Flykting eller alternativt skyddsbehövande – vad gäller?
Undrar du vad som gäller vid uppehållstillstånd som flykting och alternativt skyddsbehövande?
Om du inte kan leva ett tryggt och säkert liv i ditt hemland kan du ansöka om asyl som flykting eller alternativt skyddsbehövande. Den stora skillnaden är att den som får flyktingsstatus får stanna längre i Sverige. Men oavsett status har du rätt att överklaga om du tycker att Migrationsverket har gett dig fel status.
Om du beviljas uppehållstillstånd som flykting
Precis som vid alternativt skyddsbehövande får du flyktingsstatus om du har varit tvungen att fly från ditt hemland för att det är farligt att stanna kvar. Detta ska då vara på grund av din etnicitet, nationalitet, religiösa eller politiska uppfattning, kön eller sexuella läggning. Alla som har uppehållstillstånd i Sverige i minst ett år har rätt att folkbokföra sig här. Som flykting får du uppehållstillstånd i tre år. Därför är det viktigt att du folkbokför dig direkt du får uppehållstillstånd. Det gör att du kan arbeta här, öppna bankkonton och få vård precis som alla andra som är folkbokförda här. Om du därefter kan visa att du kan fortsätta försörja dig själv här kan du ansöka om permanent uppehållstillstånd.
Har du varit tvungen att lämna din familj för att fly till Sverige har ni rätt att bli återförenade här, precis som det är om du är alternativt skyddsbehövande. Det innebär att dina närmaste familjemedlemmar kan söka uppehållstillstånd i Sverige som anhöriga. I vissa fall måste du då kunna visa att du kan försörja dig och din familj. Och du måste visa att du har ett boende som är stort nog och med bra standard där ni kan bo tillsammans.
Om du har uppehållstillstånd i Sverige och har varit folkbokförd här i minst tre år har du också rätt att rösta i valet till både landsting och kommun.
Om du beviljas uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande
Att en får status som alternativt skyddsbehövande betyder att det finns risk att personen blir straffad med döden, utsatt för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling. Det kan också vara att personen riskerar att bli skadad på grund av en väpnad konflikt i hemlandet. Som alternativt skyddsbehövande får du ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på 13 månader. Under den tiden har du rätt att folkbokföra dig i Sverige. Då kan du arbeta här, öppna bankkonton och få samma vård som alla andra som är folkbokförda här.
När uppehållstillståndet når sitt slut kan du ansöka om att förlänga uppehållstillståndet. Då kollar Migrationsverket återigen om det fortfarande finns risker för dig i hemlandet. Eller om de tycker att du kan återvända utan att riskera bli dödad eller skadad på något sätt.
Även som alternativt skyddsbehövande har du rätt att bli återförenad med din närmaste familj i Sverige. Däremot gäller från 1 december 2023 att de flesta måste kunna försörja sig själva och familjemedlemmarna redan från första dagen. Även här gäller att man har ett boende redo som är stort nog och med bra standard.
Funderar ni på om ni ska gifta er eller vara sambos?
Har du funderat på vilka juridiska skillnader som finns mellan att vara gift och att vara sambo? Och hur du kan säkerställa att du och din partner har ett bra juridiskt skydd oavsett vilket ni väljer? Det finns en del skillnader mellan att vara gift eller sambo. Men som tur är finns det också en del juridiska åtgärder du kan ta för att säkra era intressen, oavsett ert civilstånd.
Som sambo ärver ni inte varandra
Det här är en viktig punkt om ni är gift eller sambo och har barn. Som gifta ärver alltid den efterlevande partnern allt. Om ni har gemensamma barn är det här en fördel eftersom det innebär att eventuella bostäder, hus, bilar och andra tillgångar kan stanna kvar hos den efterlevande partnern. Är ni inte gifta och ni har gemensamma barn är det i stället barnen som ärver den bortgångna föräldern i första hand. Det innebär att den efterlevande föräldern i många fall behöver sälja tillgångar för att kunna betala ut barnens arv. På grund av detta hamnar många i en svår ekonomisk sits och blir tvungna att flytta under en tid då fristaden i hemmet och tryggheten i det egna samhället är som viktigast. För att undvika en sån situation är det bra att skriva ett testamente som reglerar hur ni vill ärva varandra.
Gemensamma tillgångar som gift eller sambo
En annan viktig skillnad mellan att vara gift eller sambo är fördelningen av era tillgångar. Som gifta räknar man att allt ni äger tillsammans ska fördelas lika mellan er om ni väljer att separera. Det här kallas också för giftorätt, nämligen att oavsett hur mycket var och en av er har investerat så påverkar det inte hur man sedan fördelar tillgångarna. Det är hälften var som gäller. Lever ni däremot i ett samboförhållande är det bara en del av era egendomar som räknas som gemensam. Er bostad och de saker ni har köpt under er samborelation hör till det ni äger tillsammans. Allt annat räknas som enskild egendom.
Både som gift eller sambo går det däremot att styra vem som äger vad med vissa särskilda dokument. Som gifta kan ni skriva ett äktenskapsförord för att hindra att vissa tillgångar räknas som gemensamma. Och som sambo kan ni skriva ett samboavtal. Båda avtalen kan ni skriva både innan och efter ni har gift er/flyttat ihop.
Har du koll på vad du kan kräva vid ett försenat tåg?
Enligt trafikverket kom nästan en tredjedel av alla långdistanståg försent under 2022. Även om tågresor är ett smidigt och enkelt sätt att resa är det såklart inte optimalt att drabbas av ett försenat tåg. Se därför till att ha koll på dina rättigheter när du bokar en resa med långdistanståg. Då kan du se till att vara förberedd om oturen drabbar dig.
Vid resor med de flesta långdistanståg skyddas du av tågförordningen. Det gäller för tågresor inom Sverige som är längre än 15 mil och för tågresor utomlands. Är ditt tåg mer än en timme försenat eller inställt har du rätt att:
få hela biljettpriset återbetalat eller få tillbaka pengar för de delar av din resa som du inte kan åka. Om förseningen gör så att din resa blir meningslös och du redan har hunnit komma en bit på vägen har du också rätt till en returresa till din avreseort.
få din resa ombokad så snart som möjligt eller till en senare dag om du hellre vill det.
få fortsätta resan. Det gäller bara om tågbolaget inte ställer in ditt tåg på grund av förseningen.
När du vill boka om din resa
Tågbolaget måste också se till att förseningen blir så minimal som möjligt. Och om din resa behöver bokas om måste de ge dig ett nytt alternativ inom 1 timme och 40 minuter från den planerade avgångstiden. Gör de inte det har du rätt att boka om resan på egen hand. Då ska också tågbolaget ersätta dig för de kostnader som uppstått på grund av försenat tåg, förutsatt att de är nödvändiga och rimliga. Vill du däremot boka om din egen resa direkt är det bra om du kontaktar tågbolaget först. Då kan du dubbelkolla att de ersätter dig för de kostnader som uppstår.
Vid en ombokning har du rätt att få en resa som är likvärdig till originalresan. Vad som är likvärdigt kan ha olika betydelse från gång till gång. Däremot gäller alltid att du ska få en liknande resa utan att behöva betala extra för den nya resan. Är den nya resan i en högre klass ska alltså tågbolaget stå för de extra kostnaderna. Å andra sidan kan tågbolaget också boka en ny bussresa i stället för tågresa.
Din rätt till ersättning vid ett försenat tåg
När du väljer att antingen fortsätta på din bokade resa trots förseningen eller att bli ombokad så har du också rätt att få en viss ersättning. Är tåget mellan 1-2 timmar sent har du rätt till att få tillbaka 25% av biljettpriset. Är tåget mer än 2 timmar sent har du istället rätt till att få 50% av biljettpriset tillbaka.
Din rätt till ersättning för försenat tåg gäller inte vid vissa extrema situationer, som bl a extrema väderförhållanden, naturkatastrofer och när förseningen beror på sabotage. Den gäller heller inte om det sker ett nödfall ombord på tåget eller om personer har gått på spåret. Du har heller inte rätt till ersättning om tåget är försenat på grund av dig.
För att få ersättning för försenat tåg måste du skicka in ett krav om det till tågbolaget. Det gör du enklast genom att mejla dem och skicka med information om din resa samt kvitto som visar att du faktiskt har bokat resan. Om ersättningen du kräver är mindre än 4 euro behöver inte tågbolaget betala ut ersättningen till dig, men de kan såklart göra det av goodwill. Inom en månad från det att tågbolaget har fått din begäran ska du få din ersättning eller återbetalning, antingen som värdecheckar eller som pengar. Du väljer vilket alternativ det blir.
Om du har juridiska affärer som kräver att parter utanför Sverige ser över och/eller signerar dokument har du kanske hört talas om begreppet notarius publicus. Det kan handla om sammanhang som har med bolagsaffärer, fastighetsaffärer, adoption mm att göra. Men vad innebär begreppet och hur vet du att du får rätt hjälp?
En notarius publicus är en auktoriserad tjänsteman som utför olika typer av juridiska och officiella uppgifter. Oftast är det i samband med dokumenthantering och bevisföring. Deras främsta uppgifter är att bevittna och stämpla dokument, verifiera underskrifter, och ibland också agera som vittnen vid olika juridiska transaktioner. Vad de har för auktoritet och befogenheter kan variera från land till land men för alla gäller att de spelar en viktig roll i att säkerställa att juridiska dokument och avtal är äkta och tillförlitliga.
Kontakta notarius publicus i ditt län
Varje län har minst en notarius publicus som är utsedd av länsstyrelsen. Personen måste ha en juristexamen och ha tillräckliga språkkunskaper. Personen får heller inte vara försatt i konkurs eller ha förvaltare enligt lag.
Länsstyrelsen ger personen i fråga förtroende att bl a:
intyga om att svenska handlingar, namnteckningar och liknande är äkta. Det här kallar man för att utfärda apostille och innebär att dokumenten får en särskild stämpel.
intyga att en myndighet eller person har rätt behörighet eller har en viss position.
lämna förklaringar på juridiska och ekonomiska förhållanden av betydelse till tredje part.
agera som vittne både när man sätter på och bryter förseglingar samt när man öppnar och stänger rum för förvaring.
När du behöver hjälp av en notarius publicus kräver det oftast att du besöker den utsedda personen för att få hjälp. Du behöver då ha med dig giltig legitimation och de papper som är nödvändiga i just ditt ärende. Behöver du hjälp av en notarius publicus kan du också kontakta oss på Kliently för att komma i kontakt med en.
Att bli utsatt för ID-stöld och bedrägeri är ofta väldigt obehagligt och kan ge allvarliga konsekvenser. Om du misstänker att någon har tagit lån, köpt varor eller exempelvis tecknat abonnemang i ditt namn utan att du vet om det, är det viktigt att du är snabb med att anmäla och förhindra ytterligare skada.
Anmäl till polisen att du blivit utsatt för ID-stöld
Det första du ska göra när du misstänker att du har blivit offer för ID-stöld är att anmäla det till polisen. Det gör du genom att antingen ringa 114 14 eller besöka närmaste polisstation. Genom att rapportera brottet till polisen sätts en utredning igång. Det i sin tur ökar chanserna att kunna identifiera bedragaren så att hen blir ställd inför rätta.
Spärra ditt personnummer
Genom att spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen kan du skydda dig mot ID-stöld och fler bedrägerier som görs i ditt namn. De stora kreditupplysningsföretagen samarbetar vanligtvis. Därför behöver du bara spärra ditt personnummer hos en av dem. Men för säkerhetens skull kan det vara bra att dubbelkolla med kreditupplysningsföretaget att det räcker med samtalet du gör.
Se över dina kontoutdrag
Det är viktigt att du ser över alla dina kontoutdrag, både för bankkort och eventuella kreditkort vid eventuell ID-stöld. Se efter om det finns transaktioner eller krediter som du inte känner igen. Hittar du några sådana ska du både dela med dig av informationen till polisen och kontakta din bank om de felaktiga transaktionerna. Banken kommer då utreda hur de felaktiga transaktionerna har skett och hjälpa dig att reklamera dem.
Kontakta Skatteverket om ID-stöld
Det kan också vara bra att kontakta Skatteverket för att höra efter om bedragaren har ändrat din folkbokföringsadress. Ibland kan de nämligen göra det för att få tag på din post. På det sättet kan bedragaren beställa fler kreditkort och annat i ditt namn. Genom att informera Skatteverket om att du har blivit utsatt för ID-stöld kan du se till att skydda dig från ytterligare bedrägerier.
Bestrid felaktiga krav
Om du får fakturor och liknande för saker du inte har beställt måste du bestrida dessa. Det gör du genom att kontakta företaget som skickat fakturan och förklara situationen. Om du inte gör det är risken att du hamnar hos Kronofogden och att du i slutändan blir tvungen att betala för köp du inte har gjort.
3 saker du behöver ha koll på om du ska hyra ut genom Airbnb
Har du funderat på att hyra ut genom Airbnb?
Airbnb är ett populärt sätt att både hyra ut och hyra boende över hela världen, inklusive Sverige. Särskilt i dessa tider då många har fått det tuffare ekonomiskt kan uthyrning genom Airbnb vara ett sätt att tjäna lite extra pengar. Men innan du lägger upp en annons om uthyrning av din bostad är det viktigt att ha koll på de lagar och regler som gäller vid uthyrning av din bostad.
1. Vad du har för bostad gör skillnad när du hyr ut genom Airbnb
Bor du i hus behöver du inga tillstånd för att hyra ut genom Airbnb. Detsamma gäller om du bara vill hyra ut ett rum i din lägenhet. Då gäller samma regler som när du har en inneboende hos dig. Exempelvis måste du själv bo i lägenheten under de perioder någon hyr rummet.
Vill du däremot hyra ut hela din lägenhet måste du ha ett tillstånd för att göra det. Då handlar det om att få ett tillstånd för att hyra ut lägenheten i andra hand. För bostadsrätter är det din bostadsrättsförening som ska godkänna att du får hyra ut din lägenhet. För hyresrätter är det i stället din hyresvärd du behöver få ett tillstånd av.
2. Du kan behöva betala skatt och moms när du hyr ut genom Airbnb
Om du ska betala skatt eller inte beror på en del faktorer. Dels är reglerna olika beroende på om du hyr ut ett hus, bostadsrätt eller hyresrätt. Dels gör det skillnad hur mycket pengar du hyr ut din bostad för. Om du hyr ut din din privatbostad för mer än 40 000 kronor per år kan du behöva betala skatt. Då ska du betala 30 procent av det överskott du får efter att ha hyrt ut bostaden. Dessutom kan du också behöva betala moms om du hyr ut bostaden möblerad och enligt ett sätt som liknar hotellverksamhet.
3. Kommer du hantera personuppgifter?
När du hyr ut genom Airbnb behöver du ha koll på och följa GDPR. GDPR är EU:s dataskyddsförordning och den reglerar hur personuppgifter ska hanteras. Här är det viktigt att ha i åtanke att som personuppgifter räknar man all information som på något sätt har en koppling till dig som person, vare sig det är direkt eller indirekt. Det kan alltså vara allt från namn, adress, telefonnummer och personnummer till mejladress med ditt namn, id-kortnummer och till och med din IP-adress. Även bilder, videos och ljudupptagningar som kan kopplas till särskilda individer räknas som personuppgifter.
När du hyr ut genom Airbnb får du bara be om andras personuppgifter om det är nödvändigt och endast i syfte att hantera bokningar. Du får exempelvis inte be gästerna att de använder sig av tredjepartsaktörer för att recensera ditt boende eller starta konton på andra webbsidor. Du får heller inte använda uppgifterna för att marknadsföra ditt boende i efterhand.
Den senaste tiden har svenska politiker pratat mycket om angiverilagen. Många gör sina röster hörda, inte minst de yrkesgrupper som lagen omfattar. Och har du försökt ta reda på vad angiverilagen innebär har du säkert hört röster som är både för och emot den. Så vad innebär det att ha en angiverilag och vilka kommer påverkas av den? Det gräver vi djupare i nedan.
Angiverilagen är en lag som Tidöpartierna vill införa. Den gör att vissa yrkesgrupper som arbetar inom den offentliga sektorn kommer att bli tvungna att berätta för polis och Migrationsverket om de i yrket träffar papperslösa människor, det vill säga människor som är i Sverige utan tillstånd. Yrkesgrupper som angiverilagen kommer att omfatta är exempelvis lärare, vårdpersonal och personal inom socialtjänsten. Idag är dessa yrkesgrupper inte tvungna att berätta om de kommer i kontakt med papperslösa. Många som arbetar inom de här grupperna har också tystnadsplikt vilket går emot angiverilagen.
Vad händer om angiverilagen införs i Sverige?
Skulle Sverige införa en lag som tvingar yrkesgrupper inom den offentliga sektorn att ange papperslösa så skulle det drabba enskilda arbetare och inte en arbetsplats i stort. Det är alltså varje enskild arbetare som blir tvungen att ange papperslösa. Det innebär att även konsekvenserna för den som inte anger papperslösa drabbar människor på individnivå. Vilka konsekvenserna kan bli är inte bestämt i dagsläget. Nu diskuterar de olika partierna främst möjligheten att införa eller hindra en sådan lag.
Dessutom finns redan andra bestämmelser som i dagsläget går emot angiverilagen. Förutom tystnadsplikt så går det exempelvis också emot barnkonventionen att ange barn som inte har uppehållstillstånd i Sverige. Därför är det svårt att veta hur det i praktiken skulle gå att införa en sådan här lag. Och om det ens är möjligt utan att tumma på vissa demokratiska rättigheter människor i Sverige har idag.
Är din bostadsrätt en nyproduktion? Då ska du ha koll på det här!
Att köpa en nyproducerad bostadsrätt kan kännas otroligt lyxigt. Att få flytta in i ett splitternytt hem och få inreda det precis som du själv vill är något många ser fram emot. Det finns däremot vissa juridiska aspekter som är viktiga att hålla koll på när du köper en nyproduktion.
En vanlig missuppfattning är att problem som uppstår i en nyproducerad bostadsrätt ska tas upp med byggföretaget. Men när du köper en nyproduktion är det bostadsrättsföreningen du vänder dig till vid eventuella problem. Detta eftersom du har ett upplåtelseavtal med din bostadsrättsförening och inte med byggföretaget. Skulle byggföretaget exempelvis göra förändringar i byggprocessen som du tycker inte stämmer överens med vad som står i det avtal du har fått ska du ta dina klagomål direkt med bostadsrättsföreningen ändå.
Vad gäller om det är fel på din nyproduktion?
I upplåtelseavtalet kan du se vad som ingår i köpet av din nyproduktion. Där brukar det stå hur stor bostadsrätten är, hur många rum den har, vilka övriga utrymmen som ingår, osv. Skulle det visa sig att den färdiga lägenheten inte stämmer överens med det som står i upplåtelseavtalet har du rätt att kräva att bostadsrättsföreningen rättar till det som inte stämmer. Dröjer de med att rätta till felet kan du också välja att göra det själv. Och då ska bostadsrättsföreningen stå för kostnaderna.
Skulle din förening däremot inte gå med på att rätta felet i din nyproduktion, eller om det är ett större fel som de inte kan fixa snabbt, så har du rätt att säga upp bostadsrätten i stället. Och om du och din förening inte kommer överens kan du alltid vända dig till Hyres- och arrendenämnden. De finns till för att lösa tvister i hyres- och boendefrågor. Men ska du kontakta dem kan det vara bra att prata med en jurist först. Då kan du vara säker på att du får med all nödvändig information när du skickar in din ansökan. Och du kan direkt få besked av juristen om ärendet gällande din nyproduktion är rimlig och värd att fullfölja.
Dolt fel i bostadsrätt – vad kan du göra när du upptäcker det?
Att köpa en bostadsrätt är en stor investering och det är viktigt att vara säker på att det inte leder till onödiga kostnader i längden. När du köper en bostadsrätt har du rätt att få veta vilka eventuella brister bostadsrätten har. Men vissa fel är svåra att upptäcka, även för en besiktningsman. Vid ett dolt fel i bostadsrätt har du som köpare rätt att kräva att säljaren kompenserar dig för felet, men det finns också krav på dig som köpare som du måste ha koll på.
Som köpare har du undersökningsplikt. Det betyder att det är ditt ansvar att kolla igenom bostadsrätten noga för att upptäcka eventuella brister och fel. Det är också ditt ansvar att ta in en besiktningsman som kan undersöka bostadsrätten. För att kunna anmäla ett dolt fel måste det vara ett fel som har funnits i bostaden sen du köpte den men som inte har gått att upptäcka vid en besiktning. Felet får heller inte vara ett förväntat fel. Det innebär att vissa fel kan vara en naturlig konsekvens av att bostadsrätten är gammal, i sämre skick osv. Sådana fel räknas inte som dolda fel.
Hur klagar du på ett dolt fel i bostadsrätt?
Upptäcker du ett dolt fel ska du kontakta säljaren direkt. Du har upp till två år på dig att klaga på eventuella dolda fel i bostadsrätten, men när du väl har upptäckt ett fel får du inte vänta för länge med att kontakta säljaren om felet. Då har du rätt att kräva att säljaren antingen betalar för att rätta till felet eller att säljaren kompenserar dig genom att sänka priset på bostadsrätten i efterhand. Skulle det vara ett större fel har du också rätt att häva köpet helt och hållet.
Ibland kan det finnas i avtalet att bostadsrätten säljs i befintligt skick. Eller så kan säljaren lägga in en friskrivningsklausul i avtalet. Om bostadsrätten säljs i befintligt skick kan du fortfarande klaga kring dolt fel i bostadsrätt men då ställs det ytterligare krav på dig som köpare. Förutom att kunna visa att du har upptäckt ett dolt fel måste du också visa att:
bostadsrätten är i sämre skick än vad du har kunnat räkna med.
de uppgifter säljaren har gett om bostadsrätten inte stämmer överens med verkligheten.
säljaren har undanhållit viktig information om bostadsrätten.
Har säljaren däremot lagt in en friskrivningsklausul i avtalet kan du inte gå tillbaka och klaga på dolda fel. Då har säljaren avsagt sig ansvar för bostadsrättens skick. Lägger säljaren in en friskrivningsklausul i avtalet så ska även priset för bostadsrätten vara lägre för att kompensera för friskrivningen.
Hyr du din lägenhet i andra hand finns det risk att du betalar för mycket hyra. Detta eftersom det finns de som hyr ut sin lägenhet och passar på att tjäna lite extra pengar på det. Det här får man inte göra i Sverige utan enligt lag måste hyran vara skälig. Det innebär att den ska vara rimlig och absolut inte för hög utifrån vad du betalar för. När du betalar en hyra som är för hög kallas det också överhyra eller ockerhyra.
Vad som är en skälig hyra är olika beroende på bland annat lägenhetens storlek, läge, vad som ingår osv. Men i stort sett gäller att du inte ska behöva betala mer än vad originalhyran är för hyreslägenheten. Och du ska inte behöva betala mer än vad den faktiska boendekostnaden är när du hyr en bostadsrätt i andra hand. Du kan enkelt ta reda på om du betalar för mycket hyra genom att exempelvis prata med grannar och höra vad de betalar. Eller genom att jämföra vad andra betalar för liknande lägenheter. Viktigt att komma ihåg vid en sån jämförelse är att hyran får skilja sig upp till 5 procent. Det är när den skiljer sig betydligt mer som du kan vara säker på att du betalar överhyra.
Vad kan du göra om du betalar för mycket hyra?
Om du betalar överhyra kan du skicka en ansökan till hyresnämnden om att få hyran sänkt. Om du dessutom bor i en hyreslägenhet kan du få tillbaka överhyran du betalat. Du kan bara få tillbaka hyra upp till två år tillbaka i tiden från dagen du skickar din ansökan. Hyr du en bostadsrätt i andra hand kan du däremot inte få tillbaka överhyra. I det fallet kan du bara ansöka om att sänka din nuvarande hyra.
Att ansöka om att få din hyra sänkt eller få tillbaka överhyra kan kännas överväldigande. Därför rekommenderar vi att ta kontakt med en jurist som specialiserar sig inom hyresjuridik. Då kan du också vara säker på att din jurist har full koll på vad du har för rättigheter och att hen hjälper dig driva processen på bästa möjliga sätt.