Använder ni Google Analytics? Då kanske ni bryter mot GDPR.

Nu går Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ut med att fyra stora bolag i Sverige har brutit mot GDPR när de använt Google Analytics som mätverktyg. De fyra bolagen IMY har granskat är CDON, Coop, Dagens Industri och Tele2 som alla måste sluta använda Google Analytics. Dessutom får Tele2 böter på 12 miljoner kronor och CDON på 300 000 kr. Den granskade versionen av Google Analytics är från 14 augusti 2020.

Granskningen gäller hur de fyra bolagen överför personuppgifter till USA genom Google Analytics. EU-domstolen fastställde 2020 att USA inte har en tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter. Därför bryter det mot GDPR att föra vidare personuppgifter från ett land inom EU/EES till USA. Google Analytics är ett vanligt mätverktyg för många företag. Därför är granskningarna IMY gjort också aktuella för andra företag i Sverige som också använder sig av Google Analytics.

Enligt granskningarna IMY har gjort har uppgifter överförts som IMY menar kan kopplas samman med andra unika uppgifter som också förs vidare. IMY menar också att bolagen inte vidtar tekniska åtgärder för att skydda användares personuppgifter enligt EU/EES-standard. Även om bolagen har andra tekniska lösningar med syfte att skydda personuppgifter är de alltså inte tillräckliga. Bolagen har också använt sig av standardavtalsklausuler som grund för beslut om överföring av personuppgifter.

De här besluten har bäring inte bara på de här fyra bolagen utan kan ge vägledning även för andra organisationer som använder Google Analytics, säger Sandra Arvidsson, jurist som lett granskningarna av bolagen.

Inte bara Google Analytics som är ett problem

Även Spotify blev i juni bötfällda för att inte följa GDPR. Då fick de böta 58 miljoner kronor för brott mot GDPR. Då gällde det inte överföringen av uppgifter genom Google Analytics utan om att Spotify inte var tillräckligt tydliga i sin information om hur de använde sparade personuppgifter. Enligt GDPR har varje enskild person rätt att få veta vilka personuppgifter ett företag hanterar och hur de används.

Att säkra att ett bolag följer GDPR är inte alltid lätt. Som företag får man nämligen bara överföra personuppgifter om EU-kommisionen har beslutat att mottagarlandet har tillräckligt hög skyddsnivå av personuppgifter. Om EU-kommissionen inte har fattat beslut kring mottagarlandet kan företag överföra uppgifter med stöd av standardavtalsklausuler som EU-kommissionen beslutat om. Däremot måste man enligt EU-domstolen ibland komplettera såna klausuler med andra skyddsåtgärder.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

Att säkra sig om att ditt företag följer GDPR är inte alltid lätt. Särskilt inte när du också måste se till att de verktyg och program du använder också följer GDPR. Det här gäller inte bara program som Google Analytics utan även andra verktyg och program som kan leda till böter om de inte följer de riktlinjer och lagar som finns inom EU.

Om du vill ta reda på om ni följer GDPR och att det inte brister någonstans kan det vara bra att ta hjälp av någon som är expert på GDPR. Då kan du vara säker på att ditt företag följer rätt riktlinjer och att ni inte behöver oroa er för några juridiska konsekvenser framöver.

5 saker att ha koll på när ni marknadsför i sociala medier

Trots att sociala medier numer har funnits i många år är reglerna och lagarna kring vad du får och inte får göra när du marknadsför i sociala medier svåra att navigera runt. Det här beror på att sociala medier är ett otroligt snabbväxande fenomen och det är svårt att hänga med i vad som gäller, både på nationell och global nivå. Många företag döms för att ha brutit mot marknadsföringslagarna. Därför listar vi de viktigaste punkterna för företag som ska marknadsföra i sociala medier.

1. Respektera upphovsrätten och varumärkesskyddet

Det här kan kännas som en självklarhet men företag missar ofta det här när de marknadsför i sociala medier. Det är lätt att tro att man fritt får använda memes och populära låtar som har stor spridning i sociala medier, men faktum är att till och med de mest populära bild- och ljudmaterialen i sociala medier omfattas av upphovsrätt.

På många sajter kan ni som företag skaffa konton där ni betalar för att få använda innehåll till sociala medier. På de sidorna kan du också läsa dig till hur du får återanvända materialet. Oftast är det här det säkraste sättet att säkerställa att materialet ni använder är juridiskt okej att använda. Om ni ändå vill återanvända innehåll som exempelvis trendar i sociala medier behöver ni försöka ta reda på vem upphovspersonen är och be om tillåtelse att använda materialet.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

2. Vilka är reglerna kring UGC?

UGC (user generated content) är innehåll som sociala medier-användare som använder era produkter och/eller tjänster har skapat. Oftast är det mindre influencers som tipsar om produkter och tjänster i deras kanaler. Som företag kan ni betala influencers för att få användargenererat content som ni sedan kan använda när ni marknadsför i sociala medier. Som standard brukar då företag ange att upphovsrätten till materialet ska vara företagets.

Många företag skickar också pressutskick som leder till att mottagarna skapar användargenererat content. Då är det viktigt att ni som företag hör med influencern i fråga om ni får återanvända materialet, särskilt om ni tänker annonsera det. Det är praxis att erbjuda influencern ett arvode för att få annonsera materialet. Hur stort arvodet är beror på hur stor räckvidd ni beräknar få, hur länge ni tänker låta er annons vara igång och hur pass väletablerad influencern ifråga är.

3. Alla samarbeten måste reklammärkas tydligt

Om ni vill använda er av influencers för att få ut ert budskap är det extra viktigt att annonsmärka innehållet. På bland annat Instagram kan man numera ingå i ett annonssamarbete tillsammans med influencern. Då dyker det upp en märkning om annonssamarbete ovanför inlägget. Men när ni marknadsför i sociala medier brukar det inte vara tillräckligt. Enligt svensk praxis ska det aldrig kunna gå att misstolka om ett innehåll i sociala medier är reklam eller inte. Eftersom märkningen genom Instagram är så pass liten är det viktigt att influencern också skriver i caption att samarbetet är ett betalt samarbete mellan er och hen.

Detsamma gäller för er som företag om ni lägger ut materialet i era kanaler också. Annars är risken att ni blir beskyllda för falsk marknadsföring.

4. GDPR gäller även i sociala medier

Syftet med att marknadsföra i sociala medier kan vara olika. Det är inte alltid ett företag vill sälja en produkt eller tjänst utan ibland kanske syftet är att marknadsföra något som ska lanseras där användarna kan signa upp sig för att få förhandsinformation. Ibland är syftet att få fler prenumeranter till ett nyhetsbrev. Och ibland kanske ni marknadsför ert lojalitetsprogram. Vid tillfällen då ni samlar användares uppgifter måste ni följa gällande dataskyddslagar. I Sverige innebär det kort och gott att ni följer den europeiska dataskyddsförordningen (GDPR).

Redan i er annons behöver det vara tydligt på vilket sätt ni tänker använda uppgifterna. Personerna ni riktar er mot måste kunna ge samtycke och godkänna att ni får använda deras uppgifter i framtida kommunikation. Även om det kan ses som ett godkännande att man anger sin mejladress så är det viktigt att det tydligt står vad personen i fråga faktiskt går med på när hen anger sin mejladress.

5. Var genuina och ärliga när ni marknadsför i sociala medier

Sist men inte minst, var transparent. Var tydlig och ärlig om vem som gynnas av det ni säljer, varför just ert koncept är starkt och vad kunden faktiskt får när de köper av er. För att höras genom sociala medier-bruset kan det kännas lockande att försköna budskapet men risken är att ni blir anmälda för falsk marknadsföring. Och i dagens uppkopplade samhälle är det otroligt lätt för användare att snabbt hitta information kring vilka företag som har blivit anmälda och vilka som får kritiska recensioner.

Därför är det alltid bäst att utnyttja de styrkor ni har utan att försköna de alltför mycket. Har ni en bra produkt eller tjänst kommer det att räcka. Och i sin tur leder det bara leda till att kundernas positiva upplevelser ger er marknadsföring en extra boost.

Har du koll på de här juridiska begreppen?

Ibland är det svårt att hitta rätt bland de juridiska begreppen

Apostille är en stämpel som en notarius publicus ger på svenska dokument. Stämpeln är ett sätt att intyga om att svenska handlingar är äkta när handlingarna ska användas i sammanhang utanför Sverige.

Bodelning är en process där ett pars gemensamma tillgångar och skulder värderas och delas upp mellan parterna vid en eventuell skilsmässa, vare sig ni har varit gifta eller levt som sambos.

Enskild egendom är det du äger och som inte kan delas mellan dig och din partner vid en eventuell skilsmässa. Det kan exempelvis vara egendom som du och din partner har bestämt ska vara enskild genom ett äktenskapsförord eller som du har ärvt och som är bestämt att vara ditt genom ett testamente. Din enskilda egenomdom delar du inte med din partner.

Fullmaktshavare är den person som har fått fullmakt att bestämma i personliga och ekonomiska frågor för din räkning.

Friskrivningsklausul är en paragraf i ett avtal som gör att ena parten avsäger sig eventuellt ansvar.

Giftorättsgods är de tillgångar ni har förvärvat tillsammans under ert äktenskap.

Hemtagningsbegäran kan du göra om du har ett LVU-placerat barn som du vill få hem.

Häva avtal/hävning är när ett avtal blir ogiltigförklarat.

Lös egendom brukar man säga om lösa saker som exempelvis bilar, smycken, pengar och sådant som inte är fast som fastigheter och mark. Även bostadsrätter, värdepapper och aktier räknas som lös egendom.

Testator är den person som skriver ett testamente där hen ger sin sista önskan.

Underhållsbidrag är det den ena föräldern betalar den andra för att täcka för barnets levnadskostnader i de fall barnet spenderar mer tid hos en av er.

Underhållsstöd betalar Försäkringskassan ut när föräldern som ska betala underhållsbidrag inte har ekonomisk möjlighet att göra det. Underhållsstödet kräver sedan Försäkringskassan tillbaka av föräldern som är skyldig underhållsbidrag.

Uppehållsrätt gör att medborgare inom EU, EES och Schweiz har rätt att röra sig fritt och arbeta i andra medlemsstater.

Uppehållstillstånd behöver du som icke-medborgare för att få rätt att leva och bo i Sverige. Uppehållstillståndet kan vara permanent eller tidsbegränsat och gäller så länge du bor kvar och uppfyller kraven för att bo i Sverige.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

Ska du skriva avtal? Här är 7 punkter du måste ha med

Se till att dina avtal är vattentäta

Att skriva avtal är en viktig del av vardagen som företagare och entreprenör. Oavsett vad det gäller för avtal är det viktigt att du säkrar din trygghet och inte försätter dig i onödiga tvister. Även om avtal ser olika ut beroende på dess syfte finns det några punkter som alltid är bra att ha med. Vi listar de 7 viktigaste här nedan.

1. Identifiera parterna tydligt

Det viktigaste när du ska skriva avtal är att identifiera de involverade parterna på ett korrekt sätt. Se därför till att du har med namn, adresser, telefonnummer och andra relevanta kontaktuppgifter. Det ska vara tydligt och ska inte gå att misstolka på något sätt.

2. Beskriv syftet med att skriva avtal

Klargör syftet med avtalet på ett sätt som är tydligt för alla parter. Lista och beskriv precis alla tjänster och/eller produkter du ska leverera. Beskriv också vilka förväntningar parterna har på varandra och vilka villkoren är? Och var hellre övertydlig än att tillåta för olika tolkningar av leveranserna. Det gör att överenskommelsen är detsamma för alla och gör samarbetet lättare att genomföra.

3. Villkor för betalning

När du ska skriva avtal är det både viktigt att ange vad saker och ting kostar och vad som kommer att hända om betalningen inte kommer in i tid. Ange hur mycket som ska betalas, när betalningen ska göras och på vilket sätt. Specificera också hur kunden kommer att debiteras vid eventuell försening av betalning. Ange vilka betalningsavgifterna är för försening och vad dröjsmålsräntan landar på.

4. Tidsramar och deadlines

Att ha tydliga tidsramar och deadlines är avgörande för att säkerställa att alla parter är överens. Detta inkluderar datum för både del- och slutleverans. Här kan du också ange vilka tidsramarna är för eventuell feedback och korrektur. Och om kunden ska få chans att få igenom ändringar på leveransen ska du ange hur många korrekturvändor kunden får. Genom att begränsa tiden för korrektur kan du se till att arbetet inte drar ut på tiden.

5. Ansvarsområden och befogenheter

Den här punkten är viktig när du ska skriva avtal för att tydliggöra vad du behöver för att leverera enligt avtal. I många fall behöver kunden leverera viss information för att arbetet ska kunna utföras. Och i vissa fall kommer du behöva befogenhet av kunden för att kunna leverera. Genom att klargöra vilka ansvarsområden och befogenheterna är för varje part säkrar du att du inte blir ansvarsskyldig om du inte får det du behöver för att leverera ett bra resultat.

6. Sekretess och immaterialrätt är viktigt när du ska skriva avtal

Om samarbetet och avtalet gör att ni kommer att dela konfidentiell information är det viktigt att ha med en sekretessklausul. Och ska du skapa åt din kund behöver avtalet också ange vem som äger de immateriella rättigheterna. Vanligtvis äger kunden de immateriella rättigheterna för det som skapas. Ibland kan kunden däremot behöva köpa loss rättigheterna och då behöver du ange hur det går till, vad exakt kunden köper och vad det kostar.

7. Du ska inte skriva avtal utan force majeure-klausul

Force majeure-klausulen brukar återkomma i alla avtal som upprättas. Den friskriver dig från ansvar om något händer som är utom din och kundens kontroll. Det gäller till exempel naturkatastrofer, krig och liknande händelser som gör att det blir omöjligt att utföra avtalet.

Beroende på vad du skriver för avtal kan det finnas andra viktiga punkter att ha med. Därför är det viktigt att granska avtalet noggrannt så att du tar upp och klargör alla relevanta frågor innan ni skriver på. Därför kan det också vara bra att ta hjälp av en jurist när du ska skriva avtal. Då säkerställer du att du inte hamnar i en onödig tvist som både kostar pengar och en massa tid.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

7 viktiga punkter för dig som ska börja frilansa

Att börja frilansa är en spännande utmaning, men det finns ett antal juridiska punkter som är viktiga att ha koll på innan du sätter igång. Vi har satt ihop en checklista som är perfekt för dig som funderar på att börja arbeta som frilansare.

1. Bestäm dig för en företagsform innan du ska börja frilansa

Innan du börjar frilansa måste du bestämma dig för vilken form du vill ha på ditt företag. Du kan såklart använda dig av en tredje part för att fakturera dina kunder, men i längden tjänar du mer på att fakturera direkt från ett eget bolag.

Det finns olika företagsformer att välja bland, såsom enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Vilken form som passar dig bäst beror helt på den verksamhet du vill driva. Ta därför tiden till att läsa på och välja den form som passar bäst för just dig.

2. Registrera ditt företag

När du har valt en lämplig företagsform måste du registrera ditt företag. Beroende på vilken form du väljer kan registreringsprocessen variera. Startar du en enskild firma eller handelsbolag krävs att du registrerar ditt företag hos Skatteverket. Startar du ett aktiebolag måste du också upprätta stadgar och registrera ditt bolag hos Bolagsverket.

3. Ta fram mallar för fakturering och betalningar

Det är viktigt att du har en tydlig plan för hur du hanterar in- och utbetalningar, och även eventuella sena inbetalningar till ditt bolag. Börja därför med att ta fram en standardfaktura som du kan använda för att fakturera dina kunder när du börjar frilansa. På fakturan bör du ha med:

  • datum då du ställer fakturan.
  • förfallodatum.
  • unika fakturanummer för varje faktura du skickar.
  • både din och din kunds adresser.
  • ditt organisationsnummer.
  • vad dröjsmålsräntan är om betalningen kommer in sent.
  • en beskrivning av vad du fakturerar för och hur mycket det kostar.
  • moms för varje tjänst eller vara du fakturerar för.
  • totalt momsbelopp.

4. Skaffa rätt försäkringar innan du börjar frilansa

Du behöver också se till att du har rätt försäkringar för att skydda dig själv och ditt företag. En vanlig försäkring för frilansare är ansvarsförsäkring, som skyddar dig om en kund stämmer dig för skada eller förlust som orsakats av ditt arbete. Du kan också behöva andra försäkringar beroende på vilken typ av arbete du utför.

5. Hantera skatter och moms

När du ska börja frilansa måste du hantera dina egna skatter och moms. Ta därför reda på vilka skatter och avgifter som gäller för ditt företag och försäkra dig om att du är registrerad för alla nödvändiga skatter. Om du ska bedriva verksamhet som gör att du ska betala eller få tillbaka moms ska du momsregistrera ditt bolag.

6. Hantera avtal och kontrakt

Som frilansare är det viktigt att du har avtal och kontrakt på plats för att skydda både dig själv och dina kunder. Var noga med att läsa och förstå kontrakt som du undertecknar med dina kunder. Och se till att du har ett standardavtal som du kan använda för att formalisera dina tjänster och villkor. Det finns många mallar för standardavtal som du kan ladda ner gratis men för att säkerställa att dina avtal skyddar dig och ditt bolag är det alltid bra att se över dina avtal tillsammans med en jurist.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid med en jurist idag

7. Viktigt att skydda dina immateriella rättigheter när du ska börja frilansa

Som frilansare är ditt arbete ditt varumärke och dina idéer är dina tillgångar. Se därför till att skydda dina immateriella rättigheter genom att registrera varumärken och patent där det är möjligt innan du ska börja frilansa. Det kan hjälpa dig att undvika att någon annan använder dina idéer utan din tillåtelse och att du får betalt för ditt arbete.

Sammanfattningsvis, att frilansa för med sig en hel del friheter, men det finns också många juridiska aspekter som är viktiga att tänka på. Genom att vara väl förberedd kan du skydda dig själv och ditt företag samtidigt som du kan fokusera på att utveckla dina färdigheter och expandera din verksamhet. Och kom ihåg att ta hjälp att navigera genom den juridiska sidan av att vara frilansare hellre än att ta dig an uppgifter som du kanske inte helt känner dig bekväm med.