Ska du säga upp en anställd?
Att säga upp en anställd är en svår och känslig process. Därför är det väldigt viktigt att du som arbetsgivare följer de arbetsrättsliga reglerna noggrant. En uppsägning kan ske av olika anledningar, exempelvis på grund av avskedande, personliga skäl eller arbetsbrist. Varje situation kräver en noggrann bedömning och du behöver uträtta uppsägningen på rätt sätt. Annars är risken att ni möts av rättsliga konsekvenser och tvister längre fram.
På grund av avskedande
Att avskeda en anställd betyder att du som arbetsgivare avslutar anställningen på en gång, alltså med omedelbar verkan. Du kan avskeda en anställd om hen har begått ett allvarligt fel eller misskött sig på något sätt. Det kan exempelvis handla om stöld, våld, allvarliga brott mot företagets policy eller andra handlingar som gör det omöjligt att låta anställningen fortsätta.
Vid ett avskedande har den anställda inte rätt till någon uppsägningstid eller lön under uppsägningstiden. Det är väldigt viktigt att du har tydliga bevis innan du anklagar den anställda för att ha misskött sig eller begått ett fel och försöker avskeda hen.
På grund av personliga skäl
En uppsägning på grund av personliga skäl kan ske om den anställda inte uppfyller sina arbetsuppgifter, har återkommande samarbetsproblem, eller på annat sätt inte lever upp till arbetsgivarens förväntningar. Men innan den anställda kan bli uppsagd måste arbetsgivaren ha försökt att rätta till problemen, exempelvis genom utbildning eller samtal.
Vid en uppsägning på grund av personliga skäl har den anställda rätt till uppsägningstid enligt anställningsavtalet eller gällande kollektivavtal. Uppsägningen måste också ha en ”saklig grund”. Det innebär att arbetsgivaren måste kunna visa att det finns en godtagbar orsak till uppsägningen.
Uppsägning på grund av arbetsbrist
Arbetsbrist är den vanligaste orsaken till uppsägning och kan uppstå på grund av ekonomiska problem eller omorganisation hos företaget. Uppsägning på grund av arbetsbrist är inte personligt relaterad till den anställda. Det handlar snarare om att företaget behöver minska sin personalstyrka.
Vid en uppsägning på grund av arbetsbrist måste arbetsgivaren följa turordningsreglerna enligt Lagen om anställningsskydd (LAS), där sist in är först ut. Det innebär att den som anställts sist i företaget i regel är den som först blir uppsagd, om det inte finns några särskilda anledningar att göra undantag.
Teckna ett företagsabonnemang idag
Hos oss kan ni teckna abonnemang som ger tillgång till våra jurister samt fler än 50 avtal och juridiska dokument som ni kan skräddarsy helt till era behov. Med de större abonnemangen får ni dessutom rabatt på alla juridiska ärenden.
Teckna ert abonnemang redan idag!
Vår hjälp vid uppsägningar
Rådgivning om uppsägning
Vi hjälper dig att förstå vilka regler som gäller vid en uppsägning och ger råd om hur du som arbetsgivare kan hantera situationen på ett rättssäkert sätt. Vi säkerställer att du följer rätt lagar och kollektivavtal för att undvika framtida tvister.
Upprättande av uppsägningsdokument
Hos oss kan du ta fram dokument nödvändiga för en korrekt uppsägning, helt på egen hand i vår avtalstjänst. Du kan också be våra jurister ta fram dokumenten åt er. Oavsett vilket du väljer kan ni vara säkra på att dokumenten är juridiskt bindande och följer alla formkrav.
Förhandling och tvistelösning
Om det uppstår en tvist kring uppsägningen, exempelvis om den anställda bestrider uppsägningen eller om det finns oklarheter kring turordningsreglerna, representerar vi dig och förhandlar fram en lösning. Vi bistår också vid eventuella förhandlingar med fackliga organisationer.
Ta fram dokument för att säga upp en anställd idag
I vår avtalstjänst kan du ta fram de avtal och juridiska dokument du behöver, helt på egen hand. Du blir guidad genom varje steg så att det blir så enkelt som möjligt för dig att ta fram de dokument du behöver för en mindre kostnad. Vill du däremot få hjälp är det bara att du mejlar eller ringer oss, så får du hjälp av våra jurister.
Vanliga frågor om uppsägningar
Kan en anställd bli uppsagd utan varning?
När en anställd har misskött sig allvarligt och blir uppsagd på grund av avskedande kan uppsägningen ske utan varning. Vid uppsägning på grund av personliga skäl eller arbetsbrist behöver oftast arbetsgivaren först försöka lösa problemen innan en uppsägning blir aktuell.
Vad är skillnaden mellan avskedande och uppsägning?
Avskedande sker omedelbart och utan uppsägningstid på grund av att den anställda har misskött sig allvarligt. En uppsägning däremot innebär att anställningen avslutas med uppsägningstid, antingen på grund av personliga skäl eller arbetsbrist.
Hur lång uppsägningstid har en anställd rätt till?
Uppsägningstiden varierar beroende på vad som står i anställningsavtalet och vilket kollektivavtal som gäller. Vanligtvis är uppsägningstiden mellan en och tre månader. Däremot kan tiden variera beroende på hur länge den anställda har arbetat i företaget.