Gör din praktik hos oss!

Nu söker vi en praktikant som vill jobba hands on med kommunikation hos ett legaltech-bolag där målet är att demokratisera tillgången till juridisk hjälp.

Här finns möjlighet för dig att få utlopp för din kreativitet samtidigt som du kommer att få chansen att lära dig att arbeta med flera olika kommunikationskanaler. Du kommer att jobba tillsammans med och rapportera direkt till vår marknadsföringsansvarige och det finns möjlighet att arbeta både på kontor och på distans.

Vem är du?

Du brinner för kommunikation och förstår att kommunikation inte bara är orden vi talar. Det är bilder, videos, skrift, events, ja helt enkelt allt vi förmedlar till våra kunder. Du behöver inte vara en expert i formgivning, videoredigering osv, men du behöver kunna se på färdigt content och bedöma om innehållet är i linje med varumärket eller inte.

I och med att vi arbetar med juridik är det viktigt att du är detaljinriktad och uthållig. I ditt arbete kommer det vara viktigt att den information du arbetar med är korrekt och för det krävs att du dubbel- och trippelkollar alla detaljer du inte känner dig säker på.

Dessutom är du prestigelös och älskar att lära dig nya saker. Hos oss kommer du få möjligheten att jobba med flera olika kommunikationskanaler och med flera olika typer av uppgifter. Det spelar ingen roll vad du har för erfarenhet sen tidigare så länge du är orädd, villig att lära dig och kan ta konstruktiv feedback.

Några exempel på vad du kan få göra

  • Ta fram content till våra sociala kanaler, både rörligt och stillbild.
  • Skriva SEO-anpassade bloggartiklar.
  • Sätta ihop nyhetsbrev.
  • Planera och förbereda inför events.
  • Brainstorma och planera kring kommande kampanjer.

Hur söker du?

Skicka ett kort personligt brev där du med högst fem meningar beskriver dig som person (undvik gärna generella beskrivningar) och svarar på följande tre frågor:

  • Varför behöver vi dig?
  • Vad är det med den här tjänsten som tilltalar dig?
  • Vad vill du ha lärt dig efter din praktikperiod?
  • När börjar din praktikperiod och hur lång är den?

Du mejlar detta till info@kliently.se. Sista ansökningsdag är 22 januari. Vi svarar på ansökan löpande.

Vi lanserar en ny tjänst! – Personligt anpassade juridiska dokument.

Behöver du hjälp att ta fram juridiska dokument?

Onlinebaserade juridiska tjänster är inte nytt. Däremot är de flesta inte skräddarsydda utifrån användarens behov. Nu lanserar vi därför tillsammans med Juridok en tjänst som erbjuder möjligheten att snabbt skapa juridiska dokument som också specialanpassas av en jurist.

– Det juridiska landskapet är komplicerat och därför är det svårt att helt och hållet digitalisera juridisk hjälp. Många efterfrågar kombinationen av snabbheten och smidigheten i onlinebaserad hjälp tillsammans med vetskapen att hjälpen du får är anpassad till dig och dina behov. Det erbjuder vi nu till ett förmånligt paketpris tillsammans med Juridok, säger Nadja Hatem, VD hos Kliently.

Den nya tjänsten lanseras både på kliently.se och på juridok.se där användare kan klicka sig vidare för att skapa flertalet olika juridiska dokument. Dokumenten är anpassade både till privatpersoner och företag och erbjuds till fasta priser. Användaren väljer det dokument hen behöver, fyller i sina uppgifter och får sen hjälp att kvalitetssäkra dokumentet av en av Klientlys jurister.

– Den här tjänsten är unik i sitt slag. Vi behåller det traditionella där du får vägledning och hjälp av en jurist samtidigt som vi implementerar dagens techmöjligheter för att göra processen betydligt snabbare, smidigare och enklare för användaren, säger Nadja Hatem, VD hos Kliently.

Kliently är en digital tjänst som kombinerar traditionell juridik med teknologi för att förenkla och tillgängliggöra juridisk hjälp till en bredare massa. Sedan starten 2022 har tusentals människor från flera olika delar i Sverige och i världen lyckats få hjälp i frågor och ärenden kring svensk lagstiftning genom appen Kliently.

Juridok är en onlinebaserad interaktiv tjänst som låter användaren skapa kvalitetssäkrade juridiska dokument genom att besvara enkla frågor. Tjänsten syftar till att förenkla juridiken – med kunden i fokus – och är både prisvärd och smidig att använda.

­– Det här samarbetet kombinerar verkligen styrkorna hos både Juridok och Kliently och gör att vi kan erbjuda den personliga touch till onlinebaserad juridisk hjälp som många efterfrågar. Det gör att vi kan nå ut till ännu fler människor och med hjälp av Klientlys jurister kommer kunderna att få juridisk rådgivning och de anpassningar som behövs avseende deras juridiska dokument, till transparenta priser. Allt för att kunderna ska känna sig ännu mer trygga med sina juridiska dokument, säger Jens Holmberg, grundare Juridok.

För att testa eller kika på den nya tjänsten, klicka här.


För frågor om tjänsten, Kliently eller intervju med Nadja Hatem: 
Mejla nadja@kliently.se

För frågor om tjänsten, Juridok eller intervju med Jens Holmberg: 
Mejla jens@juridok.se

Våra ungdomar behöver goda förebilder – inte hårdare straff

Vi måste få stopp på det eskalerande våldet som nu rör sig ner i åldrarna. 

Vi på Kliently tror på att förändringen behöver ske i tidig ålder där goda förebilder och yrkesverksamma som barn och ungdomar kan identifiera sig med och se upp till kan vara en av många nyckelfaktorer för förändring. Det kan också ge hopp om att ”även jag kan” och bidra till en syn om en ljusare framtid. 

Kan hen, kan jag.  

Vi sträcker därför ut handen till Sveriges grund- och gymnasieskolor och ger ungdomar chansen att träffa våra jurister i en unik möjlighet som ger dem inblick i det breda yrkeslivet som jurist, kriminalitetens konsekvenser och juridikens möjligheter.

Klientlys jurister har, genom sitt samhällsengagemang och en bred, internationell bakgrund, nu en möjlighet att vara med och påverka framtidens unga vuxna att förändra, och kanske få en och annan ungdom att avhålla sig från brottslighet och i stället tänka om. Med kunskap kommer också kloka val.

Våra jurister, med sin nyanserade bakgrund, vill komma till er skola och prata med era elever. Om juridik, om att välja plugget framför gatan och om vad en kan bli. Oavsett om en ungdom drömmer om att bli jurist, advokat eller något helt annat så vill vi visa våra ungdomar att de har betydligt fler och framförallt tryggare, möjligheter framför dem.

Nadja Hatem,
VD hos Kliently

Kliently växer med ny juridisk mottagning

Nu öppnar Kliently upp en juridisk mottagning för att möta en allt växande efterfrågan. Genom Kliently Legal kan användare numera få långsiktig hjälp med större uppdrag. Mottagningen erbjuder hjälp både fysiskt och digitalt till användare med behov av juridisk hjälp på längre sikt. Den nya mottagningen är ytterligare ett steg mot att demokratisera tillgången till juridisk hjälp i Sverige.

Vi har sett att det finns en hög efterfrågan från användare som kontaktar Kliently och vill ta hjälpen vidare även efter det initiala videosamtalet. Det har funnits ett behov av en mottagning där vi kan fortsätta hjälpa våra användare på sikt och därför kompletterar vi verksamheten med Kliently Legal. Nu blir det ännu enklare att snabbt få juridisk hjälp oavsett behov och som vanligt gör vi det på flera olika språk och täcker alla rättsområden, säger Nadja Hatem, VD hos Kliently.

Appen Kliently lanserades i december 2021. Syftet med Kliently är att vem som helst snabbt och enkelt ska kunna få juridisk hjälp. Den digitala appen och det faktum att Klientlys jurister är mångspråkiga gör att Klientlys användare får tillgång till juridisk hjälp inom svensk lagstiftning vart de än befinner sig i världen.

Genom Kliently Legal öppnas möjligheten att hjälpa användare med större uppdrag. När en användare bokar ett videosamtal i appen Kliently görs en bedömning om hen kan få hjälp direkt under samtalet eller om hen behöver anlita en jurist. För hjälp på längre sikt tar Kliently Legal uppdraget och erbjuder fortsatt hjälp både fysiskt och digitalt beroende på behov.

Kärnan hos Kliently är att vi är digitala och därför lättillgängliga och det fortsätter vi att vara även genom Kliently Legal för användare som befinner sig längre ifrån oss. Vi vill nyttja dagens teknologi för att förenkla för människor att få juridisk hjälp. Det ska inte spela någon roll vart du är eller vad du behöver hjälp med. Så länge du har ett behov av juridisk hjälp så ska du få den, enkelt och smidigt, säger Nadja Hatem, VD hos Kliently.

Kliently Legal är en juridisk mottagning och förlängning av appen Kliently. Hos Kliently Legal tar jurister sig an ärenden under samtliga juridiska rättsområden och hjälper klienter på flera olika språk.

Nadja Hatem
VD och medgrundare
0736264843 
nadja@kliently.se

Kliently nominerad till ett av Sveriges bästa tech-startups

Bild lånad av Ny Teknik

Tidningen Ny Teknik, som bevakar det senaste inom teknik, har nominerat Kliently till årets 33-lista. 33-listan är en årlig lista där Ny Teknik listar Sveriges absolut bästa tech-startups. Utav hundratals svenska startups väljer tidningen varje år ut 33 startups som de bedömer vara de mest innovativa och med potential att växa snabbt, inte bara inom Sverige utan även globalt.

Nu är Kliently ett av de företag som är nominerade till 33-listan. Ännu ett kvitto på att Kliently demokratiserar tillgången till svensk lagstiftning genom att göra det enkelt för människor att få hjälp, oavsett vart i världen de befinner sig.

Under den korta tid som Kliently har varit aktiv, har vi hjälpt människor med deras juridiska problem i alla delar av världen. Vi lever i en digital värld där människor förväntar sig access till juridik och jurister på ett enklare sätt. Det är en av anledningarna till Klientlys framgång. Människor i hela Sverige och på en global nivå kan nu, genom Klientlys app få snabb och enkel juridisk hjälp av en jurist redan samma dag, säger Nadja Hatem, VD och medgrundare, Kliently.

Läs mer om 33-listan hos Ny Teknik.

Kliently växer och söker en familjerättsjurist och en migrationsrättsjurist!

Sök till oss redan idag!

Har du juristexamen och minst ett års arbetslivserfarenhet som jurist? Är du intresserad av att arbeta i ett snabbväxande legal tech-bolag? Då kan Kliently vara en arbetsplats för dig!

Vi söker dig som är flexibel, självständig och har förmåga att både ta in och förstå ny information. Vi ställer höga krav på juridisk analysförmåga och mycket goda kunskaper i svenska språket. Talar du ytterligare språk är det meriterande.

För oss är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi lägger stor tyngd vid det. För att trivas i rollen som jurist hos oss ska du tycka om att samarbeta med andra, men också kunna arbeta självständigt. Vi söker dig som är engagerad, omdömesgill, lösningsorienterad, prestigelös och noggrann. Du ska ha en hög grad av planerings- och prioriteringsförmåga så att du kan organisera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt.

Hos oss blir du en del av ett växande team med jurister, utvecklare och marketing där det är självklart att stötta varandra och dela med sig av kompetens och erfarenhet.

Förändra branschen med oss!

Klientlys vision är att digitalisera den juridiska branschen. Känner du att du vill vara med på denna utvecklingsresa och delar vår vision, nämligen att tillgängliggöra juridiken för alla i Sverige på en global nivå, så hoppas vi att du söker dig till oss redan idag.

Skicka din ansökan komplett med personligt brev, CV, examensbevis och ev. andra relevanta intyg till info@kliently.se. Rekrytering sker löpande.

Anställningen är på heltid och tillsvidare. Provanställning gäller under de första sex månaderna. Tillträde sker enligt överenskommelse men gärna så snart som möjligt.

Kliently satsar vidare – värvar från Mindler

Victor Axelsson, ny CTO hos Kliently

Legal tech-bolaget Kliently forsätter sin resa mot demokratiseringen av juridik och juridiska tjänster. Nu ansluter Victor Axelsson, tidigare CTO hos Mindler, till bolaget i samma roll. 

Kliently har på kort tid seglat upp som en av legaltech-branschens främsta aktörer genom att tillgängliggöra juridiska tjänster för den breda allmänheten som är i behov av råd och hjälp av en jurist. 

Som ett led i utvecklingen och för att befästa sin position på marknaden genom att erbjuda än bättre tjänster, anställs nu Victor Axelsson som ny CTO. Victor kommer senast från motsvarande roll hos den digitala psykologmottagningen Mindler och tillträder sin tjänst omgående. 

Efter att ha varit med om att bygga upp Sveriges största digitala psykologmottagning som dessutom expanderat internationellt, känns det väldigt spännande att fortsätta min karriär med att återigen skapa en tjänst som gör stor skillnad för användaren. Jag ser många likheter och jag tror att mina erfarenheter kommer väl till hands för att utveckla och expandera Kliently till nästa steg, säger Victor Axelsson. 

Nadja Hatem, medgrundare och vd för Kliently, om rekryteringen:

Vi är väldigt stolta över att få knyta till oss en så erfaren nyckelperson som Victor Axelsson. Han har en mångårig erfarenhet och djupa insikter i de tekniska lösningar som behövs för att skapa det legal tech bolag vi vill kunna erbjuda envar i Sverige och på global nivå. Han blir en nyckelperson i vårt arbete att etablera Kliently som en självklar tjänst i varje individs vardag, för juridik är till för alla, den ska vara begriplig och tillgänglig.

Kliently erbjuder juridisk rådgivning till privatpersoner och småföretag via digitala möten till låg kostnad och på flera olika språk. Kliently lanserades i december 2021.

Nadja Hatem
vd och grundare
0736264843 
nadja@kliently.se

Kliently växer och anställer fler egna jurister

För att möta efterfrågan, har den juridiska uppstickaren Kliently under våren anställt fyra heltidsanställda jurister. Det är en effekt av att Klientlys digitala rådgivningstjänst i stor utsträckning leder till uppdrag för juristerna. De nya heltidsanställda kommer att hantera den ökade strömmen av nya ärenden, öka tillgängligheten inom fler rättsområden och ytterligare bidra till en utökning av språken i tjänsten. Idag kan användarna få juridisk rådgivning på över 10 språk inom i stort sett samtliga rättsområden.

Vi är väldigt glada över att öka antalet heltidsanställda jurister på Kliently. Detta ger en högre och snabbare tillgänglighet för klienter som ringer in och som både vill ha snabba svar på juridiska frågor och lite mer omfattande hjälp genom att anlita en jurist, säger Nadja Hatem, grundare och vd på Kliently.

Kliently är en digital plattform där du oavsett tid och plats, med tillgång till en smartphone, snabbt och enkelt kan få personlig juridisk rådgivning av en jurist via videosamtal. Där får du svar på dina juridiska frågor och kan anlita juristen i ditt juridiska ärende. I många fall räcker det med det inledande videosamtalet för att få svar på frågor, men det kan också leda till ett mer omfattande uppdrag för juristen. För att möta denna efterfrågan utökar nu Kliently med fyra nya jurister.

De nya juristerna bidrar med nytt språk och nytt affärsområde till Kliently. De nyanställda på Kliently är:

Josip Ladan, f.d sportsjournalist och numera även jurist. Josip är särskilt kunnig inom idrottsjuridik, privat försvar men åtar sig också uppdrag inom migrationsrätt, familjerätt och tvistemål.

Carl Seffers, som närmast kommer från Stockholm där han främst arbetat med hyresjuridik. Carl åtar sig uppdrag inom hyresjuridiska frågor, migrationsrätt, familjerätt.

Miski Ibrahim, somalisktalande jurist som breddar språkpaletten i Kliently med somaliska, och åtar sig uppdrag inom humanjuridiken (migrationsrätt, brottmål, familjerätt) men också inom affärsjuridik, i synnerhet bolags-och avtalsrätt.

Adib Hosseini, persisk-och kurdisktalande jurist med särskild inriktning på affärsjuridik, konkurrensregler, EU-rättsliga regler och GDPR.

Kliently har en affärsmodell där klienten kan boka en första konsultation av en jurist där man betalar 349 kronor för 15 minuters rådgivning. Behövs vidare juridisk expertis ger juristen ett kostnadsförslag. Kliently har en kombination av egna jurister och externa jurister som är kopplade till tjänsten.

Kliently inleder samarbete med Barncancerfonden

Nu inleder den juridiska uppstickaren Kliently ett samarbete med Barncancerfonden. Samarbetet innebär att vuxna barncanceröverlevare och föräldrar till barn med cancer med behov av juridisk rådgivning och stöd nu kan få gratis juridisk rådgivning i Klientlys app.

Barncancerfonden har sedan 2020 erbjudit gratis juridisk rådgivning till vuxna barncanceröverlevare och föräldrar till barn med cancer genom tjänsten Rättshjälpen. Nu inleder Kliently ett samarbete med Barncancerfonden som innebär att legaltechbolaget kommer att hantera de ärenden som kommer in till Rättshjälpen.

– Vi är så glada över att vi, tillsammans med Barncancerfonden, kan bidra till att försöka underlätta för de som drabbats av barncancer. Barncancerfonden är en fantastisk organisation och med vår app tror vi att vi verkligen kan göra det enkelt för de drabbade att få hjälp i sina ärenden väldigt snabbt, säger Nadja Hatem, grundare och VD hos Kliently.

Genom Barncancerfondens tjänst Rättshjälpen erbjuds vuxna barncanceröverlevare och föräldrar till barn med cancer, kostnadsfri juridisk rådgivning och stöd i försäkringsärenden samt frågor som rör Försäkringskassan. Rättshjälpen har sedan 2020 lyckats hjälpa flera familjer i ärenden som har resulterat i att de drabbade kunnat få stöd och ersättning både under och efter barnet drabbats av cancer. Idag har 75 barncanceröverlevare och drabbade familjer fått hjälp av Rättshjälpen. Flera av de som tagit hjälp säger att stödet har gjort stor skillnad i deras liv och att de tack vare Rättshjälpen hittat nytt hopp för framtiden. Genom samarbetet erbjuds nu målgruppen ett kostnadsfritt samtal genom Klientlys app för att få juridisk rådgivning.

– I Sverige insjuknar ett barn i cancer varje dag. När en familj drabbas av barncancer vänds allt upp och ned och ingenting blir sig likt. Såväl vardag som ekonomi påverkas. Att behöva lägga tid på att hantera och driva försäkrings- och ersättningsärenden, vare sig det är under sjukdomsperioden eller efter avslutad behandling, kan för många kännas övermäktigt. Där är Rättshjälpen ett viktigt stöd till de drabbade och vi ser fram emot att tack vare Kliently-appen kunna erbjuda lättillgänglig och snabb juridisk hjälp, säger Jessica Runemark, enhetschef för programverksamhet på Barncancerfonden.

Kliently är en app för juridisk rådgivning som kombinerar traditionell juridik med teknologi för att förenkla och tillgängliggöra juridisk hjälp för en bredare massa. Genom appen kan du få hjälp på flera olika språk, vart du än befinner dig och dessutom få prata med en jurist inom 24 timmar. Sedan starten 2022 har tusentals personer från flera olika delar i världen lyckats få hjälp i frågor kring svensk lagstiftning genom Kliently-appen.

– Vårt mål och vår vision har alltid varit att demokratisera den juridiska hjälpen. Vi vill att fler ska kunna få hjälp snabbt och att det framförallt ska vara enkelt att få hjälp. Det är en grundläggande mänsklig rättighet och därför är det också en självklarhet för oss att samarbeta med Barncancerfondens Rättshjälp där långa väntetider och andra hinder ska vara det sista de barncancerdrabbade ska behöva oroa sig över, säger Nadja Hatem, VD hos Kliently.

Samarbetet mellan Kliently och Barncancerfonden börjar redan nu och pågår under hela 2023. Rättshjälpen ingår i det stöd Barncancerfonden erbjuder och är gratis för alla vuxna barncanceröverlevare och föräldrar till ett barn med cancer. Kliently är bl a specialiserade på försäkringsärenden och är Barncancerfonden samarbetspartner.

Nadja Hatem
vd och grundare
0736264843
nadja@kliently.se
Kliently erbjuder juridisk rådgivning till privatpersoner och småföretag via digitala möten till låg kostnad och på flera olika språk. Kliently lanserades i december 2021. Läs mer på www.kliently.se

De vill demokratisera tillgången till juridik

DI skriver om att Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem deltar i Di Digitals pitchtävling Female Founders 2022 den 30 november.

Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem vill sänka trösklarna till juridiska tjänster. De står bakom Kliently, där människor snabbt kan hitta information och få prata med en jurist inom 24 timmar. Duon deltar i Di Digitals pitchtävling Female Founders 2022.

Stockholmsbaserade Kliently är ett av sex startupbolag som har valts ut att delta i Di Digitals pitchtävling på eventet Female Founders den 30 november.

Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem har varit partners sedan 2009, då de utan någon större erfarenhet startade en juristbyrå tillsammans. För att skaffa sig det satt de i tingsrätten för att lyssna på hur andra gjorde och plöjde inlagor.

2015 blev de advokater och byrån blev en advokatbyrå. Men i fjol begärde de utträde ur Advokatsamfundet för att kunna lansera juridikappen Kliently, som riktar sig mot privatpersoner och småföretagare.

”Vi har gjort en lång resa tillsammans i den traditionella världen, men branschen behöver förnyas, förenklas och kundanpassas. Det var många som tyckte att vi var modiga när vi startade juristbyrå, men kanske ännu modigare nu när vi startade Kliently”, säger Nadja Hatem, medgrundare och vd på Kliently.

Läs hela artikeln på Dagens Industri här.

Nadja Hatem
vd och grundare
0736264843
nadja@kliently.se