De vill demokratisera tillgången till juridik

DI skriver om att Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem deltar i Di Digitals pitchtävling Female Founders 2022 den 30 november.

Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem vill sänka trösklarna till juridiska tjänster. De står bakom Kliently, där människor snabbt kan hitta information och få prata med en jurist inom 24 timmar. Duon deltar i Di Digitals pitchtävling Female Founders 2022.

Stockholmsbaserade Kliently är ett av sex startupbolag som har valts ut att delta i Di Digitals pitchtävling på eventet Female Founders den 30 november.

Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem har varit partners sedan 2009, då de utan någon större erfarenhet startade en juristbyrå tillsammans. För att skaffa sig det satt de i tingsrätten för att lyssna på hur andra gjorde och plöjde inlagor.

2015 blev de advokater och byrån blev en advokatbyrå. Men i fjol begärde de utträde ur Advokatsamfundet för att kunna lansera juridikappen Kliently, som riktar sig mot privatpersoner och småföretagare.

”Vi har gjort en lång resa tillsammans i den traditionella världen, men branschen behöver förnyas, förenklas och kundanpassas. Det var många som tyckte att vi var modiga när vi startade juristbyrå, men kanske ännu modigare nu när vi startade Kliently”, säger Nadja Hatem, medgrundare och vd på Kliently.

Läs hela artikeln på Dagens Industri här.

Nadja Hatem
vd och grundare
0736264843
nadja@kliently.se

Kliently inleder samarbete med Emigreat

Legal tech-appen Kliently har inlett ett samarbete med Emigreat för att bättre kunna hjälpa arbetsgivare och arbetstagare med arbetstillståndsansökningar.

Med krångliga arbetstillståndsregler och processer som tar energi, tid och kostar företagen stora pengar har Kliently och Emigreat inlett ett samarbete för att backa upp arbetsgivare och arbetstagare att snabbt och enkelt kunna navigera sig i arbetstillståndsansökningsdjungeln.

Klientlys migrationsrättsliga jurister får dagligen in samtal av arbetstagare och arbetsgivare som har problem med arbetstillståndsansökningarna, antingen att de har frågor om villkor eller att de fått avslag efter månader av väntan.

– Våra jurister får gå in och överklaga, alternativt hjälpa till med en ny ansökan, något som är oerhört frustrerande för den som väntar på att börja arbeta men också kostsamt för ett företag som väntar i månader, ibland år, på att få hit sina talanger, säger Nadja Hatem, vd och medgrundare av Kliently.

Emigreat erbjuder en plattform som förenklar arbetstillståndsansökningar för arbetstagare och arbetsgivare medan Kliently är en digital plattform där den som är i behov snabbt, enkelt och säkert kan få personlig juridisk rådgivning av en jurist och få svar på juridiska frågor och anlita en jurist om behov uppstår. Kliently erbjuder juridisk rådgivning på över tio språk.

– Vi på Emigreat är glada över ett samarbete med Kliently, där vi kommer att förenkla arbetstillståndsprocessen för alla de som är i behov och som nu kommer få uppbackning av jurister, som är experter på migration om det skulle uppstå behov av en jurist, säger Anali Guzman, VD och medgrundare av Emigreat.

För mer information:
Nadja Hatem. vd och grundare för Kliently: 073-626 48 43, nadja@kliently.se
Anali Guzman Molina, vd och medgrundare för Emigreat; 079-0538407 hello@emigreat.co

Nadja Hatem
vd och grundare
0736264843
nadja@kliently.se
Kliently erbjuder juridisk rådgivning till privatpersoner och småföretag via digitala möten till låg kostnad och på flera olika språk. Kliently lanserades i december 2021. Läs mer på www.kliently.se