Har du koll på dina rättigheter som konsument?
Som konsument har du en del rättigheter när du köper varor och tjänster. Konsumentlagarna fungerar som ett skydd för dig som konsument när du köper varor eller tjänster. Där finns regler för hur reklamationer och garantier ska fungera. Där finns också skydd mot vilseledande marknadsföring och orimliga avtalsvillkor. Tack vare konsumentlagarna kan du vara säker på att du har ett skydd som garanterar att du behandlas rättvist i din kontakt med företag.
Vad lagarna erbjuder dig som konsument
Köp av varor och tjänster
När du köper en vara eller tjänst har du rätt att få korrekt information om produkten, priset och villkoren för köpet. Företagen är skyldiga att ge tydlig och sanningsenlig information. Du har också rätt att få en skriftlig bekräftelse på köpet, i digitalt eller fysiskt format.
Reklamation och garanti
Om en vara visar sig vara felaktig har du rätt att reklamera den. Reklamationsrätten gäller i tre år från köpet, men som konsument måste du meddela säljaren om felet inom rimlig tid. Vad som är rimlig tid beror på felet. Vissa fel kan du märka av direkt du använder din nya produkt eller tjänst. Medan vissa fel kanske inte syns förrän det har gått ett tag. Många produkter kommer också med en garanti som ger ett extra skydd utöver reklamationsrätten.
Ångerrätt
Om du handlar en vara på distans, till exempel över internet eller telefon, har du 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Det betyder att du kan ångra ditt köp och få pengarna tillbaka så länge du meddelar säljaren inom 14 dagar från den dag du har tagit emot varan.
Osäkra avtalsvillkor
Konsumenträtten skyddar dig mot orimliga avtalsvillkor. Det kan vara villkor som ger företaget oproportionerligt stor fördel eller som är vilseledande. Om ett avtalsvillkor bedöms som orimligt kan det ogiltigförklaras.
Marknadsföring
Företag måste följa de regler som finns för marknadsföring. Exempelvis finns det regler som förbjuder vilseledande och aggressiv reklam. Och som konsument har du rätt att få korrekt och tydlig information i all reklam. Företag får inte använda sig av marknadsföring för att få dig att köpa något under falska villkor.
Vår hjälp inom konsumentfrågor
Rådgivning
Vi ger råd om dina rättigheter som konsument och hjälper dig att förstå de lagar och regler som finns vid köp av varor och tjänster. Vi förklarar hur du kan reklamera en vara eller ångra ett köp.
Tvistelösning
Om du hamnar i en tvist med ett företag om en vara eller tjänst kan vi hjälpa dig att lösa konflikten. Vi representerar dig och ser till att dina rättigheter skyddas.
Dokumentation och avtal
Vi hjälper dig att granska och förstå avtal och villkor innan du skriver under. På det sättet kan du känna dig trygg med dina köpbeslut.
Kontakta oss idag
Behöver du hjälp i konsumentfrågor? Hos oss kan du prata med en jurist redan idag om du snabbt behöver få svar på dina frågor. Eller så kan du kontakta oss för att anlita våra jurister när du behöver juridisk hjälp.
Vanliga konsumentfrågor
Vad innebär reklamationsrätt?
Reklamationsrätt innebär att du kan klaga på en felaktig vara inom tre år från att du har köpt varan. Men du måste meddela säljaren om felet inom rimlig tid efter att du upptäckt det.
Vad är ångerrätt vid distansköp?
Ångerrätten innebär att du kan ångra ett köp inom 14 dagar vid köp på distans, till exempel via internet eller telefon. Du måste meddela säljaren inom 14 dagar från att du har fått varan för att få pengarna tillbaka.
Vad gör jag om ett avtalsvillkor är orimligt?
Om du tycker att ett avtalsvillkor är orimligt kan du kontakta en jurist för rådgivning och hjälp. På Kliently hjälper vi dig att bedöma om villkoret är giltigt och hur du kan gå vidare.