.

Sverige behöver flitiga företagare som bidrar till ekonomin och skapar nya arbetstillfällen. Men att starta upp och driva företag är otroligt tufft och ju mer hjälp, råd och information nya företagare får, desto större möjligheter har de att lyckas, säger Nadja Hatem, grundare och VD hos Kliently.

Vill du kontakta Kliently eller NyföretagarCentrum för frågor eller intervju?
Mejla Nadja Hatem hos Kliently på nadja@kliently.se.
Mejla Harry Goldman hos NyföretagarCentrum på harry.goldman@nyforetagarcentrum.se

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

Gör din praktik hos oss!

Nu söker vi en praktikant som vill jobba hands on med kommunikation hos ett legaltech-bolag där målet är att demokratisera tillgången till juridisk hjälp.

Här finns möjlighet för dig att få utlopp för din kreativitet samtidigt som du kommer att få chansen att lära dig att arbeta med flera olika kommunikationskanaler. Du kommer att jobba tillsammans med och rapportera direkt till vår marknadsföringsansvarige och det finns möjlighet att arbeta både på kontor och på distans.

Vem är du?

Du brinner för kommunikation och förstår att kommunikation inte bara är orden vi talar. Det är bilder, videos, skrift, events, ja helt enkelt allt vi förmedlar till våra kunder. Du behöver inte vara en expert i formgivning, videoredigering osv, men du behöver kunna se på färdigt content och bedöma om innehållet är i linje med varumärket eller inte.

I och med att vi arbetar med juridik är det viktigt att du är detaljinriktad och uthållig. I ditt arbete kommer det vara viktigt att den information du arbetar med är korrekt och för det krävs att du dubbel- och trippelkollar alla detaljer du inte känner dig säker på.

Dessutom är du prestigelös och älskar att lära dig nya saker. Hos oss kommer du få möjligheten att jobba med flera olika kommunikationskanaler och med flera olika typer av uppgifter. Det spelar ingen roll vad du har för erfarenhet sen tidigare så länge du är orädd, villig att lära dig och kan ta konstruktiv feedback.

Några exempel på vad du kan få göra

  • Ta fram content till våra sociala kanaler, både rörligt och stillbild.
  • Skriva SEO-anpassade bloggartiklar.
  • Sätta ihop nyhetsbrev.
  • Planera och förbereda inför events.
  • Brainstorma och planera kring kommande kampanjer.

Hur söker du?

Skicka ett kort personligt brev där du med högst fem meningar beskriver dig som person (undvik gärna generella beskrivningar) och svarar på följande tre frågor:

  • Varför behöver vi dig?
  • Vad är det med den här tjänsten som tilltalar dig?
  • Vad vill du ha lärt dig efter din praktikperiod?
  • När börjar din praktikperiod och hur lång är den?

Du mejlar detta till info@kliently.se. Sista ansökningsdag är 22 januari. Vi svarar på ansökan löpande.

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

Vi lanserar en ny tjänst! – Personligt anpassade juridiska dokument.

Behöver du hjälp att ta fram juridiska dokument?

Onlinebaserade juridiska tjänster är inte nytt. Däremot är de flesta inte skräddarsydda utifrån användarens behov. Nu lanserar vi därför tillsammans med Juridok en tjänst som erbjuder möjligheten att snabbt skapa juridiska dokument som också specialanpassas av en jurist.

– Det juridiska landskapet är komplicerat och därför är det svårt att helt och hållet digitalisera juridisk hjälp. Många efterfrågar kombinationen av snabbheten och smidigheten i onlinebaserad hjälp tillsammans med vetskapen att hjälpen du får är anpassad till dig och dina behov. Det erbjuder vi nu till ett förmånligt paketpris tillsammans med Juridok, säger Nadja Hatem, VD hos Kliently.

Den nya tjänsten lanseras både på kliently.se och på juridok.se där användare kan klicka sig vidare för att skapa flertalet olika juridiska dokument. Dokumenten är anpassade både till privatpersoner och företag och erbjuds till fasta priser. Användaren väljer det dokument hen behöver, fyller i sina uppgifter och får sen hjälp att kvalitetssäkra dokumentet av en av Klientlys jurister.

– Den här tjänsten är unik i sitt slag. Vi behåller det traditionella där du får vägledning och hjälp av en jurist samtidigt som vi implementerar dagens techmöjligheter för att göra processen betydligt snabbare, smidigare och enklare för användaren, säger Nadja Hatem, VD hos Kliently.

Kliently är en digital tjänst som kombinerar traditionell juridik med teknologi för att förenkla och tillgängliggöra juridisk hjälp till en bredare massa. Sedan starten 2022 har tusentals människor från flera olika delar i Sverige och i världen lyckats få hjälp i frågor och ärenden kring svensk lagstiftning genom appen Kliently.

Juridok är en onlinebaserad interaktiv tjänst som låter användaren skapa kvalitetssäkrade juridiska dokument genom att besvara enkla frågor. Tjänsten syftar till att förenkla juridiken – med kunden i fokus – och är både prisvärd och smidig att använda.

­– Det här samarbetet kombinerar verkligen styrkorna hos både Juridok och Kliently och gör att vi kan erbjuda den personliga touch till onlinebaserad juridisk hjälp som många efterfrågar. Det gör att vi kan nå ut till ännu fler människor och med hjälp av Klientlys jurister kommer kunderna att få juridisk rådgivning och de anpassningar som behövs avseende deras juridiska dokument, till transparenta priser. Allt för att kunderna ska känna sig ännu mer trygga med sina juridiska dokument, säger Jens Holmberg, grundare Juridok.

För att testa eller kika på den nya tjänsten, klicka här.


För frågor om tjänsten, Kliently eller intervju med Nadja Hatem: 
Mejla nadja@kliently.se

För frågor om tjänsten, Juridok eller intervju med Jens Holmberg: 
Mejla jens@juridok.se

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

Våra ungdomar behöver goda förebilder – inte hårdare straff

Vi måste få stopp på det eskalerande våldet som nu rör sig ner i åldrarna. 

Vi på Kliently tror på att förändringen behöver ske i tidig ålder där goda förebilder och yrkesverksamma som barn och ungdomar kan identifiera sig med och se upp till kan vara en av många nyckelfaktorer för förändring. Det kan också ge hopp om att ”även jag kan” och bidra till en syn om en ljusare framtid. 

Kan hen, kan jag.  

Vi sträcker därför ut handen till Sveriges grund- och gymnasieskolor och ger ungdomar chansen att träffa våra jurister i en unik möjlighet som ger dem inblick i det breda yrkeslivet som jurist, kriminalitetens konsekvenser och juridikens möjligheter.

Klientlys jurister har, genom sitt samhällsengagemang och en bred, internationell bakgrund, nu en möjlighet att vara med och påverka framtidens unga vuxna att förändra, och kanske få en och annan ungdom att avhålla sig från brottslighet och i stället tänka om. Med kunskap kommer också kloka val.

Våra jurister, med sin nyanserade bakgrund, vill komma till er skola och prata med era elever. Om juridik, om att välja plugget framför gatan och om vad en kan bli. Oavsett om en ungdom drömmer om att bli jurist, advokat eller något helt annat så vill vi visa våra ungdomar att de har betydligt fler och framförallt tryggare, möjligheter framför dem.

Nadja Hatem,
VD hos Kliently

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

Kliently växer med ny juridisk mottagning

Nu öppnar Kliently upp en juridisk mottagning för att möta en allt växande efterfrågan. Genom Kliently Legal kan användare numera få långsiktig hjälp med större uppdrag. Mottagningen erbjuder hjälp både fysiskt och digitalt till användare med behov av juridisk hjälp på längre sikt. Den nya mottagningen är ytterligare ett steg mot att demokratisera tillgången till juridisk hjälp i Sverige.

Vi har sett att det finns en hög efterfrågan från användare som kontaktar Kliently och vill ta hjälpen vidare även efter det initiala videosamtalet. Det har funnits ett behov av en mottagning där vi kan fortsätta hjälpa våra användare på sikt och därför kompletterar vi verksamheten med Kliently Legal. Nu blir det ännu enklare att snabbt få juridisk hjälp oavsett behov och som vanligt gör vi det på flera olika språk och täcker alla rättsområden, säger Nadja Hatem, VD hos Kliently.

Appen Kliently lanserades i december 2021. Syftet med Kliently är att vem som helst snabbt och enkelt ska kunna få juridisk hjälp. Den digitala appen och det faktum att Klientlys jurister är mångspråkiga gör att Klientlys användare får tillgång till juridisk hjälp inom svensk lagstiftning vart de än befinner sig i världen.

Genom Kliently Legal öppnas möjligheten att hjälpa användare med större uppdrag. När en användare bokar ett videosamtal i appen Kliently görs en bedömning om hen kan få hjälp direkt under samtalet eller om hen behöver anlita en jurist. För hjälp på längre sikt tar Kliently Legal uppdraget och erbjuder fortsatt hjälp både fysiskt och digitalt beroende på behov.

Kärnan hos Kliently är att vi är digitala och därför lättillgängliga och det fortsätter vi att vara även genom Kliently Legal för användare som befinner sig längre ifrån oss. Vi vill nyttja dagens teknologi för att förenkla för människor att få juridisk hjälp. Det ska inte spela någon roll vart du är eller vad du behöver hjälp med. Så länge du har ett behov av juridisk hjälp så ska du få den, enkelt och smidigt, säger Nadja Hatem, VD hos Kliently.

Kliently Legal är en juridisk mottagning och förlängning av appen Kliently. Hos Kliently Legal tar jurister sig an ärenden under samtliga juridiska rättsområden och hjälper klienter på flera olika språk.

Nadja Hatem
VD och medgrundare
0736264843 
nadja@kliently.se

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

Kliently nominerad till ett av Sveriges bästa tech-startups

Bild lånad av Ny Teknik

Tidningen Ny Teknik, som bevakar det senaste inom teknik, har nominerat Kliently till årets 33-lista. 33-listan är en årlig lista där Ny Teknik listar Sveriges absolut bästa tech-startups. Utav hundratals svenska startups väljer tidningen varje år ut 33 startups som de bedömer vara de mest innovativa och med potential att växa snabbt, inte bara inom Sverige utan även globalt.

Nu är Kliently ett av de företag som är nominerade till 33-listan. Ännu ett kvitto på att Kliently demokratiserar tillgången till svensk lagstiftning genom att göra det enkelt för människor att få hjälp, oavsett vart i världen de befinner sig.

Under den korta tid som Kliently har varit aktiv, har vi hjälpt människor med deras juridiska problem i alla delar av världen. Vi lever i en digital värld där människor förväntar sig access till juridik och jurister på ett enklare sätt. Det är en av anledningarna till Klientlys framgång. Människor i hela Sverige och på en global nivå kan nu, genom Klientlys app få snabb och enkel juridisk hjälp av en jurist redan samma dag, säger Nadja Hatem, VD och medgrundare, Kliently.

Läs mer om 33-listan hos Ny Teknik.

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag

Kliently växer och söker en familjerättsjurist och en migrationsrättsjurist!

Sök till oss redan idag!

Har du juristexamen och minst ett års arbetslivserfarenhet som jurist? Är du intresserad av att arbeta i ett snabbväxande legal tech-bolag? Då kan Kliently vara en arbetsplats för dig!

Vi söker dig som är flexibel, självständig och har förmåga att både ta in och förstå ny information. Vi ställer höga krav på juridisk analysförmåga och mycket goda kunskaper i svenska språket. Talar du ytterligare språk är det meriterande.

För oss är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi lägger stor tyngd vid det. För att trivas i rollen som jurist hos oss ska du tycka om att samarbeta med andra, men också kunna arbeta självständigt. Vi söker dig som är engagerad, omdömesgill, lösningsorienterad, prestigelös och noggrann. Du ska ha en hög grad av planerings- och prioriteringsförmåga så att du kan organisera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt.

Hos oss blir du en del av ett växande team med jurister, utvecklare och marketing där det är självklart att stötta varandra och dela med sig av kompetens och erfarenhet.

Förändra branschen med oss!

Klientlys vision är att digitalisera den juridiska branschen. Känner du att du vill vara med på denna utvecklingsresa och delar vår vision, nämligen att tillgängliggöra juridiken för alla i Sverige på en global nivå, så hoppas vi att du söker dig till oss redan idag.

Skicka din ansökan komplett med personligt brev, CV, examensbevis och ev. andra relevanta intyg till info@kliently.se. Rekrytering sker löpande.

Anställningen är på heltid och tillsvidare. Provanställning gäller under de första sex månaderna. Tillträde sker enligt överenskommelse men gärna så snart som möjligt.

Ladda ner appen Kliently och få hjälp redan idag