01
Kan jag använda Kliently utomlands
Ja, du kan använda Kliently var du än befinner dig så länge du har tillgång till internetuppkoppling som klarar video och ljud. Vi tar redan idag emot samtal från personer från olika platser i världen med frågor kring svensk lagstiftning.
02
Vad kostar det att använda Kliently?
Varje videomöte på 15 minuter kostar 395 SEK. Skulle du behöva anlita en av våra anslutna jurister kommer du och juristen att tillsammans se över ditt ärende, gå igenom kostnaderna för fortsatt biträde och då även utreda dina möjligheter till rättsskydd genom ditt försäkringsbolag, rättshjälp genom staten samt om du i ditt ärende har rätt till ett biträde som bekostas helt av staten såsom ett offentligt biträde (t.ex. i LVU-mål och migrationsmål) och målsägandebiträde (i brottmål)
03
Vilken jurist ska jag välja?
På Kliently finns flera anslutna jurister med olika juridiska inriktningar som du kan välja mellan. Du kan själv navigera bland våra jurister och boka den jurist som passar just dig och din fråga / ditt ärende. Är du osäker på vilken jurist du ska välja? I Kliently-appen kan du även välja att svara på ett antal frågor angående din frågeställning / ditt ärende och låta oss rekommendera de bäst lämpade juristerna för dig. Med Kliently kan du få hjälp inom flera rättsområden, oavsett var i landet du bor.
04
Vilka är juristerna?
Alla Klientlys anslutna jurister arbetar på egna juristbyråer, har adekvata försäkringar för såväl sin rådgivning som sina verksamheter och har avtal med Kliently. Du kan läsa mer om respektive jurist här.
05
Hur avbokar jag mitt videomöte?
Du kan avboka dina möten själv i appen fram tills mötet startar.
Du kan alltid avboka kostnadsfritt fram till 24 timmar innan mötet. Avbokar du inom mindre än 24 timmar innan bokad tid eller om du uteblir från besöket får du ingen återbetalning.
För att avboka:
1. Gå till Bokning och klicka på det möte du vill avboka.
2. Klicka därefter på ”Avboka” och följ instruktionerna.
06
Hur långt är ett möte?
Videomötet med en jurist är 15 minuter långt.
07
Vad händer om jag har fler frågor?
Om du har fler frågor som du vill ställa till samma jurist eller om du behöver konsultera en annan jurist angående en annan fråga i ett annat ärende, kan du enkelt boka ett nytt videomöte med den jurist du önskar tala med. Du kan då antingen navigera själv bland våra jurister och boka den jurist som passar just dig och din fråga / ditt ärende eller så går du till hemmenyn i appen, svarar på ett antal frågor angående din frågeställning / ditt ärende och låter oss rekommendera de bästa lämpade juristerna för dig.
08
Vad händer om jag behöver mer hjälp efter samtalet?
Om du efter samtalet är i behov av mer hjälp och behöver anlita en jurist för ditt ärende kan den jurist du talat med även hjälpa dig vidare genom att åta sig ditt ärende och företräda dig i egenskap av ombud eller biträde. Den jurist du har valt kommer då att uppta dig som klient i sin egen juristbyrå och tillsammans med dig se över ditt ärende, gå igenom kostnaderna för fortsatta biträde och utreda dina möjligheter till rättsskydd genom ditt försäkringsbolag, rättshjälp genom staten samt om du i ditt ärende har rätt till ett biträde som bekostas helt av staten såsom ett offentligt biträde (t.ex. i LVU-mål och migrationsmål) och målsägandebiträde (i brottmål).
09
Hur kommer jag i kontakt med supporten?
Du kan kontakta Klientlys support helgfri vardag mellan kl. 8.00-17.00. Vi gör vårt bästa att besvara din fråga inom 24 timmar.
Kontakta oss på info@kliently.se.
10
11
Hur använder jag Kliently?
Du kommer igång genom att:
Ladda ned Kliently-appen till din smartphone genom App Store eller Google Play. Logga in med BankID eller med e-post. Om du inte använt Kliently tidigare måste du registrera dig som användare genom att ange för-och efternamn, e-postadress samt välja lösenord. Du bokar enkelt ett videomöte på en tid som passar dig. Du får även själv välja vilken jurist du vill prata med. Betalning sker med bankkort eller swish.
Tänk på att du måste vara över 18 år för att få använda Kliently samt att du inte kan boka ett möte åt någon annan person än dig själv.
12
Vart vänder jag mig med eventuella klagomål?
Om du inte är nöjd med den rådgivning eller bemötandet du fått vill vi gärna ta del av dina synpunkter. Vänd dig i första hand direkt till oss på Kliently genom att skicka ett meddelande till info@kliently.se.
13
Hur gammal måste jag vara för att använda Kliently?
För att använda Kliently måste du vara 18 år eller äldre.
14
Vad kommer hända under mitt videomöte med juristen?
När det är dags för ditt samtal, trycker du på redo-knappen och du ansluts till videmötet när det är är dags för ditt möte. Under samtalet redogör du för din frågeställning och juristen rådgör dig utifrån din frågeställning.
För det fall din frågeställning avser ett ärende där du behöver anlita en jurist kommer juristen du talat med att även kunna hjälpa dig vidare om du önskar det.
15
Kan jag ladda upp handlingar för genomgång av juristen?
Ja. Om du har några handlingar du önskar visa juristen under videomötet, se till att du har de redo för uppladdning i din telefon. Du kan under videomötet med juristen ladda upp de i chatten.
16
Hur ofta kan jag använda Kliently?
Du kan använda Kliently så ofta du behöver och så länge den rådgivning och juridiska hjälp du behöver på ett lämpligt sätt kan tillhandahållas genom Kliently-appen.
17
Vad händer om jag kopplas bort från mötet?
Om du under mötet kopplas ut ur samtalet kan du din bokade tid alltid återvända till mötet genom att gå in på bokningen och trycka på knappen ”Anslut till mötet”