Enligt BRÅ har antalet kortbedrägerier ökat med 70% under årets första hälft jämfört med samma period 2022. Det gäller bedrägerier där det inte är det fysiska kortet som har stulits utan det är människors kortsiffror som har utnyttjats. Det är en stor ökning av den här typen av brott och det finns en del saker du kan göra för att skydda dig själv mot kortbedrägeri.
Det viktigaste när det gäller kortbedrägeri är såklart att aldrig lämna ut ditt kortnummer till någon. På många sajter på internet kan man betala genom att uppge kortnummer. Även i de fallen är det viktigt att vara försiktig. Handla bara på sajter du känner igen och som du vet är seriösa. Är det en sajt du inte känner till kan du kolla vad andra har sagt om just den butiken. Kolla butikens egna omdömen, både på deras hemsida och i kommentarerna på deras sociala medier. Kolla också om du hittar omdömen om butiken hos en oberoende omdömessajt. Sök på Google och se om det finns artiklar eller forum där andra varnar för att handla på den sajten.
Alla banker har olika säkerhetslösningar för att undvika kortbedrägeri. Dessa kan du både aktivera och avaktivera. Hör med din bank vad som gäller för ditt kort och rådgör med dem vilket säkerhetsalternativ som passar dig bäst.
Kortbedrägeri är ett problem både på nätet som i verkliga livet
Ibland kan exempelvis bankomater och bensinpumpar riggas för att samla in kortuppgifter som sedan används i bedrägeribrott. Det kanske inte alltid är lätt att se om en bankomat eller bensinpump du tänker använda är riggad men det finns vissa saker du kan hålla koll på. Kan du vicka på knappsatsen eller kortläsaren är det bäst att låta bli att använda ditt kort just där. Annars är risken att du blir utsatt för kortbedrägeri.
En lösning som är effektiv men kan kännas krånglig för den som handlar mycket på nätet är att alltid ha en spärr aktiverad för internetköp. Den spärren kan du sen öppna upp när du vill handla på nätet. Även om det kan kännas omständigt är det här en lösning som funkar bra för att förhindra att du blir utsatt för kortbedrägerier.
Om du redan har blivit utsatt för kortbedrägeri ska du spärra ditt kort och sen polisanmäla brottet direkt. Kortet spärrar du genom att ringa in till din bank och för att anmäla brottet ringer du 114 14.
Vet du vad det innebär att resa till Storbritannien efter Brexit?
Det har gått några år sen Brexit och den initiala chocken har lagt sig. Men även om livet har gått vidare kan det vara svårt att veta vad som gäller vid resor till Storbritannien efter Brexit. Därför har vi listat allt du behöver ha koll på så du kan lägga mer tid på att njuta av resan.
Numera när du reser till Storbritannien efter Brexit, måste du numera ha ett giltigt pass. Det är den enda id-handling de accepterar för dig som vill komma in i landet. Det gäller oavsett varför du reser dit och vilket land du har rest ifrån. I vissa fall behöver du också ha visum för att få komma in i landet. Ska du åka till Storbritannien för att jobba eller studera behöver till exempel ha visum. Men åker du till Storbritannien som turist efter Brexit eller för att besöka någon du känner behöver du inte ha det så länge du inte stannar längre än sex månader. Det gäller även vid tjänsteresor då du åker dit för möten eller konferenser. Däremot behöver du ha visum oavsett varför du åker dit om du tänker stanna längre än sex månader.
Storbritannien efter Brexit – vad gäller när du är i landet?
När du väl är i Storbritannien kan du använda ditt nationella körkort och det europeiska sjukförsäkringskortet om det skulle behövas. Du kan också använda ditt svenska körkort om du planerar att köra i Storbritannien efter Brexit. Planerar du att resa mellan Irland och Nordirland kan du göra det fritt fram till 1 januari 2025.
En bra sak att tänka på vid resor till Storbritannien efter Brexit är att kolla vilka priser som gäller för ditt mobilabonnemang. Tidigare fick inte mobiloperatörer ta ut extra avgifter när man reste till Storbritannien men numera är det tillåtet. Se därför till att du har koll på priserna så du inte får en oönskad överraskning med din nästa faktura. Det här gäller både samtals-, sms- och surfkostnader.
Har du problem med människor som vill palla äpplen från din tomt?
Vad gäller egentligen enligt allemansrätten?
Har du ett äppelträd på tomten vet du att träden oftast ger frukt i överflöd. Det leder till att många brukar annonsera i sociala medier om att andra får komma förbi och plocka äpplen hos dem. Det finns också en del människor som självmant går in på andras tomter för att palla äpplen och hänvisar då till allemansrätten.
Enligt allemansrätten får vi ”gå över annans mark och tillfälligt uppehålla oss där”. Men hur är det egentligen med frukten som växer där? Får vem som helst plocka från ditt äppelträd?
Faktum är att det är ett vanligt missförstånd att vem som helst får gå in på någon annans tomt och börja palla äpplen. Enligt allemansrätten får du plocka bär och svamp som växer i skog och mark. Du får också plocka frön, nötter och kottar från marken. Men äpplena som växer på ditt äppelträd räknas som din egendom. Därför får inte vem som helst komma in och plocka dina äpplen. Det gäller både de äpplen som växer på trädet och som ligger på marken.
Skulle ditt träd växa så att vissa grenar går ut över grannens tomt har grannen rätt att kapa av de grenarna så länge det inte skadar trädet. Din granne får också plocka de äpplen som faller ner på hens tomt. När äpplena faller ner på grannens tomt räknas de nämligen som grannens egendom. Det är bara när de sitter kvar på trädet eller har fallit ner på din tomt som äpplena räknas som dina.
När får man palla äpplen då?
Vissa kommuner odlar äppelträd på kommunens mark. De träden räknas då som odlade äpplen. Frukt och bär som är uppenbart odlade får du inte plocka av. Många kommuner brukar dock annonsera att invånarna får plocka frukten så länge man ser till att det finns kvar frukt åt andra som också vill plocka. Så med andra ord, se till att alltid fråga ägaren innan du bestämmer dig för att palla äpplen. Eller sök upp närmaste äppelträd hos Äkta Vara. Där annonserar ägare som tycker det är okej att andra kommer och plockar av deras träd.
Alla företag som på något sätt behandlar och sparar personuppgifter måste ha en dataskyddspolicy, det vill säga en GDPR-policy. Som personuppgifter räknar man all information som på något sätt har en koppling till dig, vare sig det är direkt eller indirekt. Det kan vara allt från namn, adress, telefonnummer och personnummer till mejladress med ditt namn, id-kortnummer, ja till och med din IP-adress. Även bilder, videos och ljudupptagningar räknas som personuppgifter.
I er GDPR-policy finns det ett antal punkter ni måste ha lättillgängliga för era besökare. Informationen måste vara rak och tydlig. Annars är risken att ni råkar ut för böter för att ha brutit mot GDPR. Och framförallt måste det finnas en rättslig grund som gör att ni får samla andras personuppgifter.
Det finns sex rättsliga grunder och ni måste kunna hänvisa att ni behandlar personuppgifter till någon av dem. Organisationer som på något sätt behandlar personuppgifter måste kunna hänvisa till:
att användaren har gett samtycke till att ni får spara hens uppgifter.
att ni har ett avtal med användaren där hens personuppgifter sparas på grund av detta.
att ni har en rättslig förpliktelse som gör att ni enligt lag måste spara vissa personuppgifter.
att ni måste behandla personuppgifter för att skydda en persons grundläggande intresse, det vill säga att det behövs för att rädda hens liv. Detta gäller främst vården.
att ni är en myndighet, att behandligen av personuppgifter ingår i myndighetsutövning och är en uppgift av allmänt intresse.
att ni gör en intresseavvägning och att ni då får behandla personuppgifter om era intressen väger tyngre än användarens och behandlingen av personuppgifter därför är nödvändig. Det här kan till exempel vara aktuellt om ni är en större koncern och ni måste dela personuppgifter med andra inom koncernen för att kunna betala ut lön och liknande.
1. Er GDPR-policy ska innehålla vem som är personuppgiftsansvarig
Vem som är personuppgiftsansvarig beror på bolagsformen. Det är oftast inte en fysisk person som är personuppgiftsansvarig utan det är själva organisationen som är det. Är ni ett bolag så är det bolaget i sin helhet som är personuppgiftsansvarig. Är ni en förening så är det föreningen i sin helhet som är det. En fysisk person kan också vara personuppgiftsansvarig, men då är det i exempelvis enskilda firmor.
2. Varför samlar ni in personuppgifter?
Olika organisationer har olika anledningar att samla personuppgifter. Det som är viktigt att tänka på är att personuppgifterna ni samlar inte bara gäller era användare, utan även era anställda. Exempelvis är uppgifter ni samlar i lönesystem sådant som måste följa GDPR. Likaså om ni vill kommunicera med era användare, exempelvis genom ett nyhetsbrev.
Oavsett anledning är det särskilt viktigt att vara tydlig i er GDPR-policy med varför ni samlar in personuppgifter. Både för att användarna lätt ska kunna få den informationen, men också för att ni inte får använda informationen ni har samlat på annat sätt än det ni anger. Ni får till exempel inte samla in mejladresser för att era användare ska kunna skapa egna konton hos er och sen i ett senare skede använda samma uppgifter för att börja skicka ut nyhetsbrev till dem. Vill ni ändra ändamålet måste ni gå ut med informationen till era användare och vara tydlig i hur ändringen påverkar dem och varför ni framöver kommer samla deras personuppgifter.
3. Var lagrar ni personuppgifterna?
Lagrar ni uppgifterna hos er eller lagrar ni dem i ett annat land? Beroende på var ni lagrar uppgifterna behöver ni kolla upp så att landet har en tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter enligt EU/EES-standard. Om landet inte har det får du nämligen inte lagra personuppgifter i det landet. Kolla därför upp om det finns beslut från EU-kommissionen kring skyddsnivån i landet ni kommer lagra uppgifterna i. Om det inte finns ett sånt beslut behöver ni i stället komplettera med standardavtalsklausuler som EU-kommissionen beslutat om. Eftersom såna klausuler ibland också måste kompletteras med andra skyddsåtgärder enligt EU-domstolen är det bra att ta in en GDPR-expert som kan se till att er GDPR-policy är vattentät.
4. Vilka uppgifter ni kommer att samla ska stå med i er GDPR-policy
Även när det gäller vilka personuppgifter ni samlar in måste ni vara tydliga och får inte ändra och samla in helt andra personuppgifter utan godkännande. Om det sker en förändring hos er digitalt som gör att era system samlar in nya personuppgifter måste ni gå ut med den informationen till era användare. Kom ihåg att här gäller det att vara tydlig och inkludera precis alla uppgifter som anses vara personuppgifter. All information som på något sätt kan kopplas till enskilda personer är personuppgifter och ska kategoriseras i er GDPR-policy.
5. Vilka kommer ha tillgång till personuppgifterna?
Är det fler parter än ni som kommer ha tillgång till uppgifterna? Har ni externa leverantörer som har access till dem? Eller finns det andra parter ni samarbetar med som kommer att ha tillgång till de personuppgifter ni samlar? Då måste det också stå i er policy. Ni måste även tydliggöra vilka rättigheter och skyldigheter era samarbetspartners har. Det viktiga här är att de personuppgifter ni samlar inte riskerar missbrukas av partners som använder dem för andra syften än det ni informerar era användare om.
6. Hur länge kommer ni lagra uppgifterna?
Beroende på hur ni tänker använda personuppgifterna är perioden för hur länge ni tänker lagra dem olika. Ni får helt enkelt spara uppgifterna så länge ni behöver dem för det ändamål ni har angett i er policy. När ändamålet inte längre är aktuellt måste ni radera uppgifterna.
Ibland kan ni däremot behöva ange att ni inte vet hur länge ni kommer att behöva lagra personuppgifterna. Då måste ni i stället ange varför ni inte kan begränsa lagringen i tid.
7. Era användares rättigheter ska stå i er GDPR-policy
Enligt GDPR har alla rätt att få tillgång till de personuppgifter företag samlar som är ens egna. Alla har rätt att både få ett utdrag och få uppgifter ändrade om de inte stämmer. Dessutom har alla rätt till att i de allra flesta fall begära att få sina uppgifter raderade. Det är bara om det inte finns några andra lagliga hinder som gör att ni inte får radera uppgifterna som detta inte gäller. Det här undantaget gäller dock främst myndigheter. För de flesta bolag gäller att om en användare vill att bolaget ska radera personens uppgifter så måste bolaget göra det.
8. Vart skickar användarna in eventuella klagomål?
Januari 2021 bytte Datainspektionen namn till Integritetsskyddsmyndigheten. Det är de som ser till att svenska företag följer GDPR. Det är också dit privatpersoner kan höra av sig med klagomål om de är bekymrade över hur ett företag hanterar deras personuppgifter. Därför måste ni ha med uppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten i er policy så era användare enkelt kan ta vidare eventuella frågor, funderingar och klagomål.
När det är dags att renovera hemma gäller det att ha koll på flera områden. Dels behöver du veta och vara säker på hur ditt drömhem ska se ut. Dels måste du ha koll på dina rättigheter som beställare om du tar in hantverkare som sköter renoveringen. Även om du gör grundlig research efter en seriös hantverkare finns det alltid risk för att saker går fel. Men som tur är har du lagen på din sida. Skulle det värsta hända behöver du därför inte vara orolig.
Det absolut viktigaste med alla beställningar från hantverkare är att se till att du har kommunikationen dokumenterad. Mejla hellre än att ringa och var tydlig i vad du önskar. Använd både text och bild och läs noga igenom de offerter du får. På det här sättet kan du alltid gå tillbaka och kolla vad som blev sagt. Och du kan också jämföra och se om slutresultatet är det ni kom överens om.
Om det blir fel har du alltid rätt att kräva av hantverkaren att rätta till felet. Då ska hantverkaren stå för kostnaderna som uppstår för att rätta till felet. Det här gäller både material- rese- och arbetskostnader.
Precis som du har rätt till att få felet åtgärdat har också hantverkaren rätt till att åtgärda felet. Med det menar vi att hen inte behöver göra eventuella prisavdrag i första taget. Om du vill att hen i första hand ska sänka kostnaden för jobbet kan alltså hantverkaren neka dig det.
När felet inte går att rätta till
Är det omöjligt för hantverkaren att rätta till felet har du däremot rätt att få avdrag på priset. Avdraget ska motsvara felet. Det kan exempelvis vara lika stort som vad det kostar dig att anlita en annan hantverkare för att rätta till felet. Och är det ett skönhetsfel, det vill säga ett fel som inte påverkar funktion, så är oftast prisavdraget ungefär lika stort som den värdeminskning felet orsakar.
Att häva ett avtal betyder att avtalet inte längre är giltigt och att man avbryter arbetet. Eftersom hantverkaren vid eventuella fel redan har arbetat hos dig kan du inte häva avtalet helt och hållet. Däremot kan du eventuellt häva delar av avtalet. Då behöver du inte betala hantverkaren för de delar som blir hävda. Däremot måste du betala för jobbet hen redan har utfört. Hantverkaren har också rätt att kräva tillbaka material som inte kommer användas på grund av hävningen. Om det innebär större besvär och kostnader för dig att lämna tillbaka materialet kan hantverkaren däremot inte begära tillbaka det.
Som hantverkare måste man meddela sina kunder om arbetet kunden vill ha är onödig. Med det menar vi att om kunden exempelvis vill ha hjälp att slipa sin altan men hantverkaren ser att hela altanen egentligen behöver läggas om så måste hen meddela kunden det. Detta eftersom det annars blir en merkostnad för kunden att slipa en altan som du sen ändå måste riva ner.
Om din hantverkare inte avråder dig från ett arbete som hen vet är i onödan behöver du generellt sett bara betala för den del av arbetet hantverkaren behövde utföra för att se att jobbet är ett onödigt sådant. Som hantverkare ska man avråda dig från jobbet och eventuellt komma överens om ett arbete som ger det hållbara resultat varje kund vill ha utan att det kommer kosta mer i längden.
Använder ni Google Analytics? Då kanske ni bryter mot GDPR.
Nu går Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ut med att fyra stora bolag i Sverige har brutit mot GDPR när de använt Google Analytics som mätverktyg. De fyra bolagen IMY har granskat är CDON, Coop, Dagens Industri och Tele2 som alla måste sluta använda Google Analytics. Dessutom får Tele2 böter på 12 miljoner kronor och CDON på 300 000 kr. Den granskade versionen av Google Analytics är från 14 augusti 2020.
Granskningen gäller hur de fyra bolagen överför personuppgifter till USA genom Google Analytics. EU-domstolen fastställde 2020 att USA inte har en tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter. Därför bryter det mot GDPR att föra vidare personuppgifter från ett land inom EU/EES till USA. Google Analytics är ett vanligt mätverktyg för många företag. Därför är granskningarna IMY gjort också aktuella för andra företag i Sverige som också använder sig av Google Analytics.
Enligt granskningarna IMY har gjort har uppgifter överförts som IMY menar kan kopplas samman med andra unika uppgifter som också förs vidare. IMY menar också att bolagen inte vidtar tekniska åtgärder för att skydda användares personuppgifter enligt EU/EES-standard. Även om bolagen har andra tekniska lösningar med syfte att skydda personuppgifter är de alltså inte tillräckliga. Bolagen har också använt sig av standardavtalsklausuler som grund för beslut om överföring av personuppgifter.
– De här besluten har bäring inte bara på de här fyra bolagen utan kan ge vägledning även för andra organisationer som använder Google Analytics, säger Sandra Arvidsson, jurist som lett granskningarna av bolagen.
Inte bara Google Analytics som är ett problem
Även Spotify blev i juni bötfällda för att inte följa GDPR. Då fick de böta 58 miljoner kronor för brott mot GDPR. Då gällde det inte överföringen av uppgifter genom Google Analytics utan om att Spotify inte var tillräckligt tydliga i sin information om hur de använde sparade personuppgifter. Enligt GDPR har varje enskild person rätt att få veta vilka personuppgifter ett företag hanterar och hur de används.
Att säkra att ett bolag följer GDPR är inte alltid lätt. Som företag får man nämligen bara överföra personuppgifter om EU-kommisionen har beslutat att mottagarlandet har tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter. Om EU-kommissionen inte har fattat beslut kring mottagarlandet kan företag överföra uppgifter med stöd av standardavtalsklausuler som EU-kommissionen beslutat om. Däremot måste man enligt EU-domstolen ibland komplettera såna klausuler med andra skyddsåtgärder.
Att säkra sig om att ditt företag följer GDPR är inte alltid lätt. Särskilt inte när du också måste se till att de verktyg och program du använder också följer GDPR. Det här gäller inte bara program som Google Analytics utan även andra verktyg och program som kan leda till böter om de inte följer de riktlinjer och lagar som finns inom EU.
Om du vill ta reda på om ni följer GDPR och att det inte brister någonstans kan det vara bra att ta hjälp av någon som är expert på GDPR. Då kan du vara säker på att ditt företag följer rätt riktlinjer och att ni inte behöver oroa er för några juridiska konsekvenser framöver.
Se till att du har koll på vad som gäller innan du reser med din katt.
Det hör kanske inte till vanligheterna att resa utomlands med katt men när det händer är det viktigt att du har koll på vad som gäller. Kraven ser olika ut, både vid resa ut från Sverige och resa tillbaka in. Vad som gäller i ditt fall beror på vilket land du planerar att besöka. Främst är det rabiessituationen i landet du besöker som du behöver ha koll på. Och då är världens länder uppdelade i tre kategorier beroende på hur pass utspritt rabies är i landet:
EU-länder och andra länder med fungerande rutiner för att upptäcka rabies.
Länder utanför EU där rabiessituationen dokumenteras och följs upp.
Länder utanför EU där rabiessituationen inte är under kontroll.
1. Resa med katt till EU-länder och andra länder med fungerande rutiner för att upptäcka rabies
När du reser til EU-länder och länder utanför EU med fungerande rutiner för att upptäcka rabies måste du se till att din katt bl. a.:
är id-märkt med chip av en veterinär eller godkänd id-märkare.
är vaccinerat mot rabies men först efter att katten har id-märkts. Vaccinet mot rabies måste vara giltigt under hela din resa och även vara godkänt i landet du besöker. Annars behöver du vaccinera om din katt under resan.
har ett sällskapsdjurspass där datum för eller avläsning av id-märkning och id-nummer står.
När du reser tillbaka till Sverige anmäler du din katt hos tullen. Det gör du antingen direkt på plats eller i förväg på Tullverkets hemsida.
2. Länder utanför EU där rabiessituationen dokumenteras och följs upp
Flera länder utanför EU har enligt Världshälsoorganisationen fungerande rutiner för att upptäcka rabies. Vilka länder det är kan du kolla upp på Jordbruksverkets hemsida. När du reser till ett av dessa länder med din katt måste du se till att din katt bl. a.:
är id-märkt med ett ISO-mikrochip av en veterinär.
är vaccinerat mot rabies men först efter att katten har id-märkts. Vaccinet mot rabies måste vara giltigt under hela din resa och även vara godkänt i landet du besöker. Annars behöver du vaccinera om din katt under resan.
Vissa katter har trots vaccination inte tillräckligt antikroppsskydd mot rabies. Därför måste du också kontrollera genom blodprov att din katt har tillräckligt med antikroppar mot rabies innan du reser. Det gör du genom ett titertest.
För att resa tillbaka till Sverige kan du använda din katts EU-pass så länge kattens rabiesvaccination har skrivits in i passet innan du lämnade Sverige/EU. Det innebär att vaccinationen måste vara giltig under hela din resa. Du behöver också anmäla din katt hos tullen när du kommer hem.
3. Resa med katt till länder utanför EU där rabiessituationen inte är under kontroll
Planerar du att resa till ett land som inte har kontroll över rabiessituationen är det viktigt att du är försiktig med din katt. Vilka länder som har problem med rabies kollar du enkelt upp på Jordbruksverkets hemsida. Planerar du att resa till ett av de länderna måste du se till att din katt bl.a.:
är id-märkt med ett ISO-mikrochip av en veterinär.
är vaccinerad mot rabies men först efter att katten har id-märkts. Vaccinet mot rabies måste vara giltigt under hela din resa och även vara godkänt i landet du besöker. Annars behöver du vaccinera om din katt under resan.
har gjort ett titertest. Det innebär att katten har varit hos en veterinär som tagit blodprov och kollat att katten har tillräckligt med antikroppar mot rabies. Testet kan du göra som tidigast 30 dagar efter din katt vaccinerats mot rabies.
När du reser tillbaka till Sverige kan du använda din katts EU-pass så länge både kattens rabiesvaccination och titertestet har skrivits in i passet innan du lämnade Sverige/EU. Det innebär att vaccinationen måste vara giltig under hela din resa. Du behöver också anmäla din katt hos tullen när du kommer hem.
Inte bara rabies som kan vara ett problem
Förutom att du har koll på rabiessituationen finns det ibland andra särskilda krav för resor med katt. Vilka krav som gäller för landet du vill besöka får du bäst reda på genom att kontakta landets veterinärmyndighet. Vissa länder kräver exempelvis att katten är avmaskad mot rävens dvärgbandmask (echinococcos). Och vissa länder tillåter bara vissa kattraser i landet.
Även flygbolagen har ibland särskilda krav som du behöver kolla upp innan du reser. Om katten dessutom inte reser tillsammans med dig behöver du skaffa en djurägareförsäkran som ger fullmakt och anger att din katt får resa med ett annat ombud. Då skickar du också med kopior på din egen resa så att ombuden vet när du reser och genom vilka länder.
I Sverige finns ingen karantän för katter. Det betyder att om du reser med din katt och inte uppfyller de krav som ställs riskerar du att din katt inte får komma in i Sverige. För säkerhetens skull är det också bra att du tar med en egen chipavläsare som du har testat att läsa av din katts chip med. Går chippet inte att läsa vid tullen riskerar du att din katt inte får komma in i landet.
Kolla upp vad som gäller i ditt fall när du planerar att resa med din hund
Planerar du att resa med hund är det extra viktigt att ha koll på vilka krav olika länder ställer, både när du för ut hunden ur Sverige och när du för in hunden igen. När du reser med hund är det oftast rabies du behöver ha koll på. Vad som gäller i ditt fall beror bl. a. på hur rabiessituationen ser ut i landet du vill besöka. Världens länder är uppdelade i tre kategorier som baserar sig på ländernas rabiessituation:
EU-länder samt länder med fungerande rutiner för att upptäcka rabies.
Länder där rabiessituationen är ett problem men där det dokumenteras och följs upp.
Länder där rabiessituationen är utom kontroll.
Oavsett vilket land du reser till är det också viktigt att du kollar om landet har särskilda krav för resande hundar. Olika länder har olika villkor. Besöker du Norge, Finland, Irland och Malta ska din hund vara avmaskad mot rävens dvärgbandmask, det som också heter echinococcos. Och Danmark tillåter bara vissa hundraser i landet. Du tar enkelt reda på vad som gäller i ditt fall hos landets veterinära myndigheter eller landets ambassad i Sverige.
1. EU-länder samt länder med fungerande rutiner för att upptäcka rabies
Förutom länderna inom EU finns det ytterligare ett gäng länder med fungerande rutiner för att upptäcka rabies. På Jordbruksverkets hemsida hittar du vilka länder det är. Planerar du en resa till och från ett av de här länderna måste du se till att din hund bl. a.:
är ID-märkt med chip av en veterinär eller godkänd ID-märkare.
är vaccinerad mot rabies, men först efter hunden har ID-märkts.
har ett EU-pass för sällskapsdjur.
När du kommer in i Sverige anmäler du också din hund hos tullen. Om tullplatsen är obemannad kallar du och väntar på tullpersonalen så att de kan anmäler din hund. Du får alltså inte gå förbi förrän personal från tullen anmäler din hund.
Om du och din hund reser på separata datum eller i olika rutter ska din hund vara försäkrad under resan. Eftersom flygbolaget också kan ha särskilda villkor behöver du kolla upp vad som gäller om du planerar att flyga.
2. Länder där rabiessituationen är ett problem men där det dokumenteras och följs upp
Många länder utanför EU har antingen inte rabies eller är väldigt duktiga på att upptäcka fall av rabies enligt Världshälsoorganisationen. Vilka länder det är hittar du också på Jordbruksverkets hemsida.
För att resa till och från dessa länder måste du se till att din hund bl. a.:
är ID-märkt med chip av en veterinär eller godkänd ID-märkare.
har giltig vaccination mot rabies, men först efter hunden blir ID-märkt. Om du inte hinner vaccinera om din hund innan giltighetstiden på den senaste vaccindosen har gått ut måste du vänta 21 dagar efter vaccinationen innan du får resa med din hund.
har ett hälsointyg från Jordbruksverket om vaccinationen mot rabies går ut under resan. Intyget ska fyllas i av en officiell veterinär i landet du besöker. Därefter måste du resa med din hund till en Entry Point i EU inom 10 dagar. Det är särskilda platser inom EU där djur som förs in från länder utanför EU kan kontrolleras. Sverige har två Entry Points, ett på Arlanda och ett på Landvetter.
har ett EU-pass för sällskapsdjur där den senaste vaccinationen mot rabies är inskriven.
3. Resa med hund till länder där rabiessituationen är utom kontroll
I länder där rabiessituationen är ett problem är det viktigt att du är försiktig med din hund. Reser du till ett land med utspridd rabies måste du vara extra noggrann och bl. a. se till att din hund:
är ID-märkt med chip av en veterinär eller godkänd ID-märkare.
har giltig vaccination mot rabies, men först efter hunden blir ID-märkt. Om du inte hinner vaccinera om din hund innan giltighetstiden på den senaste vaccindosen har gått ut måste du vänta 21 dagar efter vaccinationen innan du får resa med din hund.
har tillräckligt med antikroppar mot rabies. Det kallas för titertest och du gör det genom att ta låta en veterinär ta blodprov på din hund.
har ett giltigt hälsointyg som är utfärdat först 3 månader efter att titertestet är gjort.
har ett hälsointyg från Jordbruksverket om vaccinationen mot rabies går ut under resan. Intyget fyller en officiell veterinär i landet du besöker i. Därefter ska du resa med din hund till en Entry Point i EU inom 10 dagar. Det är särskilda platser inom EU där personal kontrollerar djur som kommer in från länder utanför EU. Sverige har två Entry Points, ett på Arlanda och ett på Landvetter.
har ett EU-pass för sällskapsdjur där den senaste vaccinationen mot rabies är inskriven.
4 saker att ha koll på innan du bokar en all inclusive
All inclusive-resor är ett otroligt bekvämt sätt att resa för dig som vill njuta av sol och bad och vill låta någon annan sköta planering och projektledning av resan. Därför är resorna också väldigt populära. Men det finns ett par saker som är bra att ha koll på när du bokar en resa med all inclusive.
1. Du kan ha rätt till att få resan billigare
Visste du att du kan få resan billigare om ändringar i skatter, avgifter växelkurser eller bränslekostnader sänks efter ditt köp? I villkoren hos många resebolag står det att ändringar i priset kan ske fram till 20 dagar innan avresa. Resebolagen täcker på det sättet för eventuella höjda kostnader. Men om kostnaderna ändras till det lägre har du också rätt att få avdrag på resan. Det här gäller bara vid ändringar på grund av skatter, avgifter växelkurser och bränslekostnader.
Det här gäller inte om resebolaget inte anger i villkoren att mindre ändringar i priset kan ske. Och om resebolaget höjer priset med mer än åtta procent av resans totala pris har du rätt att avboka resan och få hela summan du betalat tillbaka.
2. Om det du betalar för inte är det du får
Många resor med all inclusive innehåller utflykter, events och liknande. Det är inte ovanligt att det sker förändringar i resan efter att du har betalat för den. Oavsett om det är ändringar på plats eller om ändringarna är på själva resrutten så har du rätt att få avdrag på priset om resan blir sämre på grund av ändringarna. Hur mycket du kan få i avdrag beror på ändringarna. Du får helt enkelt ett avdrag som motsvarar kostnaden för ändringen.
Sker det förändringar som gör att du råkar på extrakostnader kan du eventuellt kräva skadestånd av resebolaget. Och är ändringarna så pass stora att resans innehåll inte alls stämmer överens med det du har betalat för har du rätt att avboka resan och få tillbaka dina pengar. Vid sådana fall finns ingen standard praxis utan man bedömer från fall till fall om en person har rätt att avboka resan helt. Oavsett är det viktigt att du sparar alla dina kvitton.
3. Skulle flyget i din all inclusive ställas in
Ibland händer det att flyget i din all inclusive-resa ställs in. Om det händer är det resebolaget du ska kontakta och inte det aktuella flygbolaget. Resebolaget är skyldig att boka om dig på ett annat flyg. Går det inte har du rätt att avboka resan och få dina pengar tillbaka.
Är ditt flyg är inställt kan du eventuellt också ha rätt till kompensation för tiden du har förlorat. EU har nämligen särskilda regler som gäller för inställda flyg. Begär du kompensation för ditt inställda flyg kontaktar du flygbolaget och inte resebolaget.
4. Om resebolaget ändrar datum för din all inclusive-resa
Om resebolaget ändrar datum på din resa så att resan blir kortare har du rätt att få avdrag för de dagar du går miste om. Men de kan också ändra datumen för resan utan att du har rätt till ersättning. Det gäller om det står i resebolagets villkor att mindre ändringar i datum kan ske.
Är ändringen av resedatum av stor betydelse för dig kan du ha rätt till att avboka resan och få tillbaka dina pengar. Även här bedömer man detta från fall till fall och du måste kunna styrka att ändringen påverkar dig negativt på något sätt. Det gör du genom att se till att skicka in kvitton eller andra dokument som styrker din sak.
Allt du behöver veta om ersättning för inställt flyg
Ta reda på om du har rätt till ersättning för inställt flyg innan resan
När du har planerat för din resa är det sista du vill veta att flygresan är inställd. Men skulle det värsta hända är det bra att ha rätt information och se till att vara väl förberedd. Då kanske du åtminstone kan få ersättning för inställt flyg.
Det finns särskilda regler som gäller för inställda flyg inom EU. Det här gäller både flyg som lyfter från en flygplats i EU och flyg med EU-registrerade flygbolag som landar inom EU. Oavsett varför flyget ställs in och när du har fått informationen har du alltid rätt att:
bokas om till nästa möjliga flyg, alternativt till ett flyg vid ett senare tillfälle då det passar dig.
få tillbaka pengar för resan som har blivit inställd.
När du vill ha tillbaka pengar för den inställda resan
Väljer du att få ersättning för inställt flyg i form av pengar måste flygbolaget betala tillbaka biljettkostnaderna inom sju dagar. Flygbolaget får inte betala dig med exempelvis tillgodokvitton eller presentkort om du själv inte väljer det. Om det inställda flyget gör att syftet med resan går förlorat kan du ha rätt till en kostnadsfri flygresa till orten där resan påbörjades. Det gäller händelser som bara äger rum under en viss tid. Exempel på sådana händelser är konferenser, bröllop, begravningar och liknande.
Om du väljer att få tillbaka pengar från flygbolaget kan du sen inte begära mer av dem. Då har du fått hela den ersättning för inställt flyg som du har rätt till. Väljer du däremot att boka om din resa kan du ha rätt till att få ersättning för eventuellt boende och för mat och dryck. När du väljer att boka om din resa till nästa möjliga flyg och det innebär att du måste betala för övernattning på hotell är flygbolaget skyldig att stå för de kostnaderna. Ligger hotellet utanför flygplatsen måste de flygbolaget också betala för dina transportresor till och från flygplatsen.
Om ett annat flygbolag erbjuder en resa snabbare än det flygbolag du har valt har du rätt att kräva att bli ombokad hos det andra flygbolaget. Det är däremot viktigt att du alltid kontaktar ditt flygbolag innan du bokar en annan resa. Annars är risken att du går miste om ersättning.
Vad händer om flygbolaget nekar ersättning för inställt flyg?
Om ditt flygbolag nekar dig på något sätt kan du kräva att få ersättning för inställt flyg i efterhand. Tänk däremot på att du kanske inte får ersättning för alla kostnader. Håll därför eventuella kostnader nere så mycket du kan för att vara på den säkra sidan. Det gäller både om du bokar om din resa med ett annat flygbolag och om du behöver betala för mat, dryck och hotellövernattning.
Får du inte hjälp av ditt flygbolag kan du skicka in ett ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i efterhand. Då anger du att du begär ersättning för inställt flyg, skickar kopior på alla kvitton du kräver ersättning för och eventuella andra dokument de behöver få in för att bedöma ditt ärende. Allmänna reklamationsnämnden bedömer då om du har rätt och vad du har rätt till.
Force majeure är en vanlig paragraf i alla avtal. Den gör att avtalet inte gäller under extrema omständigheter som är utom människans kontroll. Exempel på såna omständigheter är om ett land på kort tid blir politiskt instabilt, om en naturkatastrof eller extrema väderförhållanden inträffar, om en strejk utbryter och liknande. Vid såna omständigheter behöver alltså flygbolaget inte ersätta dig. Tekniska fel på flygplanet räknas inte som grund för force majeure.
Om ett flygbolag hänvisar till force majeure, vid frågor om ersättning för inställt flyg, måste de först visa att de har försökt få iväg flyget som vanligt. Annars är det flygbolaget som i första hand bedömer om det inställda flyget beror på force majeure eller något annat.