Behöver du hjälp med en hemtagningsbegäran?

Om du har ett barn som är LVU-placerad kanske du har stött på begreppet hemtagningsbegäran. En hemtagningsbegäran gör man för att få hem sitt barn igen om barnet är omhändertagen. Anser socialnämnden att ett barn far illa i sitt hem kan de gå in och LVU-placera barnet på ett särskilt hem. Det händer inte ofta, men när det väl händer finns det vissa regler och processer man måste följa för att säkra att barnet är tryggt och har det bra.

LVU är en tvingande lag och förkortning av lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga. Lagen finns för att se till att barn som råkar illa ut i hemmet kan bli omhändertagna och förhoppningsvis då få det bättre. Anledningarna till att ett barn omhändertas kan både handla om hemförhållanden som om barnets beteende. Och ibland kanske barnet behöver långvarig LVU-vård. Medan det också finns tillfällen då barnets familj kan göra nödvändiga förändringar för att säkra att barnet kan leva ett tryggt liv hemma och därefter göra en hemtagningsbegäran.

Innan ett barn blir LVU-placerad gör Socialnämnden en bedömning som bekräftar att barnets hälsa och/eller utveckling far illa av att bo hemma. Även domstolen måste fastställa att den bedömningen är korrekt innan det är möjligt att LVU-placera ett barn. Därefter ska socialnämnden minst varje halvår utvärdera på nytt om barnet även fortsatt behöver LVU-vård.

Vad händer vid en hemtagningsbegäran?

Om du vill få hem ditt barn som är LVU-placerad kan du göra en hemtagningsbegäran. Det kan barnet också göra om hen har fyllt 15 år. Då utreder socialtjänsten ifall det är rimligt att avsluta barnets LVU-vård. Socialtjänsten har bara upp till fyra månader på sig att göra färdigt sin utredning. När den är gjord fattar socialnämnden ett beslut baserat på den. Godkänner inte socialnämnden din hemtagningsbegäran kan du överklaga beslutet till förvaltningsrätten.

För att göra en hemtagningsbegäran får du hjälp av ett offentligt biträde. Du behöver inte betala för ditt offentliga biträde utan det är staten som står för de kostnaderna. Innan du gör en hemtagningsbegäran måste du se över anledningarna till varför barnet LVU-placerades från första början. Om det berodde på anledningar som du som vårdnadshavare har kontroll över måste du göra de förändringar socialnämnden anser att du ska göra innan barnet kan återvända hem. Om den negativa situationen för barnet inte har förändrats blir din hemtagningsbegäran inte godkänd.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

Har du blivit diskriminerad eller orättvist behandlad?

Det är skillnad på att bli diskriminerad och orättvist behandlad. För att en handling ska räknas som diskriminerande krävs det att handlingen uppfyller ett antal krav. Först och främst måste diskrimineringen grunda sig i en persons kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuella läggning eller ålder. Dessutom finns det sex former av diskriminering enligt svensk lag som handlingen måste stämma överens med. Nedan berättar vi mer om vilka typer av handlingar som räknas som diskriminerande.

1. Direkt diskriminerad

När man pratar om direkt diskriminering menar man situationer där en person blir sämre behandlad än någon annan. Då måste man kunna jämföra situationerna för att det ska räknas som direkt diskriminering. Den här typen av diskriminering kan ske i flera situationer och man gör därför alltid en enskild bedömning av varje situation. Till exempel kan det räknas som diskriminering om du inte blir kallad till en anställningsintervju när du har ett utomnordiskt etniskt ursprung samtidigt som en person med nordiskt etniskt ursprung och samma eller liknande meriter som dig blir kallad. Eller om du är kvinna och har lägre lön än din manliga kollega trots att ni har samma eller liknande erfarenhet och kompetens.

2. Indirekt diskriminerad

Indirekt diskriminering handlar i stället om situationer som kan verka neutrala men som indirekt missgynnar en viss grupp människor. Vissa regler och riktlinjer kan vara diskriminerande trots att alla måste följa dem. Det kan handla om indirekt diskriminering om riktlinjen för ett jobb är att det är meriterande med körkort trots att jobbet i sig kan utföras utan att du kör bil. Detta eftersom riktlinjen missgynnar många funktionsnedsatta som inte har möjlighet att ta körkort.

Det är bara verksamheter som omfattas av diskrimineringslagen som kan bli dömda för diskriminering. Systembolaget får exempelvis särbehandla utifrån ålder och inte sälja alkohol till minderåriga. I det fallet kan du inte hävda att de är indirekt diskriminerande mot dig för att de nekar dig köp när du inte kan visa upp giltig legitimation.

3. Bristande tillgänglighet

Att bli diskriminerad på grund av bristande tillgänglighet handlar om hur en verksamhet är anpassad för människor med funktionsnedsättning eller särskilda behov. Verksamheter är skyldiga att se till att människor med funktionsnedsättning kan ta del av verksamheten på ett likvärdigt sätt som människor utan funktionsnedsättning. Det finns också andra särskilda lagar och regler kopplade till tillgänglighet som finns till för att underlätta för funktionsnedsatta och öka tillgängligheten. Exempel på såna lagar är skollagen och arbetsmiljölagen.

Hur en verksamhet ska göra för att anses vara tillgänglig beror på flera faktorer. Bland annat kollar man på verksamhetens ekonomi och praktiska förutsättningar innan man bedömer hur den ska anpassas.

4. Trakasserier som diskriminering

När du blir diskriminerad på grund av trakasserier innebär det att någon har kränkt dig. Det kan handla om nedsättande kommentarer, utfrysning, gester och liknande. Det är du som blir utsatt för trakasserier som avgör om handlingen är kränkande. Du måste då också vara tydlig med att handlingen är kränkande för att det ska räknas som trakasserier. En förutsättning för att kunna hävda att något är trakasserande är att personen som trakasserar får det klargjort för hen. Däremot finns det såklart situationer som är så uppenbart kränkande att personen som blir trakasserad inte behöver säga ifrån.

5. Sexuella trakasserier

Precis som det låter handlar sexuella trakasserier om handlingar som är kränkande och av sexuell natur. Exempel på sexuella trakasserier är kommentarer med sexuella anspelningar, när någon tafsar och liknande. Även situationer där en person påstår att hen menat väl kan ses som sexuella trakasserier. Det gäller om situationen är av sexuell natur och personen som blir utsatt upplever obehag.

Vid sexuella trakasserier räcker det dessutom att handlingen i sig är trakasserande för att det ska räknas som att du har blivit diskriminerad. Du behöver inte också hänvisa till att du är kvinna, funktionsnedsatt eller liknande för att kunna hävda att handlingen har varit diskriminerande.

6. Instruktioner att diskriminera

Det räknas också som diskriminering om en person tvingar någon annan att diskriminera. Exempelvis får inte butikschefer säga till anställda att neka en viss grupp människor från att komma in i butiken. Och restaurangägare får inte säga till sin personal att de inte får servera en viss grupp människor. För att det ska räknas som instruktioner att diskriminera måste det finnas ett beroendeförhållande mellan personen som ger instruktionen och personen som får den.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

Har ni rätt information i er cookie policy?

Företag som vill lära känna sina användare och analysera deras beteenden kan använda sig av cookies för att göra det. Det är ett riktigt bra sätt att bli bättre på att ge era användare den information som gynnar dem bäst. Använder ni cookies på er hemsida måste ni ha en cookie-policy där ni informerar om hur ni använder cookies.

De flesta hemsidor använder sig av cookies, det vill säga små textfiler med information som användarnas webbläsare lagrar. Genom att webbläsaren sparar cookies blir användarens upplevelse av sajten smidigare. Det är till exempel på grund av att det sparas cookies som en användare kan samla produkter i en varukorg som sedan ligger kvar tills nästa gång användaren besöker sajten. Det är också på grund av cookies som användare bara behöver logga in på sajter en gång och sen kan ange att hen vill fortsätta vara inloggad även efter att hen har stängt ner webbläsaren.

Er cookie-policy måste vara tydlig och lätt att förstå. Användarna ska snabbt kunna veta vad det innebär att acceptera eller inte acceptera cookies. Helt enkelt vilka konsekvenserna är för respektive val. Dessutom ska er policy innehålla:

  • vad cookies är. Användaren ska snabbt kunna förstå vad cookies är och hur de fungerar.
  • hur och varför ni använder cookies. Här behöver ni inte gå in i detaljer i er cookie-policy utan ska övergripande och tydligt förklara vilken typ av cookies ni använder er av samt vilket syftet är. Som en separat punkt i det här avsnittet anger ni också om ni använder cookies från en tredje part, exempelvis om ni använder er av Google Analytics.
  • hur användaren gör för att inaktivera cookies. Här ska användaren både få information om hur hen inaktiverar cookies och vad som händer när hen gör det. Du kan också länka till andra sidor där användaren kan följa anvisningar för hur man inaktiverar cookies. I det här avsnittet förklarar du också hur användarna raderar de cookies som redan har sparats.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

Så skyddar du dig mot kortbedrägeri

Enligt BRÅ har antalet kortbedrägerier ökat med 70% under årets första hälft jämfört med samma period 2022. Det gäller bedrägerier där det inte är det fysiska kortet som har stulits utan det är människors kortsiffror som har utnyttjats. Det är en stor ökning av den här typen av brott och det finns en del saker du kan göra för att skydda dig själv mot kortbedrägeri.

Det viktigaste när det gäller kortbedrägeri är såklart att aldrig lämna ut ditt kortnummer till någon. På många sajter på internet kan man betala genom att uppge kortnummer. Även i de fallen är det viktigt att vara försiktig. Handla bara på sajter du känner igen och som du vet är seriösa. Är det en sajt du inte känner till kan du kolla vad andra har sagt om just den butiken. Kolla butikens egna omdömen, både på deras hemsida och i kommentarerna på deras sociala medier. Kolla också om du hittar omdömen om butiken hos en oberoende omdömessajt. Sök på Google och se om det finns artiklar eller forum där andra varnar för att handla på den sajten.

Alla banker har olika säkerhetslösningar för att undvika kortbedrägeri. Dessa kan du både aktivera och avaktivera. Hör med din bank vad som gäller för ditt kort och rådgör med dem vilket säkerhetsalternativ som passar dig bäst.

Kortbedrägeri är ett problem både på nätet som i verkliga livet

Ibland kan exempelvis bankomater och bensinpumpar riggas för att samla in kortuppgifter som sedan används i bedrägeribrott. Det kanske inte alltid är lätt att se om en bankomat eller bensinpump du tänker använda är riggad men det finns vissa saker du kan hålla koll på. Kan du vicka på knappsatsen eller kortläsaren är det bäst att låta bli att använda ditt kort just där. Annars är risken att du blir utsatt för kortbedrägeri.

En lösning som är effektiv men kan kännas krånglig för den som handlar mycket på nätet är att alltid ha en spärr aktiverad för internetköp. Den spärren kan du sen öppna upp när du vill handla på nätet. Även om det kan kännas omständigt är det här en lösning som funkar bra för att förhindra att du blir utsatt för kortbedrägerier.

Om du redan har blivit utsatt för kortbedrägeri ska du spärra ditt kort och sen polisanmäla brottet direkt. Kortet spärrar du genom att ringa in till din bank och för att anmäla brottet ringer du 114 14.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

Vet du vad det innebär att resa till Storbritannien efter Brexit?

Det har gått några år sen Brexit och den initiala chocken har lagt sig. Men även om livet har gått vidare kan det vara svårt att veta vad som gäller vid resor till Storbritannien efter Brexit. Därför har vi listat allt du behöver ha koll på så du kan lägga mer tid på att njuta av resan.

Numera när du reser till Storbritannien efter Brexit, måste du numera ha ett giltigt pass. Det är den enda id-handling de accepterar för dig som vill komma in i landet. Det gäller oavsett varför du reser dit och vilket land du har rest ifrån. I vissa fall behöver du också ha visum för att få komma in i landet. Ska du åka till Storbritannien för att jobba eller studera behöver till exempel ha visum. Men åker du till Storbritannien som turist efter Brexit eller för att besöka någon du känner behöver du inte ha det så länge du inte stannar längre än sex månader. Det gäller även vid tjänsteresor då du åker dit för möten eller konferenser. Däremot behöver du ha visum oavsett varför du åker dit om du tänker stanna längre än sex månader.

Storbritannien efter Brexit – vad gäller när du är i landet?

När du väl är i Storbritannien kan du använda ditt nationella körkort och det europeiska sjukförsäkringskortet om det skulle behövas. Du kan också använda ditt svenska körkort om du planerar att köra i Storbritannien efter Brexit. Planerar du att resa mellan Irland och Nordirland kan du göra det fritt fram till 1 januari 2025.

En bra sak att tänka på vid resor till Storbritannien efter Brexit är att kolla vilka priser som gäller för ditt mobilabonnemang. Tidigare fick inte mobiloperatörer ta ut extra avgifter när man reste till Storbritannien men numera är det tillåtet. Se därför till att du har koll på priserna så du inte får en oönskad överraskning med din nästa faktura. Det här gäller både samtals-, sms- och surfkostnader.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

Har du problem med människor som vill palla äpplen från din tomt?

Vad gäller egentligen enligt allemansrätten?

Har du ett äppelträd på tomten vet du att träden oftast ger frukt i överflöd. Det leder till att många brukar annonsera i sociala medier om att andra får komma förbi och plocka äpplen hos dem. Det finns också en del människor som självmant går in på andras tomter för att palla äpplen och hänvisar då till allemansrätten.

Enligt allemansrätten får vi ”gå över annans mark och tillfälligt uppehålla oss där”. Men hur är det egentligen med frukten som växer där? Får vem som helst plocka från ditt äppelträd?

Faktum är att det är ett vanligt missförstånd att vem som helst får gå in på någon annans tomt och börja palla äpplen. Enligt allemansrätten får du plocka bär och svamp som växer i skog och mark. Du får också plocka frön, nötter och kottar från marken. Men äpplena som växer på ditt äppelträd räknas som din egendom. Därför får inte vem som helst komma in och plocka dina äpplen. Det gäller både de äpplen som växer på trädet och som ligger på marken.

Skulle ditt träd växa så att vissa grenar går ut över grannens tomt har grannen rätt att kapa av de grenarna så länge det inte skadar trädet. Din granne får också plocka de äpplen som faller ner på hens tomt. När äpplena faller ner på grannens tomt räknas de nämligen som grannens egendom. Det är bara när de sitter kvar på trädet eller har fallit ner på din tomt som äpplena räknas som dina.

När får man palla äpplen då?

Vissa kommuner odlar äppelträd på kommunens mark. De träden räknas då som odlade äpplen. Frukt och bär som är uppenbart odlade får du inte plocka av. Många kommuner brukar dock annonsera att invånarna får plocka frukten så länge man ser till att det finns kvar frukt åt andra som också vill plocka. Så med andra ord, se till att alltid fråga ägaren innan du bestämmer dig för att palla äpplen. Eller sök upp närmaste äppelträd hos Äkta Vara. Där annonserar ägare som tycker det är okej att andra kommer och plockar av deras träd.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

8 saker ni måste ha med i er GDPR-policy

Det är viktigt att ni har en vattentät policy

Alla företag som på något sätt behandlar och sparar personuppgifter måste ha en dataskyddspolicy, det vill säga en GDPR-policy. Som personuppgifter räknar man all information som på något sätt har en koppling till dig, vare sig det är direkt eller indirekt. Det kan vara allt från namn, adress, telefonnummer och personnummer till mejladress med ditt namn, id-kortnummer, ja till och med din IP-adress. Även bilder, videos och ljudupptagningar räknas som personuppgifter.

I er GDPR-policy finns det ett antal punkter ni måste ha lättillgängliga för era besökare. Informationen måste vara rak och tydlig. Annars är risken att ni råkar ut för böter för att ha brutit mot GDPR. Och framförallt måste det finnas en rättslig grund som gör att ni får samla andras personuppgifter.

Det finns sex rättsliga grunder och ni måste kunna hänvisa att ni behandlar personuppgifter till någon av dem. Organisationer som på något sätt behandlar personuppgifter måste kunna hänvisa till:

  • att användaren har gett samtycke till att ni får spara hens uppgifter.
  • att ni har ett avtal med användaren där hens personuppgifter sparas på grund av detta.
  • att ni har en rättslig förpliktelse som gör att ni enligt lag måste spara vissa personuppgifter.
  • att ni måste behandla personuppgifter för att skydda en persons grundläggande intresse, det vill säga att det behövs för att rädda hens liv. Detta gäller främst vården.
  • att ni är en myndighet, att behandligen av personuppgifter ingår i myndighetsutövning och är en uppgift av allmänt intresse.
  • att ni gör en intresseavvägning och att ni då får behandla personuppgifter om era intressen väger tyngre än användarens och behandlingen av personuppgifter därför är nödvändig. Det här kan till exempel vara aktuellt om ni är en större koncern och ni måste dela personuppgifter med andra inom koncernen för att kunna betala ut lön och liknande.

1. Er GDPR-policy ska innehålla vem som är personuppgiftsansvarig

Vem som är personuppgiftsansvarig beror på bolagsformen. Det är oftast inte en fysisk person som är personuppgiftsansvarig utan det är själva organisationen som är det. Är ni ett bolag så är det bolaget i sin helhet som är personuppgiftsansvarig. Är ni en förening så är det föreningen i sin helhet som är det. En fysisk person kan också vara personuppgiftsansvarig, men då är det i exempelvis enskilda firmor.

2. Varför samlar ni in personuppgifter?

Olika organisationer har olika anledningar att samla personuppgifter. Det som är viktigt att tänka på är att personuppgifterna ni samlar inte bara gäller era användare, utan även era anställda. Exempelvis är uppgifter ni samlar i lönesystem sådant som måste följa GDPR. Likaså om ni vill kommunicera med era användare, exempelvis genom ett nyhetsbrev.

Oavsett anledning är det särskilt viktigt att vara tydlig i er GDPR-policy med varför ni samlar in personuppgifter. Både för att användarna lätt ska kunna få den informationen, men också för att ni inte får använda informationen ni har samlat på annat sätt än det ni anger. Ni får till exempel inte samla in mejladresser för att era användare ska kunna skapa egna konton hos er och sen i ett senare skede använda samma uppgifter för att börja skicka ut nyhetsbrev till dem. Vill ni ändra ändamålet måste ni gå ut med informationen till era användare och vara tydlig i hur ändringen påverkar dem och varför ni framöver kommer samla deras personuppgifter.

3. Var lagrar ni personuppgifterna?

Lagrar ni uppgifterna hos er eller lagrar ni dem i ett annat land? Beroende på var ni lagrar uppgifterna behöver ni kolla upp så att landet har en tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter enligt EU/EES-standard. Om landet inte har det får du nämligen inte lagra personuppgifter i det landet. Kolla därför upp om det finns beslut från EU-kommissionen kring skyddsnivån i landet ni kommer lagra uppgifterna i. Om det inte finns ett sånt beslut behöver ni i stället komplettera med standardavtalsklausuler som EU-kommissionen beslutat om. Eftersom såna klausuler ibland också måste kompletteras med andra skyddsåtgärder enligt EU-domstolen är det bra att ta in en GDPR-expert som kan se till att er GDPR-policy är vattentät.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

4. Vilka uppgifter ni kommer att samla ska stå med i er GDPR-policy

Även när det gäller vilka personuppgifter ni samlar in måste ni vara tydliga och får inte ändra och samla in helt andra personuppgifter utan godkännande. Om det sker en förändring hos er digitalt som gör att era system samlar in nya personuppgifter måste ni gå ut med den informationen till era användare. Kom ihåg att här gäller det att vara tydlig och inkludera precis alla uppgifter som anses vara personuppgifter. All information som på något sätt kan kopplas till enskilda personer är personuppgifter och ska kategoriseras i er GDPR-policy.

5. Vilka kommer ha tillgång till personuppgifterna?

Är det fler parter än ni som kommer ha tillgång till uppgifterna? Har ni externa leverantörer som har access till dem? Eller finns det andra parter ni samarbetar med som kommer att ha tillgång till de personuppgifter ni samlar? Då måste det också stå i er policy. Ni måste även tydliggöra vilka rättigheter och skyldigheter era samarbetspartners har. Det viktiga här är att de personuppgifter ni samlar inte riskerar missbrukas av partners som använder dem för andra syften än det ni informerar era användare om.

6. Hur länge kommer ni lagra uppgifterna?

Beroende på hur ni tänker använda personuppgifterna är perioden för hur länge ni tänker lagra dem olika. Ni får helt enkelt spara uppgifterna så länge ni behöver dem för det ändamål ni har angett i er policy. När ändamålet inte längre är aktuellt måste ni radera uppgifterna.

Ibland kan ni däremot behöva ange att ni inte vet hur länge ni kommer att behöva lagra personuppgifterna. Då måste ni i stället ange varför ni inte kan begränsa lagringen i tid.

7. Era användares rättigheter ska stå i er GDPR-policy

Enligt GDPR har alla rätt att få tillgång till de personuppgifter företag samlar som är ens egna. Alla har rätt att både få ett utdrag och få uppgifter ändrade om de inte stämmer. Dessutom har alla rätt till att i de allra flesta fall begära att få sina uppgifter raderade. Det är bara om det inte finns några andra lagliga hinder som gör att ni inte får radera uppgifterna som detta inte gäller. Det här undantaget gäller dock främst myndigheter. För de flesta bolag gäller att om en användare vill att bolaget ska radera personens uppgifter så måste bolaget göra det.

8. Vart skickar användarna in eventuella klagomål?

Januari 2021 bytte Datainspektionen namn till Integritets­skydds­myndigheten. Det är de som ser till att svenska företag följer GDPR. Det är också dit privatpersoner kan höra av sig med klagomål om de är bekymrade över hur ett företag hanterar deras personuppgifter. Därför måste ni ha med uppgifter till Integritets­skydds­myndigheten i er policy så era användare enkelt kan ta vidare eventuella frågor, funderingar och klagomål.

Vad händer om en hantverkare gjort fel?

När det är dags att renovera hemma gäller det att ha koll på flera områden. Dels behöver du veta och vara säker på hur ditt drömhem ska se ut. Dels måste du ha koll på dina rättigheter som beställare om du tar in hantverkare som sköter renoveringen. Även om du gör grundlig research efter en seriös hantverkare finns det alltid risk för att saker går fel. Men som tur är har du lagen på din sida. Skulle det värsta hända behöver du därför inte vara orolig.

Det absolut viktigaste med alla beställningar från hantverkare är att se till att du har kommunikationen dokumenterad. Mejla hellre än att ringa och var tydlig i vad du önskar. Använd både text och bild och läs noga igenom de offerter du får. På det här sättet kan du alltid gå tillbaka och kolla vad som blev sagt. Och du kan också jämföra och se om slutresultatet är det ni kom överens om.

Om det blir fel har du alltid rätt att kräva av hantverkaren att rätta till felet. Då ska hantverkaren stå för kostnaderna som uppstår för att rätta till felet. Det här gäller både material- rese- och arbetskostnader.

Precis som du har rätt till att få felet åtgärdat har också hantverkaren rätt till att åtgärda felet. Med det menar vi att hen inte behöver göra eventuella prisavdrag i första taget. Om du vill att hen i första hand ska sänka kostnaden för jobbet kan alltså hantverkaren neka dig det.

När felet inte går att rätta till

Är det omöjligt för hantverkaren att rätta till felet har du däremot rätt att få avdrag på priset. Avdraget ska motsvara felet. Det kan exempelvis vara lika stort som vad det kostar dig att anlita en annan hantverkare för att rätta till felet. Och är det ett skönhetsfel, det vill säga ett fel som inte påverkar funktion, så är oftast prisavdraget ungefär lika stort som den värdeminskning felet orsakar.

Att häva ett avtal betyder att avtalet inte längre är giltigt och att man avbryter arbetet. Eftersom hantverkaren vid eventuella fel redan har arbetat hos dig kan du inte häva avtalet helt och hållet. Däremot kan du eventuellt häva delar av avtalet. Då behöver du inte betala hantverkaren för de delar som blir hävda. Däremot måste du betala för jobbet hen redan har utfört. Hantverkaren har också rätt att kräva tillbaka material som inte kommer användas på grund av hävningen. Om det innebär större besvär och kostnader för dig att lämna tillbaka materialet kan hantverkaren däremot inte begära tillbaka det.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

Hantverkaren måste avråda dig från onödigt arbete

Som hantverkare måste man meddela sina kunder om arbetet kunden vill ha är onödig. Med det menar vi att om kunden exempelvis vill ha hjälp att slipa sin altan men hantverkaren ser att hela altanen egentligen behöver läggas om så måste hen meddela kunden det. Detta eftersom det annars blir en merkostnad för kunden att slipa en altan som du sen ändå måste riva ner.

Om din hantverkare inte avråder dig från ett arbete som hen vet är i onödan behöver du generellt sett bara betala för den del av arbetet hantverkaren behövde utföra för att se att jobbet är ett onödigt sådant. Som hantverkare ska man avråda dig från jobbet och eventuellt komma överens om ett arbete som ger det hållbara resultat varje kund vill ha utan att det kommer kosta mer i längden.

Använder ni Google Analytics? Då kanske ni bryter mot GDPR.

Nu går Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ut med att fyra stora bolag i Sverige har brutit mot GDPR när de använt Google Analytics som mätverktyg. De fyra bolagen IMY har granskat är CDON, Coop, Dagens Industri och Tele2 som alla måste sluta använda Google Analytics. Dessutom får Tele2 böter på 12 miljoner kronor och CDON på 300 000 kr. Den granskade versionen av Google Analytics är från 14 augusti 2020.

Granskningen gäller hur de fyra bolagen överför personuppgifter till USA genom Google Analytics. EU-domstolen fastställde 2020 att USA inte har en tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter. Därför bryter det mot GDPR att föra vidare personuppgifter från ett land inom EU/EES till USA. Google Analytics är ett vanligt mätverktyg för många företag. Därför är granskningarna IMY gjort också aktuella för andra företag i Sverige som också använder sig av Google Analytics.

Enligt granskningarna IMY har gjort har uppgifter överförts som IMY menar kan kopplas samman med andra unika uppgifter som också förs vidare. IMY menar också att bolagen inte vidtar tekniska åtgärder för att skydda användares personuppgifter enligt EU/EES-standard. Även om bolagen har andra tekniska lösningar med syfte att skydda personuppgifter är de alltså inte tillräckliga. Bolagen har också använt sig av standardavtalsklausuler som grund för beslut om överföring av personuppgifter.

De här besluten har bäring inte bara på de här fyra bolagen utan kan ge vägledning även för andra organisationer som använder Google Analytics, säger Sandra Arvidsson, jurist som lett granskningarna av bolagen.

Inte bara Google Analytics som är ett problem

Även Spotify blev i juni bötfällda för att inte följa GDPR. Då fick de böta 58 miljoner kronor för brott mot GDPR. Då gällde det inte överföringen av uppgifter genom Google Analytics utan om att Spotify inte var tillräckligt tydliga i sin information om hur de använde sparade personuppgifter. Enligt GDPR har varje enskild person rätt att få veta vilka personuppgifter ett företag hanterar och hur de används.

Att säkra att ett bolag följer GDPR är inte alltid lätt. Som företag får man nämligen bara överföra personuppgifter om EU-kommisionen har beslutat att mottagarlandet har tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter. Om EU-kommissionen inte har fattat beslut kring mottagarlandet kan företag överföra uppgifter med stöd av standardavtalsklausuler som EU-kommissionen beslutat om. Däremot måste man enligt EU-domstolen ibland komplettera såna klausuler med andra skyddsåtgärder.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

Att säkra sig om att ditt företag följer GDPR är inte alltid lätt. Särskilt inte när du också måste se till att de verktyg och program du använder också följer GDPR. Det här gäller inte bara program som Google Analytics utan även andra verktyg och program som kan leda till böter om de inte följer de riktlinjer och lagar som finns inom EU.

Om du vill ta reda på om ni följer GDPR och att det inte brister någonstans kan det vara bra att ta hjälp av någon som är expert på GDPR. Då kan du vara säker på att ditt företag följer rätt riktlinjer och att ni inte behöver oroa er för några juridiska konsekvenser framöver.

Det här gäller när du ska resa med katt

Se till att du har koll på vad som gäller innan du reser med din katt.

Det hör kanske inte till vanligheterna att resa utomlands med katt men när det händer är det viktigt att du har koll på vad som gäller. Kraven ser olika ut, både vid resa ut från Sverige och resa tillbaka in. Vad som gäller i ditt fall beror på vilket land du planerar att besöka. Främst är det rabiessituationen i landet du besöker som du behöver ha koll på. Och då är världens länder uppdelade i tre kategorier beroende på hur pass utspritt rabies är i landet:

  1. EU-länder och andra länder med fungerande rutiner för att upptäcka rabies.
  2. Länder utanför EU där rabiessituationen dokumenteras och följs upp.
  3. Länder utanför EU där rabiessituationen inte är under kontroll.

1. Resa med katt till EU-länder och andra länder med fungerande rutiner för att upptäcka rabies

När du reser til EU-länder och länder utanför EU med fungerande rutiner för att upptäcka rabies måste du se till att din katt bl. a.:

  • är id-märkt med chip av en veterinär eller godkänd id-märkare.
  • är vaccinerat mot rabies men först efter att katten har id-märkts. Vaccinet mot rabies måste vara giltigt under hela din resa och även vara godkänt i landet du besöker. Annars behöver du vaccinera om din katt under resan.
  • har ett sällskapsdjurspass där datum för eller avläsning av id-märkning och id-nummer står.

När du reser tillbaka till Sverige anmäler du din katt hos tullen. Det gör du antingen direkt på plats eller i förväg på Tullverkets hemsida.

2. Länder utanför EU där rabiessituationen dokumenteras och följs upp

Flera länder utanför EU har enligt Världshälsoorganisationen fungerande rutiner för att upptäcka rabies. Vilka länder det är kan du kolla upp på Jordbruksverkets hemsida. När du reser till ett av dessa länder med din katt måste du se till att din katt bl. a.:

  • är id-märkt med ett ISO-mikrochip av en veterinär.
  • är vaccinerat mot rabies men först efter att katten har id-märkts. Vaccinet mot rabies måste vara giltigt under hela din resa och även vara godkänt i landet du besöker. Annars behöver du vaccinera om din katt under resan.

Vissa katter har trots vaccination inte tillräckligt antikroppsskydd mot rabies. Därför måste du också kontrollera genom blodprov att din katt har tillräckligt med antikroppar mot rabies innan du reser. Det gör du genom ett titertest.

För att resa tillbaka till Sverige kan du använda din katts EU-pass så länge kattens rabiesvaccination har skrivits in i passet innan du lämnade Sverige/EU. Det innebär att vaccinationen måste vara giltig under hela din resa. Du behöver också anmäla din katt hos tullen när du kommer hem.

3. Resa med katt till länder utanför EU där rabiessituationen inte är under kontroll

Planerar du att resa till ett land som inte har kontroll över rabiessituationen är det viktigt att du är försiktig med din katt. Vilka länder som har problem med rabies kollar du enkelt upp på Jordbruksverkets hemsida. Planerar du att resa till ett av de länderna måste du se till att din katt bl.a.:

  • är id-märkt med ett ISO-mikrochip av en veterinär.
  • är vaccinerad mot rabies men först efter att katten har id-märkts. Vaccinet mot rabies måste vara giltigt under hela din resa och även vara godkänt i landet du besöker. Annars behöver du vaccinera om din katt under resan.
  • har gjort ett titertest. Det innebär att katten har varit hos en veterinär som tagit blodprov och kollat att katten har tillräckligt med antikroppar mot rabies. Testet kan du göra som tidigast 30 dagar efter din katt vaccinerats mot rabies.

När du reser tillbaka till Sverige kan du använda din katts EU-pass så länge både kattens rabiesvaccination och titertestet har skrivits in i passet innan du lämnade Sverige/EU. Det innebär att vaccinationen måste vara giltig under hela din resa. Du behöver också anmäla din katt hos tullen när du kommer hem.

Inte bara rabies som kan vara ett problem

Förutom att du har koll på rabiessituationen finns det ibland andra särskilda krav för resor med katt. Vilka krav som gäller för landet du vill besöka får du bäst reda på genom att kontakta landets veterinärmyndighet. Vissa länder kräver exempelvis att katten är avmaskad mot rävens dvärgbandmask (echinococcos). Och vissa länder tillåter bara vissa kattraser i landet.

Även flygbolagen har ibland särskilda krav som du behöver kolla upp innan du reser. Om katten dessutom inte reser tillsammans med dig behöver du skaffa en djurägareförsäkran som ger fullmakt och anger att din katt får resa med ett annat ombud. Då skickar du också med kopior på din egen resa så att ombuden vet när du reser och genom vilka länder.

I Sverige finns ingen karantän för katter. Det betyder att om du reser med din katt och inte uppfyller de krav som ställs riskerar du att din katt inte får komma in i Sverige. För säkerhetens skull är det också bra att du tar med en egen chipavläsare som du har testat att läsa av din katts chip med. Går chippet inte att läsa vid tullen riskerar du att din katt inte får komma in i landet.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag