Nu får företagare som kontaktar NyföretagarCentrum fördjupat stöd och även juridisk expertis tack vare ett nytt samarbete med legaltech-bolaget Kliently. Genom samarbetet kan NyföretagarCentrum runt hela landet erbjuda företagare hjälp i juridiska frågor och avtalsskrivning vid start och drift av nya företag.
– Det här är ett väldigt viktigt samarbete för oss som själva är en startup. Vi har inte bara möjlighet att hjälpa företagare med avtalsskrivning och andra juridiska frågor som dyker upp när man driver ett företag. Vi har också möjlighet att direkt stärka det svenska näringslivet genom att göra det vi är bäst på; erbjuda kvalitativ och effektiv juridisk hjälp, säger Nadja Hatem, grundare och VD hos Kliently.
NyföretagarCentrum finns i fler än 220 av Sveriges 290 kommuner och ger kostnadsfri information och rådgivning till nya företagare, vilket underlättar start och drift av företag. Nu stärker man upp med expertis i juridiska frågor och avtal från yrkesverksamma jurister hos Kliently.
– Vi är glada att Kliently tillkommit som partner till NyföretagarCentrum Sverige. Vid start av företag är det många som undrar hur man ska göra och då göra rätt. Genom samarbetet med Kliently ges nyföretagare och NyföretagarCentrum bättre möjligheter att snabbt kunna få svar på såväl enkla som komplicerade juridiska frågor, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.
Kliently är ett legaltech-bolag som kombinerar traditionell juridisk hjälp med modern teknologi. Genom digitaliserade videomöten, tillgång till avtalsskrivning på egen hand och tillsammans med jurist samt direktaccess till erfarna jurister förkortar Kliently avsevärt väntetiden för kunden och har därför möjlighet att erbjuda kvalitativ hjälp snabbt och till ett mer plånboksvänligt pris. Sedan starten 2021 har tusentals människor från flera olika delar i både Sverige och världen fått hjälp genom appen Kliently i frågor, avtal och ärenden som rör svensk lagstiftning.
– Klientlys sätt att arbeta förnyar en hel bransch. Att koppling finns tillbaka då grundarna av Kliently själva en gång i tiden var nyföretagare och gavs rådgivning genom NyföretagarCentrum gör detta samarbete än starkare, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.
– Sverige behöver flitiga företagare som bidrar till ekonomin och skapar nya arbetstillfällen. Men att starta upp och driva företag är otroligt tufft och ju mer hjälp, råd och information nya företagare får, desto större möjligheter har de att lyckas, säger Nadja Hatem, grundare och VD hos Kliently.
Vill du kontakta Kliently eller NyföretagarCentrum för frågor eller intervju?
Mejla Nadja Hatem hos Kliently på nadja@kliently.se.
Mejla Harry Goldman hos NyföretagarCentrum på harry.goldman@nyforetagarcentrum.se