Trots att sociala medier numer har funnits i många år är reglerna och lagarna kring vad du får och inte får göra när du marknadsför i sociala medier svåra att navigera runt. Det här beror på att sociala medier är ett otroligt snabbväxande fenomen och det är svårt att hänga med i vad som gäller, både på nationell och global nivå. Många företag döms för att ha brutit mot marknadsföringslagarna. Därför listar vi de viktigaste punkterna för företag som ska marknadsföra i sociala medier.
1. Respektera upphovsrätten och varumärkesskyddet
Det här kan kännas som en självklarhet men företag missar ofta det här när de marknadsför i sociala medier. Det är lätt att tro att man fritt får använda memes och populära låtar som har stor spridning i sociala medier, men faktum är att till och med de mest populära bild- och ljudmaterialen i sociala medier omfattas av upphovsrätt.
På många sajter kan ni som företag skaffa konton där ni betalar för att få använda innehåll till sociala medier. På de sidorna kan du också läsa dig till hur du får återanvända materialet. Oftast är det här det säkraste sättet att säkerställa att materialet ni använder är juridiskt okej att använda. Om ni ändå vill återanvända innehåll som exempelvis trendar i sociala medier behöver ni försöka ta reda på vem upphovspersonen är och be om tillåtelse att använda materialet.
Behöver du juridisk hjälp?
2. Vilka är reglerna kring UGC?
UGC (user generated content) är innehåll som sociala medier-användare som använder era produkter och/eller tjänster har skapat. Oftast är det mindre influencers som tipsar om produkter och tjänster i deras kanaler. Som företag kan ni betala influencers för att få användargenererat content som ni sedan kan använda när ni marknadsför i sociala medier. Som standard brukar då företag ange att upphovsrätten till materialet ska vara företagets.
Många företag skickar också pressutskick som leder till att mottagarna skapar användargenererat content. Då är det viktigt att ni som företag hör med influencern i fråga om ni får återanvända materialet, särskilt om ni tänker annonsera det. Det är praxis att erbjuda influencern ett arvode för att få annonsera materialet. Hur stort arvodet är beror på hur stor räckvidd ni beräknar få, hur länge ni tänker låta er annons vara igång och hur pass väletablerad influencern ifråga är.
3. Alla samarbeten måste reklammärkas tydligt
Om ni vill använda er av influencers för att få ut ert budskap är det extra viktigt att annonsmärka innehållet. På bland annat Instagram kan man numera ingå i ett annonssamarbete tillsammans med influencern. Då dyker det upp en märkning om annonssamarbete ovanför inlägget. Men när ni marknadsför i sociala medier brukar det inte vara tillräckligt. Enligt svensk praxis ska det aldrig kunna gå att misstolka om ett innehåll i sociala medier är reklam eller inte. Eftersom märkningen genom Instagram är så pass liten är det viktigt att influencern också skriver i caption att samarbetet är ett betalt samarbete mellan er och hen.
Detsamma gäller för er som företag om ni lägger ut materialet i era kanaler också. Annars är risken att ni blir beskyllda för falsk marknadsföring.
4. GDPR gäller även i sociala medier
Syftet med att marknadsföra i sociala medier kan vara olika. Det är inte alltid ett företag vill sälja en produkt eller tjänst utan ibland kanske syftet är att marknadsföra något som ska lanseras där användarna kan signa upp sig för att få förhandsinformation. Ibland är syftet att få fler prenumeranter till ett nyhetsbrev. Och ibland kanske ni marknadsför ert lojalitetsprogram. Vid tillfällen då ni samlar användares uppgifter måste ni följa gällande dataskyddslagar. I Sverige innebär det kort och gott att ni följer den europeiska dataskyddsförordningen (GDPR).
Redan i er annons behöver det vara tydligt på vilket sätt ni tänker använda uppgifterna. Personerna ni riktar er mot måste kunna ge samtycke och godkänna att ni får använda deras uppgifter i framtida kommunikation. Även om det kan ses som ett godkännande att man anger sin mejladress så är det viktigt att det tydligt står vad personen i fråga faktiskt går med på när hen anger sin mejladress.
5. Var genuina och ärliga när ni marknadsför i sociala medier
Sist men inte minst, var transparent. Var tydlig och ärlig om vem som gynnas av det ni säljer, varför just ert koncept är starkt och vad kunden faktiskt får när de köper av er. För att höras genom sociala medier-bruset kan det kännas lockande att försköna budskapet men risken är att ni blir anmälda för falsk marknadsföring. Och i dagens uppkopplade samhälle är det otroligt lätt för användare att snabbt hitta information kring vilka företag som har blivit anmälda och vilka som får kritiska recensioner.
Därför är det alltid bäst att utnyttja de styrkor ni har utan att försköna de alltför mycket. Har ni en bra produkt eller tjänst kommer det att räcka. Och i sin tur leder det bara leda till att kundernas positiva upplevelser ger er marknadsföring en extra boost.