Behöver du hjälp med en reklamation?
En reklamation är en formell anmälan till säljaren om att en vara eller tjänst inte motsvarar det som säljaren har utlovat. En reklamation kan du göra när en vara är trasig, har ett funktionsfel eller inte uppfyller de krav som ställs för att varan eller tjänsten ska fungera. Att reklamera är din rättighet och en viktig del av konsumentskyddet. Det ger dig möjlighet att få en defekt vara reparerad, utbytt eller att få pengarna tillbaka. Du har rätt att reklamera en vara eller tjänst inom tre år från ditt köp, men det är viktigt att göra det så snart du upptäcker felet.
Hur reklamerar du en vara eller tjänst?
Kontakta säljaren
Det första steget är att kontakta säljaren och informera dem om att du vill göra en reklamation, vilket du kan göra skriftligt eller muntligt. Var då tydlig med vad felet är och vad du önskar som ersättning. Du kan då be säljaren reparera eller byta ut ditt köp. Du kan också be om att få göra en retur och få tillbaka dina pengar.
Spara kvitto och bevis
Det är viktigt att du sparar kvittot och andra relevanta dokument som bevis på ditt köp. Dokumentation som foton på felet kan också vara användbart.
Tidsramar
Enligt lag måste du reklamera inom skälig tid efter att du upptäckt felet, men vad som är skälig tid beror såklart på felet. Är det något som är lätt att upptäcka ska du kontakta säljaren direkt, innan du använder det du har köpt. Men är det något som inte är märkbart vid första ögonkastet ska du kontakta säljaren när du väl märker av felet. Då kan du också förklara hur det kommer sig att det tog längre tid innan du upptäckte felet. Säljaren har rätt att försöka åtgärda felet, men om de inte kan det kan du ha rätt till att få varan utbytt eller få tillbaka dina pengar.
Dina rättigheter vid reklamation
Reparation och utbyte
Om varan är defekt har du rätt att begära att säljaren reparerar den eller byter ut den mot en felfri vara. Säljaren har rätt att i första hand försöka reparera varan.
Prisavdrag och återbetalning
Om reparation eller utbyte inte är möjligt kan du ha rätt till prisavdrag eller att få tillbaka dina pengar. Det gäller särskilt om felet är av väsentlig betydelse.
Skadestånd
I vissa fall kan du ha rätt till skadestånd för kostnader som har uppstått på grund av felet, till exempel om varan har orsakat skada på någon av dina egendomar.
Vår hjälp vid reklamation
Rådgivning
Vi ger dig råd om dina rättigheter vid reklamation och hjälper dig att förstå processen. Vi ser till att du vet hur du ska gå tillväga för att få rätt ersättning.
Dokumentation och ansökan
Vi hjälper dig att sammanställa nödvändig dokumentation för din reklamation, inklusive kvitton, bevis på fel och skriftlig kommunikation med säljaren.
Representation
Om säljaren inte åtgärdar problemet kan vi representera dig i förhandlingar eller vid en eventuell tvist. Vi ser till att dina rättigheter skyddas och att du får den ersättning du har rätt till.
Kontakta oss idag
Behöver du hjälp i reklamationsfrågor? Hos oss kan du prata med en jurist redan idag om du snabbt behöver få svar på dina frågor. Eller så kan du kontakta oss för att anlita våra jurister när du behöver juridisk hjälp.
Vanliga frågor om reklamation
Hur lång tid har jag på mig att reklamera en vara?
Du har rätt att reklamera en vara inom tre år från köpet. Däremot är det viktigt att du gör en reklamation inom skälig tid efter att du upptäckt felet. Vad som är skälig tid beror på felet.
Vad ska jag göra om säljaren vägrar att åtgärda felet?
Om säljaren vägrar att åtgärda felet kan du skicka en ansökan till Allmänna reklamationsnämnden. Se då till att spara all dokumentation så du kan styrka din ansökan.
Kan jag få pengarna tillbaka vid reklamation?
Ja, om reparation eller utbyte inte är möjligt och felet är av väsentlig betydelse kan du ha rätt att få pengarna tillbaka.