Vilka är dina skyldigheter som arbetstagare?

av

Miski Ibrahim

Som arbetstagare har du flera skyldigheter gentemot din arbetsgivare. Dina skyldigheter står i ditt anställningsavtal, i arbetsmiljölagen och eventuella andra överenskommelser. Det är viktigt att du följer de reglerna för att din arbetsgivare ska kunna skapa en säker och effektiv arbetsmiljö för alla anställda.

Några av de viktigaste skyldigheter du har som arbetstagare

Utföra arbetsuppgifter enligt ditt anställningsavtal

Du är skyldig att utföra dina arbetsuppgifter enligt vad som står i ditt anställningsavtal. Det innebär att du ska följa de riktlinjer och instruktioner som din arbetsgivare ger. Om du vägrar arbetsuppgifter utan en giltig anledning kan det ses som arbetsvägran, vilket kan leda till varningar, och i allvarliga fall uppsägning.

Följa arbetsplatsens regler och riktlinjer

De flesta arbetsplatser har regler och riktlinjer som du som anställd måste följa. Det kan exempelvis handla om säkerhetsföreskrifter, klädpolicy eller regler för arbetstider. Om du bryter mot såna regler, särskilt när det gäller säkerhet, kan det påverka både dig själv och dina kollegor negativt och leda till disciplinära åtgärder.

Svårigheter att samarbeta

Samarbetssvårigheter på arbetsplatsen kan, om de är allvarliga, leda till en uppsägning. Men då är det viktigt att samarbetsförmågan är avgörande för arbetet och att dina arbetsuppgifter inte går att utföra om du inte samarbetar väl med dina kollegor. Vid samarbetssvårigheter måste arbetsgivaren först utreda problemen och försöka hitta en lösning, exempelvis genom omplaceringar eller genom att ta hjälp av någon som kan medla mellan de anställda. Skyldigheterna att utreda och lösa situationen kan variera beroende på företagets storlek och resurser.

Illojalt beteende

En anställd är också skyldig att vara lojal mot sin arbetsgivare. Det innebär att du som arbetstagare inte ska konkurrera med arbetsgivarens verksamhet och inte sprida osanningar eller skada arbetsgivarens rykte. Ju högre position du har på din arbetsplats, desto större krav kan arbetsgivaren ställa på din lojalitet. Samtidigt finns det såklart skydd för visselblåsare enligt visselblåsarlagen, vilket innebär att du inte är illojal om du rapporterar missförhållanden på din arbetsplats.

Närvaro och punktlighet

Det är din skyldighet att komma i tid och vara på arbetsplatsen under arbetstid, om ni inte har kommit överens om något annat. Vid upprepad frånvaro eller förseningar utan giltig anledning kan det leda till att du får varningar och löneavdrag. I värsta fall kan du till och med bli uppsagd om det är ett återkommande problem.

Följa arbetsmiljöregler

Enligt arbetsmiljölagen är alla anställda skyldiga att följa säkerhetsföreskrifter och använda rätt skyddsutrustning för att säkerställa att arbetsplatsen är en säker arbetsmiljö. Om du inte följer de reglerna riskerar du inte bara din egen säkerhet utan också dina kollegors. Det här kan leda till både disciplinära eller rättsliga åtgärder.

Sekretess

Om din arbetsgivare kräver sekretess kring affärshemligheter eller känslig information, är du skyldig att respektera det. Bryter du mot sekretessen kan det leda till både rättsliga och ekonomiska konsekvenser.

Skyldigheter som arbetstagare att arbeta under uppsägningstid

Om du säger upp dig eller blir uppsagd, måste du arbeta under hela din uppsägningstid. Hur lång din uppsägningstid är ska stå i ditt anställningsavtal och kan variera beroende på hur länge du har varit anställd eller vad som står i kollektivavtalet. Under uppsägningstiden har du samma skyldigheter som vanligt att arbeta och bidra till verksamheten. Om du inte arbetar under uppsägningstiden kan arbetsgivaren göra löneavdrag och i vissa fall kräva ekonomisk kompensation för förlorad arbetskraft.

Konsekvenser av att inte följa dina skyldigheter som arbetstagare

Varningar
Om du bryter mot dina skyldigheter är det vanligt att arbetsgivaren till en början ger en muntlig eller skriftlig varning. Det ger dig en chans att rätta till det som blivit fel.

Löneavdrag
Om du brutit mot dina skyldigheter flera gånger utan en giltig anledning kan din arbetsgivare göra avdrag på din lön för den tid du inte har arbetat.

Omplacering
I vissa fall kan en arbetsgivare välja att omplacera dig och ge dig andra arbetsuppgifter om det då skulle leda till att du kan utföra dem på ett bättre och lättare vis.

Uppsägning eller avsked
Vid upprepade eller allvarliga brott mot arbetsgivarens regler kan arbetsgivaren välja att säga upp eller avskeda dig. Vid avsked upphör din anställning omedelbart utan uppsägningstid.

Juridiska konsekvenser
Om du bryter mot sekretessregler, arbetsmiljöregler eller andra lagstadgade skyldigheter kan det leda till konsekvenser som böter eller i värsta fall fängelse. Därför är det viktigt att du förstår och är med på de krav arbetsgivaren ställer på dig. Det här gäller såklart bara så länge kraven är rimliga och nödvändiga för att kunna utföra ditt jobb.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

Funderar du på att köpa lagerbolag?

av

Miski Ibrahim

Ett lagerbolag är ett färdigt och registrerat aktiebolag, som du kan köpa och använda direkt. Många entreprenörer väljer att köpa lagerbolag för att snabbt komma igång med sin verksamhet. På det sättet slipper du gå igenom den tidskrävande processen att registrera ett nytt bolag från grunden hos Bolagsverket. Med ett lagerbolag har du fortfarande möjlighet att anpassa bolaget efter dina behov och kan exempelvis byta namn, ändra verksamhetsbeskrivning och sätta egen styrelse. Det gör att du kan sätta igång med din verksamhet snabbare när du köper ett lagerbolag.

Vilka är fördelarna?

En av de främsta fördelarna med att köpa ett lagerbolag, och varför så många väljer det som alternativ, är att du slipper den initiala administrationen som kommer när du startar ett aktiebolag. Det sparar både tid och energi, särskilt om du inte har startat bolag tidigare. Det är också värdefullt om du har bråttom att skriva avtal, ansöka om lån eller behöver sätta igång verksamheten snabbt. Eftersom lagerbolaget redan är registrerat kan du istället fokusera på att anpassa bolaget efter dina behov och börja driva verksamhet. Det här innebär också att du kan köpa ett lagerbolag oavsett vilken typ av verksamhet du ska driva. Det spelar ingen roll om du planerar att exempelvis driva en butik, en konsultverksamhet eller en tech-startup eftersom du snabbt kan anpassa lagerbolaget till dina behov.

Och vilka är då nackdelarna?

En av de största nackdelarna med lagerbolag är den höga kostnaden. När du köper ett lagerbolag betalar du för att slippa registreringsprocessen och få ett aktiebolag som är färdigt att använda. Dessutom behöver du fortfarande de 25.000 kr som blir ditt aktiekapital och eventuellt annat kapital som du behöver för att kunna sätta igång med din verksamhet. Om du börjar med mindre kapital kan det vara svårt att köpa ett lagerbolag, även om det skulle spara tid.

En annan nackdel är att bolaget inte är helt nytt, även om det inte har bedrivit någon verksamhet tidigare. Lagerbolaget kan ha varit registrerat under en längre tid utan att vara aktivt. Det betyder exempelvis att företagets räkenskapsår börjar när det först blev registrerat hos Bolagsverket. Räkenskapsåret börjar alltså inte vid datumet då du köper lagerbolaget. Det här kan föra med sig vissa ekonomiska frågor som du i så fall behöver ta tag i från start.

Det är också viktigt att komma ihåg att även om processen med att starta aktiebolag blir snabbare med ett lagerbolag så innebär det inte att du slipper den initiala administrationen helt. Du måste fortfarande lägga lite tid på att sätta upp bland annat bolagets styrelse, bolagsnamn och verksamhetsbeskrivning vilket innebär viss handläggningstid hos Bolagsverket.

Är lagerbolag rätt val för dig?

Att köpa ett lagerbolag kan vara ett bra alternativ om du snabbt behöver ett företag och inte vill vänta på att registreringen av ett nytt aktiebolag ska bli klar. Det är särskilt bra om du vill starta affärsverksamheten direkt och behöver organisationsnummer för att skriva avtal eller göra affärer.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det kostar pengar. Därför är det bra att överväga om en investering i ett lagerbolag är värdefull för din verksamhet. Du behövt helt enkelt väga fördelarna med den snabba starten mot den högre kostnaden. Har du tid att vänta och vill spara pengar är det kanske bättre att starta ett aktiebolag från grunden ändå.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

Så här säger semesterlagen

av

Daniel Gobraeel

Särskilt under semestertider är det många som undrar vad de har rätt till vad gäller semester. Semesterlagen i Sverige ger alla anställda rätt till 25 semesterdagar varje år, vilket motsvarar fem veckor. Av de dagarna har du rätt att ta ut minst fyra sammanhängande veckor i semesterledighet under sommaren, det vill säga under månaderna juni-augusti. Om du inte arbetar fem dagar i veckan har du fortfarande rätt till en semester som motsvarar 25 semesterdagar. Antalet dagar du har rätt till räknas då om utifrån hur många dagar per vecka du arbetar.

Det är viktigt att skilja på rätt till semesterledighet och rätt till att få ersättning under semestern. Semesterlagen ger dig alltid rätt till semesterledighet. Huruvida du har rätt till ersättning under semestern beror på om du har hunnit arbeta tillräckligt länge för att tjäna in betalda semesterdagar. Även kollektivavtal och villkor som du och din arbetsgivare har kommit överens om kan påverka hur din semester ser ut.

Semesterlagen för deltidsanställda

Semesterlagen tar inte hänsyn till hur många timmar per dag du arbetar. Den tar bara hänsyn till hur många dagar per vecka du arbetar. Så länge du arbetar fem dagar i veckan har du rätt till 25 semesterdagar enligt semesterlagen. Det gäller alltså även när du arbetar fem dagar i veckan men på deltid. Om du arbetar färre än fem dagar i veckan får du också färre semesterdagar per år. Arbetar du i genomsnitt fyra dagar i veckan, det vill säga 80 procent av en femdagarsvecka, så har du också rätt till 80 procent av semesterlagens 25 dagar, vilket då blir 20 dagar.

Semesterdagar kan du bara ta ut i hela dagar och på de dagar du vanligtvis skulle ha arbetat. Du kan aldrig ta en halv semesterdag. Så när du räknar ut hur många semesterdagar du har rätt till ska du också avrunda antalet semesterdagar uppåt till närmaste heltal. Ett exempel på det här är om du arbetar i genomsnitt 3,5 dagar i veckan. Det innebär att du arbetar 70 procent av en femdagarsvecka vilket ger 17,5 semesterdagar. De dagarna ska du avrunda uppåt till 18 dagar i stället.

Rätt till ersättning under semestern

För att också ha rätt till semesterlön eller semesterersättning måste du ha arbetat och tjänat in betalda semesterdagar. De 25 dagar du har rätt till enligt semesterlagen ger dig rätt till ledighet. Det garanterar däremot inte att du får betalt under ledigheten.

Enligt semesterlagen räknar man ett semesterår från 1 april år 1 till och med 31 mars år 2. Den semesterlön du tjänar in under ett semesterår kan du sedan ta ut från och med 1 april år 2. Har du bara arbetat en del av ett semesterår, exempelvis ett halvt, får du bara semesterlön för hälften av dagarna. Du har däremot fortfarande rätt att ta ut alla dina semesterdagar, men då är resten av dagarna obetalda. Har du arbetat ett helt semesterår så har du rätt till 25 betalda semesterdagar enligt semesterlagen.

Om du tar en anställning som varar i högst tre månader kan din arbetsgivare avtala bort din rätt till semester. Då har du inte rätt att ta ut någon ledighet under din anställningstid. Men då har du fortfarande rätt till semesterersättning. Den ersättningen får inte ingå i din vanliga lön och din arbetsgivare måste redovisa semesterersättningen separat på din lönespecifikation.

Räkna ut vad du får i semesterersättning

Många anställda har kollektivavtal som reglerar hur stor semesterersättningen är, men har du inte det så finns det en lägsta nivå för semesterersättning enligt semesterlagen. Vanligtvis räknar man då att du för en semesterdag får samma lön som du hade fått om du arbetat, men med ett tillägg. För att räkna ut hur mycket du får i semesterlön enligt semesterlagen kan du använda följande formel:

(Månadslön/21) + (0,43 x Månadslön/antal semesterdagar)

Om du har rörlig lön och till exempel arbetar på provision finns det ett annat sätt att räkna ut vad du får i semesterersättning. Då tar du i stället 12 procent av den totala lönen du har tjänat från och med 1 april år 1 till och med 31 mars år 2. Det är din sammanlagda semesterersättning. För att räkna ut hur mycket det blir per semesterdag tar du bara den sammanlagda semesterersättningen och delar med 25.

Skulle du i det här fallet ha fler än 25 semesterdagar ska du lägga till 0,48 procent för varje extra semesterdag som du har. I stället för att då ta 12 procent av den totala lönen tar du 12,48 procent om du har 26 semesterdagar, 12,96 procent om du har 27 semesterdagar osv.

När din arbetsgivare inte följer semesterlagen

Det semesterlagen säger är det som är grunden för alla anställda. Sen kan du ha rätt till mer om du också har ett kollektivavtal eller om din arbetsgivare ger dig extra semesterförmåner i ditt anställningsavtal. Men om din arbetsgivare i stället nekar dig semesterledighet och semesterersättning trots att du har rätt till det kan du alltid kontakta en jurist för både råd och för att driva din sak i rätten.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

Se till att skydda ditt varumärke

av

Miski Ibrahim
Har du skyddat ditt varumärke än?

Att bygga och upprätthålla ett starkt varumärke är avgörande för ett företags framgång och konkurrenskraft. Och genom att starkt varumärkesskydd ser du till att skydda ditt företag mot varumärkesintrång och stärka dess position på marknaden. Du kan skydda ditt varumärke genom att registrera det hos Patent- och Registreringsverket (PRV) eller genom så kallad inarbetning.

Ett inarbetat varumärke som har uppnått en etablerad position på marknaden och är känt bland konsumenter är säkrat av varumärkesskyddet. Eftersom det här kräver en hel del tid och arbete är det lättast och som mest effektivt att registrera ett varumärke för att få varumärkesskydd. Det ger en formell rättighet till varumärket. Det skyddar varumärket från andra som försöker registrera förväxlingsbara varumärken. Och dessutom kan du använda dig av ®-symbolen i marknadsföring.

Viktigt att tänka på innan du registrerar ditt varumärke

Särskiljningsförmåga är nyckeln till ett starkt varumärkesskydd och innebär helt enkelt att varumärket måste kunna särskilja de produkter eller tjänster det representerar från andra på marknaden. För att säkerställa att ditt varumärke har bra särskiljningsförmåga ska det inte vara generiskt eller beskrivande för de produkter eller tjänster ditt varumärke representerar.

Om ditt varumärke strider mot lag, goda seder eller allmän ordning kan du inte registrera det. Du kan heller inte registrera det om det finns risk att det vilseleder allmänheten eller om det är likt andra skyddade immateriella rättigheter.

Registrera för att skydda ditt varumärke

För att få ett varumärkesskydd är skyddat kan du registrera det hos PRV. Du gör enklast en ansökan på deras sida och då kostar det 2400 kr för att registrera det för skydd i en klass av varumärke. Om du vill skydda varumärket i fler klassar tillkommer extra avgifter. Väljer du att registrera varumärket genom att skicka in en pappersansökan kostar det i stället 3500 kr. När du har skickat in din ansökan tar det cirka 3-4 månader innan du får besked.

Oavsett om ditt varumärke blir registrerat eller inte så behöver du betala för din ansökan. Men blir varumärket registrerat gäller registreringen i tio år. Därefter kan du förnya registreringen och se till att även fortsatt skydda ditt varumärkes förutsatt att du betalar avgift till PRV. Registreringen gäller bara för skydd i Sverige. För att skydda det även internationellt krävs andra tillvägagångssätt.

Internationellt varumärkesskydd

Det finns möjligheter att skydda ditt varumärke internationellt genom olika internationella avtal och organisationer. Du kan exempelvis ansöka om registrering av EU-varumärke för varumärkesskydd inom EU. Registreringen gör du hos den europeiska immaterialrättsmyndigheten EUIPO (European Union Intellectual Property Office). 

Du kan också registrera varumärket genom det så kallade Madridprotokollet, ett samarbete mellan ett 80-tal länder världen över, och som administreras av WIPO (World Intellectual Property Organization).

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

Alla datum du behöver ha koll på kring din deklaration

av

Anuta Sjunghamn
Har du koll på de viktiga datumen kring din inkomstdeklaration?

Nu är det dags att deklarera igen och det finns en del datum som är viktiga att hålla koll på när det gäller din deklaration. Här är listan för dig som vill veta allt om när och vad som gäller när du ska deklarera.

Mars

  • 4-8 mars – nu får alla med digital brevlåda deklarationen skickad dit. Efter den 8 mars finns också deklarationen tillgänglig för alla på Mina sidor hos Skatteverket. Där kommer du åt en pdf-fil av din inkomstdeklaration som du kan kolla igenom men inte göra ändringar i.
  • 15 mars – 15 april – har du inte digital brevlåda får du din inkomstdeklaration med posten under den här perioden. Men med e-legitimation kommer du fortfarande åt din deklaration på Mina sidor hos Skatteverket. Du kan till och med deklarera från 19 mars oavsett om du fått din deklaration med posten eller inte.
  • 19 mars – nu kan du deklarera, det vill säga du kan göra de ändringar du vill göra eller bara godkänna deklarationen som den är. För att göra det loggar du in i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklarationen 1.

April

  • 3 april – om du ska få tillbaka pengar på skatten och vill ha pengarna redan i april behöver du godkänna din deklaration nu. Men du kan bara få tillbaka pengar om du godkänner deklarationen utan att ändra den på något sätt. Och bara om du godkänner deklarationen digitalt.
  • 8-12 april – den här veckan får du ditt slutskattebesked om du har godkänt din deklaration senast 3 april. Det kan du se som en bekräftelse på att din deklaration är godkänd och klar. Om du ska få tillbaka pengar på skatten är det nu, mellan 9-12 april, som pengarna landar på ditt konto. Om du i stället måste betala mer skatt ska du göra det senast 12 juli.

Maj

  • 2 maj – det här är sista dagen att skicka in din inkomstdeklaration så länge du inte har fått anstånd med att lämna deklarationen. Det vill säga så länge du inte har fått godkänt av Skatteverket att du får lämna in deklarationen efter 2 maj. Skickar du inte in din deklaration i tid och är född 1959 eller senare kan du behöva betala en förseningsavgift på 1250 kr eller mer beroende på när du väl skickar in deklarationen.
  • 3 maj – har du högst 30 000 kr i skatt kvar att betala måste du göra en extra inbetalning till ditt skattekonto nu för att slippa betala kostnadsränta också.
  • 16 maj – har du fått anstånd att skicka in inkomstdeklarationen senare än 2 maj är måste du skicka in den nu.

Juni

  • 3-7 juni – deklarerade du senast 2 maj och din deklaration är godkänd får du slutskattebeskedet till din digitala brevlåda nu. Annars kommer den med posten 1-3 veckor senare. Ska du få tillbaka pengar på din skatt får du pengarna till ditt konto mellan 4-7 juni. Om du däremot har skatt kvar att betala måste du ha gjort inbetalningen senast 12 september. Exakt vilket datum som gäller för dig står i ditt slutskattebesked. Men det är vanligtvis 90 dagar från det datum då Skatteverket skickat ditt slutskattebesked.
  • 17 juni – har Skatteverket gett dig anstånd med att lämna in deklarationen genom din redovisningsbyrå är det här sista dagen att deklarera. Det kallas för byråanstånd och innebär att din redovisningsbyrå fått godkänt att skicka in din deklaration senare än 2 maj.

Juli

  • 12 juli – om du har skatt kvar att betala och godkände din deklaration redan i april och fick slutskattebeskedet samma månad måste du betala in pengarna senaste detta datum. Exakt vilket datum som gäller för dig står i ditt slutskattebesked och är 90 dagar från det datum då Skatteverket skickat ditt slutskattebesked.

Augusti

  • 5-9 augusti – nu får du ditt slutskattebesked till din digitala brevlåda om du inte fick det i april eller juni och deklarerade senast 2 maj. Om du inte har digital brevlåda får du i stället slutskattebeskedet med posten 1-3 veckor senare. Har du dessutom skatt du ska få tillbaka kommer pengarna att landa på ditt konto mellan 6-9 augusti. Om du i stället har skatt kvar att betala måste du ha betalat in pengarna senast 12 november. Exakt vilket datum som gäller för dig står i ditt slutskattebesked. Men det är vanligtvis 90 dagar från det datum då Skatteverket skickat ditt slutskattebesked.

December

  • 2-6 december – om du inte har fått ditt slutskattebesked tidigare under året, eller om du saknar skatteregistrering i Sverige, kommer du att få ditt slutskattebesked till din digitala brevlåda nu. Om du inte har en digital brevlåda kommer du i stället att få den med posten 1-3 veckor senare. Om du ska få tillbaka pengar på din skatt kommer du att få pengarna till ditt konto mellan 3-6 december. Om du däremot har skatt kvar att betala måste du ha betalat in pengarna senast 12 mars 2025. Exakt vilket datum som gäller för dig står i ditt slutskattebesked. Men det är vanligtvis 90 dagar från det datum då Skatteverket skickat ditt slutskattebesked.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

7 viktiga punkter att ha med i ett VD-avtal

av

Miski Ibrahim

Visste du att företag måste ta fram särskilda avtal till en VD? Hen täcks nämligen inte av lagen om anställningsskydd (LAS) och oftast heller inte av kollektivavtal. Därför räcker det inte med ett vanligt anställningsavtal utan hen behöver ett särskilt avtal som täcker de omfattande anställningsvillkoren. Ett så kallat VD-avtal.

1. Vad har VD:n för ansvarsområden?

Som VD ansvarar man för ett företags dagliga verksamhet och har det yttersta ansvaret enligt bl a arbetsmiljölagen, miljöbalken, skattelagen, årsredovisningslagen och bokföringslagen samt arbetsrättsliga lagar. Därför är det viktigt att i avtalet tydligt ange vilka ansvarsområden som ingår. Ni kan också ta fram en särskild VD-instruktion som tydliggör arbets- och ansvarsfördelningen inom styrelsen och andra funktioner.

2. Hur ser VD:ns anställningsskydd ut?

Eftersom VD:n inte täcks av LAS är det viktigt att skriva ner exakt vilken anställningsform hen har, hur lång uppsägningstiden är och hur den går till samt om, hur och i vilka situationer företaget kan avskeda hen. Oftast ligger uppsägningstiden på några månader och kan vara samma oavsett om det gäller en uppsägning eller att VD:n blir avskedad. Det brukar också vara vanligt att då få ett avgångsvederlag och därför behöver ni även ange hur stort det blir samt när ni betalar ut det.

3. Vad ligger VD:ns ersättning på?

Förutom lön kan VD:n också få en bonus för arbetet hen utför. Det brukar finnas villkor för utbetalningen av bonusen. Det vill säga, mål som hen måste nå för att få bonusen. Samt när den i så fall betalas ut. I avtalet kan det också stå när det är dags för omförhandling av ersättningen framöver.

4. Se till att ni har en sekretessklausul

Som VD sitter man på mycket information som kan vara värdefull för konkurrerande verksamheter. Därför kan det vara bra att ha med en sekretessklausul i avtalet. I den anger ni vad som är sekretessbelagt och som inte får delas med yttre parter. På det här sättet kan ni se till att era affärshemligheter är skyddade både medan VD:n sitter hos er och efter hen har lämnat företaget.

5. Viktigt med konkurrensförbud

Lika viktigt som det är att ha med en sekretessklausul är det att ha med konkurrensförbud i avtalet. Genom förbudet kan ni förhindra att VD:n att går över och arbetar hos en konkurrent direkt efter anställningen hos er. Oftast gör man det genom att erbjuda en ersättning för tiden hen inte får arbeta hos konkurrerande verksamheter. Det är däremot viktigt att komma ihåg att konkurrensförbud inte får vara för omfattande. Kolla därför för säkerhetens skull med en jurist att ert avtal är hållbart.

6. Vilka är konsekvenserna för avtalsbrott?

Om VD:n bryter mot något av det som står i avtalet behöver det stå tydligt vad det ger för konsekvenser. Oftast brukar det handla om att hen måste betala vite, vilket är en form av böter. Då anger ni hur stort vitet blir och också om företaget har ansvarsförsäkring för att täcka för vissa situationer.

7. Hur löser ni eventuella tvister?

Om en tvist uppstår mellan bolaget och VD:n är det smidigast att lösa eventuella tvister i en skiljedomstol. Den processen är nämligen snabbare, domen är inte offentlig och det går heller inte att överklaga domen.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Skriv VD-avtal själv
799:-

Vad gör en notarius publicus?

av

Anuta Sjunghamn

Om du har juridiska affärer som kräver att parter utanför Sverige ser över och/eller signerar dokument har du kanske hört talas om begreppet notarius publicus. Det kan handla om sammanhang som har med bolagsaffärer, fastighetsaffärer, adoption mm att göra. Men vad innebär begreppet och hur vet du att du får rätt hjälp?

En notarius publicus är en auktoriserad tjänsteman som utför olika typer av juridiska och officiella uppgifter. Oftast är det i samband med dokumenthantering och bevisföring. Deras främsta uppgifter är att bevittna och stämpla dokument, verifiera underskrifter, och ibland också agera som vittnen vid olika juridiska transaktioner. Vad de har för auktoritet och befogenheter kan variera från land till land men för alla gäller att de spelar en viktig roll i att säkerställa att juridiska dokument och avtal är äkta och tillförlitliga.

Kontakta notarius publicus i ditt län

Varje län har minst en notarius publicus som är utsedd av länsstyrelsen. Personen måste ha en juristexamen och ha tillräckliga språkkunskaper. Personen får heller inte vara försatt i konkurs eller ha förvaltare enligt lag.

Länsstyrelsen ger personen i fråga förtroende att bl a:

  • intyga om att svenska handlingar, namnteckningar och liknande är äkta. Det här kallar man för att utfärda apostille och innebär att dokumenten får en särskild stämpel.
  • intyga att en myndighet eller person har rätt behörighet eller har en viss position.
  • lämna förklaringar på juridiska och ekonomiska förhållanden av betydelse till tredje part.
  • agera som vittne både när man sätter på och bryter förseglingar samt när man öppnar och stänger rum för förvaring.

När du behöver hjälp av en notarius publicus kräver det oftast att du besöker den utsedda personen för att få hjälp. Du behöver då ha med dig giltig legitimation och de papper som är nödvändiga i just ditt ärende. Behöver du hjälp av en notarius publicus kan du också kontakta oss på Kliently för att komma i kontakt med en.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

Har ni rätt information i er cookie policy?

av

Miski Ibrahim

Företag som vill lära känna sina användare och analysera deras beteenden kan använda sig av cookies för att göra det. Det är ett riktigt bra sätt att bli bättre på att ge era användare den information som gynnar dem bäst. Använder ni cookies på er hemsida måste ni ha en cookie-policy där ni informerar om hur ni använder cookies.

De flesta hemsidor använder sig av cookies, det vill säga små textfiler med information som användarnas webbläsare lagrar. Genom att webbläsaren sparar cookies blir användarens upplevelse av sajten smidigare. Det är till exempel på grund av att det sparas cookies som en användare kan samla produkter i en varukorg som sedan ligger kvar tills nästa gång användaren besöker sajten. Det är också på grund av cookies som användare bara behöver logga in på sajter en gång och sen kan ange att hen vill fortsätta vara inloggad även efter att hen har stängt ner webbläsaren.

Er cookie-policy måste vara tydlig och lätt att förstå. Användarna ska snabbt kunna veta vad det innebär att acceptera eller inte acceptera cookies. Helt enkelt vilka konsekvenserna är för respektive val. Dessutom ska er policy innehålla:

  • vad cookies är. Användaren ska snabbt kunna förstå vad cookies är och hur de fungerar.
  • hur och varför ni använder cookies. Här behöver ni inte gå in i detaljer i er cookie-policy utan ska övergripande och tydligt förklara vilken typ av cookies ni använder er av samt vilket syftet är. Som en separat punkt i det här avsnittet anger ni också om ni använder cookies från en tredje part, exempelvis om ni använder er av Google Analytics.
  • hur användaren gör för att inaktivera cookies. Här ska användaren både få information om hur hen inaktiverar cookies och vad som händer när hen gör det. Du kan också länka till andra sidor där användaren kan följa anvisningar för hur man inaktiverar cookies. I det här avsnittet förklarar du också hur användarna raderar de cookies som redan har sparats.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

8 saker ni måste ha med i er GDPR-policy

av

Miski Ibrahim
Det är viktigt att ni har en vattentät policy

Alla företag som på något sätt behandlar och sparar personuppgifter måste ha en dataskyddspolicy, det vill säga en GDPR-policy. Som personuppgifter räknar man all information som på något sätt har en koppling till dig, vare sig det är direkt eller indirekt. Det kan vara allt från namn, adress, telefonnummer och personnummer till mejladress med ditt namn, id-kortnummer, ja till och med din IP-adress. Även bilder, videos och ljudupptagningar räknas som personuppgifter.

I er GDPR-policy finns det ett antal punkter ni måste ha lättillgängliga för era besökare. Informationen måste vara rak och tydlig. Annars är risken att ni råkar ut för böter för att ha brutit mot GDPR. Och framförallt måste det finnas en rättslig grund som gör att ni får samla andras personuppgifter.

Det finns sex rättsliga grunder och ni måste kunna hänvisa att ni behandlar personuppgifter till någon av dem. Organisationer som på något sätt behandlar personuppgifter måste kunna hänvisa till:

  • att användaren har gett samtycke till att ni får spara hens uppgifter.
  • att ni har ett avtal med användaren där hens personuppgifter sparas på grund av detta.
  • att ni har en rättslig förpliktelse som gör att ni enligt lag måste spara vissa personuppgifter.
  • att ni måste behandla personuppgifter för att skydda en persons grundläggande intresse, det vill säga att det behövs för att rädda hens liv. Detta gäller främst vården.
  • att ni är en myndighet, att behandligen av personuppgifter ingår i myndighetsutövning och är en uppgift av allmänt intresse.
  • att ni gör en intresseavvägning och att ni då får behandla personuppgifter om era intressen väger tyngre än användarens och behandlingen av personuppgifter därför är nödvändig. Det här kan till exempel vara aktuellt om ni är en större koncern och ni måste dela personuppgifter med andra inom koncernen för att kunna betala ut lön och liknande.

1. Er GDPR-policy ska innehålla vem som är personuppgiftsansvarig

Vem som är personuppgiftsansvarig beror på bolagsformen. Det är oftast inte en fysisk person som är personuppgiftsansvarig utan det är själva organisationen som är det. Är ni ett bolag så är det bolaget i sin helhet som är personuppgiftsansvarig. Är ni en förening så är det föreningen i sin helhet som är det. En fysisk person kan också vara personuppgiftsansvarig, men då är det i exempelvis enskilda firmor.

2. Varför samlar ni in personuppgifter?

Olika organisationer har olika anledningar att samla personuppgifter. Det som är viktigt att tänka på är att personuppgifterna ni samlar inte bara gäller era användare, utan även era anställda. Exempelvis är uppgifter ni samlar i lönesystem sådant som måste följa GDPR. Likaså om ni vill kommunicera med era användare, exempelvis genom ett nyhetsbrev.

Oavsett anledning är det särskilt viktigt att vara tydlig i er GDPR-policy med varför ni samlar in personuppgifter. Både för att användarna lätt ska kunna få den informationen, men också för att ni inte får använda informationen ni har samlat på annat sätt än det ni anger. Ni får till exempel inte samla in mejladresser för att era användare ska kunna skapa egna konton hos er och sen i ett senare skede använda samma uppgifter för att börja skicka ut nyhetsbrev till dem. Vill ni ändra ändamålet måste ni gå ut med informationen till era användare och vara tydlig i hur ändringen påverkar dem och varför ni framöver kommer samla deras personuppgifter.

3. Var lagrar ni personuppgifterna?

Lagrar ni uppgifterna hos er eller lagrar ni dem i ett annat land? Beroende på var ni lagrar uppgifterna behöver ni kolla upp så att landet har en tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter enligt EU/EES-standard. Om landet inte har det får du nämligen inte lagra personuppgifter i det landet. Kolla därför upp om det finns beslut från EU-kommissionen kring skyddsnivån i landet ni kommer lagra uppgifterna i. Om det inte finns ett sånt beslut behöver ni i stället komplettera med standardavtalsklausuler som EU-kommissionen beslutat om. Eftersom såna klausuler ibland också måste kompletteras med andra skyddsåtgärder enligt EU-domstolen är det bra att ta in en GDPR-expert som kan se till att er GDPR-policy är vattentät.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

4. Vilka uppgifter ni kommer att samla ska stå med i er GDPR-policy

Även när det gäller vilka personuppgifter ni samlar in måste ni vara tydliga och får inte ändra och samla in helt andra personuppgifter utan godkännande. Om det sker en förändring hos er digitalt som gör att era system samlar in nya personuppgifter måste ni gå ut med den informationen till era användare. Kom ihåg att här gäller det att vara tydlig och inkludera precis alla uppgifter som anses vara personuppgifter. All information som på något sätt kan kopplas till enskilda personer är personuppgifter och ska kategoriseras i er GDPR-policy.

5. Vilka kommer ha tillgång till personuppgifterna?

Är det fler parter än ni som kommer ha tillgång till uppgifterna? Har ni externa leverantörer som har access till dem? Eller finns det andra parter ni samarbetar med som kommer att ha tillgång till de personuppgifter ni samlar? Då måste det också stå i er policy. Ni måste även tydliggöra vilka rättigheter och skyldigheter era samarbetspartners har. Det viktiga här är att de personuppgifter ni samlar inte riskerar missbrukas av partners som använder dem för andra syften än det ni informerar era användare om.

6. Hur länge kommer ni lagra uppgifterna?

Beroende på hur ni tänker använda personuppgifterna är perioden för hur länge ni tänker lagra dem olika. Ni får helt enkelt spara uppgifterna så länge ni behöver dem för det ändamål ni har angett i er policy. När ändamålet inte längre är aktuellt måste ni radera uppgifterna.

Ibland kan ni däremot behöva ange att ni inte vet hur länge ni kommer att behöva lagra personuppgifterna. Då måste ni i stället ange varför ni inte kan begränsa lagringen i tid.

7. Era användares rättigheter ska stå i er GDPR-policy

Enligt GDPR har alla rätt att få tillgång till de personuppgifter företag samlar som är ens egna. Alla har rätt att både få ett utdrag och få uppgifter ändrade om de inte stämmer. Dessutom har alla rätt till att i de allra flesta fall begära att få sina uppgifter raderade. Det är bara om det inte finns några andra lagliga hinder som gör att ni inte får radera uppgifterna som detta inte gäller. Det här undantaget gäller dock främst myndigheter. För de flesta bolag gäller att om en användare vill att bolaget ska radera personens uppgifter så måste bolaget göra det.

8. Vart skickar användarna in eventuella klagomål?

Januari 2021 bytte Datainspektionen namn till Integritets­skydds­myndigheten. Det är de som ser till att svenska företag följer GDPR. Det är också dit privatpersoner kan höra av sig med klagomål om de är bekymrade över hur ett företag hanterar deras personuppgifter. Därför måste ni ha med uppgifter till Integritets­skydds­myndigheten i er policy så era användare enkelt kan ta vidare eventuella frågor, funderingar och klagomål.

Använder ni Google Analytics? Då kanske ni bryter mot GDPR.

av

Miski Ibrahim

Nu går Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ut med att fyra stora bolag i Sverige har brutit mot GDPR när de använt Google Analytics som mätverktyg. De fyra bolagen IMY har granskat är CDON, Coop, Dagens Industri och Tele2 som alla måste sluta använda Google Analytics. Dessutom får Tele2 böter på 12 miljoner kronor och CDON på 300 000 kr. Den granskade versionen av Google Analytics är från 14 augusti 2020.

Granskningen gäller hur de fyra bolagen överför personuppgifter till USA genom Google Analytics. EU-domstolen fastställde 2020 att USA inte har en tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter. Därför bryter det mot GDPR att föra vidare personuppgifter från ett land inom EU/EES till USA. Google Analytics är ett vanligt mätverktyg för många företag. Därför är granskningarna IMY gjort också aktuella för andra företag i Sverige som också använder sig av Google Analytics.

Enligt granskningarna IMY har gjort har uppgifter överförts som IMY menar kan kopplas samman med andra unika uppgifter som också förs vidare. IMY menar också att bolagen inte vidtar tekniska åtgärder för att skydda användares personuppgifter enligt EU/EES-standard. Även om bolagen har andra tekniska lösningar med syfte att skydda personuppgifter är de alltså inte tillräckliga. Bolagen har också använt sig av standardavtalsklausuler som grund för beslut om överföring av personuppgifter.

De här besluten har bäring inte bara på de här fyra bolagen utan kan ge vägledning även för andra organisationer som använder Google Analytics, säger Sandra Arvidsson, jurist som lett granskningarna av bolagen.

Inte bara Google Analytics som är ett problem

Även Spotify blev i juni bötfällda för att inte följa GDPR. Då fick de böta 58 miljoner kronor för brott mot GDPR. Då gällde det inte överföringen av uppgifter genom Google Analytics utan om att Spotify inte var tillräckligt tydliga i sin information om hur de använde sparade personuppgifter. Enligt GDPR har varje enskild person rätt att få veta vilka personuppgifter ett företag hanterar och hur de används.

Att säkra att ett bolag följer GDPR är inte alltid lätt. Som företag får man nämligen bara överföra personuppgifter om EU-kommisionen har beslutat att mottagarlandet har tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter. Om EU-kommissionen inte har fattat beslut kring mottagarlandet kan företag överföra uppgifter med stöd av standardavtalsklausuler som EU-kommissionen beslutat om. Däremot måste man enligt EU-domstolen ibland komplettera såna klausuler med andra skyddsåtgärder.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

Att säkra sig om att ditt företag följer GDPR är inte alltid lätt. Särskilt inte när du också måste se till att de verktyg och program du använder också följer GDPR. Det här gäller inte bara program som Google Analytics utan även andra verktyg och program som kan leda till böter om de inte följer de riktlinjer och lagar som finns inom EU.

Om du vill ta reda på om ni följer GDPR och att det inte brister någonstans kan det vara bra att ta hjälp av någon som är expert på GDPR. Då kan du vara säker på att ditt företag följer rätt riktlinjer och att ni inte behöver oroa er för några juridiska konsekvenser framöver.