Har du blivit utsatt för ID-stöld?

Ung kvinna som sitter med telefon och kreditkort och ser bekymrad ut på grund av id-stöld.

Att bli utsatt för ID-stöld och bedrägeri är ofta väldigt obehagligt och kan ge allvarliga konsekvenser. Om du misstänker att någon har tagit lån, köpt varor eller exempelvis tecknat abonnemang i ditt namn utan att du vet om det, är det viktigt att du är snabb med att anmäla och förhindra ytterligare skada.

Anmäl till polisen att du blivit utsatt för ID-stöld

Det första du ska göra när du misstänker att du har blivit offer för ID-stöld är att anmäla det till polisen. Det gör du genom att antingen ringa 114 14 eller besöka närmaste polisstation. Genom att rapportera brottet till polisen sätts en utredning igång. Det i sin tur ökar chanserna att kunna identifiera bedragaren så att hen blir ställd inför rätta.

Spärra ditt personnummer

Genom att spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen kan du skydda dig mot ID-stöld och fler bedrägerier som görs i ditt namn. De stora kreditupplysningsföretagen samarbetar vanligtvis. Därför behöver du bara spärra ditt personnummer hos en av dem. Men för säkerhetens skull kan det vara bra att dubbelkolla med kreditupplysningsföretaget att det räcker med samtalet du gör.

Se över dina kontoutdrag

Det är viktigt att du ser över alla dina kontoutdrag, både för bankkort och eventuella kreditkort vid eventuell ID-stöld. Se efter om det finns transaktioner eller krediter som du inte känner igen. Hittar du några sådana ska du både dela med dig av informationen till polisen och kontakta din bank om de felaktiga transaktionerna. Banken kommer då utreda hur de felaktiga transaktionerna har skett och hjälpa dig att reklamera dem.

Kontakta Skatteverket om ID-stöld

Det kan också vara bra att kontakta Skatteverket för att höra efter om bedragaren har ändrat din folkbokföringsadress. Ibland kan de nämligen göra det för att få tag på din post. På det sättet kan bedragaren beställa fler kreditkort och annat i ditt namn. Genom att informera Skatteverket om att du har blivit utsatt för ID-stöld kan du se till att skydda dig från ytterligare bedrägerier.

Bestrid felaktiga krav

Om du får fakturor och liknande för saker du inte har beställt måste du bestrida dessa. Det gör du genom att kontakta företaget som skickat fakturan och förklara situationen. Om du inte gör det är risken att du hamnar hos Kronofogden och att du i slutändan blir tvungen att betala för köp du inte har gjort.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently