Att bygga och upprätthålla ett starkt varumärke är avgörande för ett företags framgång och konkurrenskraft. Och genom att starkt varumärkesskydd ser du till att skydda ditt företag mot varumärkesintrång och stärka dess position på marknaden. Du kan skydda ditt varumärke genom att registrera det hos Patent- och Registreringsverket (PRV) eller genom så kallad inarbetning.
Ett inarbetat varumärke som har uppnått en etablerad position på marknaden och är känt bland konsumenter är säkrat av varumärkesskyddet. Eftersom det här kräver en hel del tid och arbete är det lättast och som mest effektivt att registrera ett varumärke för att få varumärkesskydd. Det ger en formell rättighet till varumärket. Det skyddar varumärket från andra som försöker registrera förväxlingsbara varumärken. Och dessutom kan du använda dig av ®-symbolen i marknadsföring.
Viktigt att tänka på innan du registrerar ditt varumärke
Särskiljningsförmåga är nyckeln till ett starkt varumärkesskydd och innebär helt enkelt att varumärket måste kunna särskilja de produkter eller tjänster det representerar från andra på marknaden. För att säkerställa att ditt varumärke har bra särskiljningsförmåga ska det inte vara generiskt eller beskrivande för de produkter eller tjänster ditt varumärke representerar.
Om ditt varumärke strider mot lag, goda seder eller allmän ordning kan du inte registrera det. Du kan heller inte registrera det om det finns risk att det vilseleder allmänheten eller om det är likt andra skyddade immateriella rättigheter.
Registrera för att skydda ditt varumärke
För att få ett varumärkesskydd är skyddat kan du registrera det hos PRV. Du gör enklast en ansökan på deras sida och då kostar det 2400 kr för att registrera det för skydd i en klass av varumärke. Om du vill skydda varumärket i fler klassar tillkommer extra avgifter. Väljer du att registrera varumärket genom att skicka in en pappersansökan kostar det i stället 3500 kr. När du har skickat in din ansökan tar det cirka 3-4 månader innan du får besked.
Oavsett om ditt varumärke blir registrerat eller inte så behöver du betala för din ansökan. Men blir varumärket registrerat gäller registreringen i tio år. Därefter kan du förnya registreringen och se till att även fortsatt skydda ditt varumärkes förutsatt att du betalar avgift till PRV. Registreringen gäller bara för skydd i Sverige. För att skydda det även internationellt krävs andra tillvägagångssätt.
Internationellt varumärkesskydd
Det finns möjligheter att skydda ditt varumärke internationellt genom olika internationella avtal och organisationer. Du kan exempelvis ansöka om registrering av EU-varumärke för varumärkesskydd inom EU. Registreringen gör du hos den europeiska immaterialrättsmyndigheten EUIPO (European Union Intellectual Property Office).
Du kan också registrera varumärket genom det så kallade Madridprotokollet, ett samarbete mellan ett 80-tal länder världen över, och som administreras av WIPO (World Intellectual Property Organization).