Bouppteckning

Med modulen kan du skapa en bouppteckning, färdig att skicka in till Skatteverket för registrering. Tjänsten guidar och hjälper dig samtidigt att: utreda vem/vilka som ska ärva den som avlidit, korrekt anteckna tillgångar och skulder, samt ta fram relevanta kallelser till förrättningen, om du vill det.

Klientlys jurister hjälper dig i frågor bouppteckning eller om du behöver hjälp med att göra en bouppteckning. 

När en familj drabbas av ett dödsfall krävs det att en bouppteckning görs. Bouppteckning är till för att se över dödsboets tillgångar och skulder. Den avlidnes tillgångar och skulder som kommer fram under bouppteckningsförrättningen sammanställs i ett skriftligt dokument som utgör själva bouppteckningen.

Bouppteckningen är dödsboets legitimationshandling och visar vem som har rätt att företräda dödsboet. Registrerad bouppteckning behövs ofta för att banker ska tillåta uttag från den avlidna personens konto eller gemensamma konton. En bouppteckning kan göras privat eller med hjälp av en begravningsbyrå eller jurist. Om bouppteckningen görs privat, ska den som bäst känner till dödsboets egendom utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet. Bouppteckningen ska skickas in till Skatteverket inom fyra månader efter dödsfallet och innehålla själva bouppteckningen i original, en vidimerad kopia av bouppteckningen (intyg att kopian överensstämmer med originalet), bestyrkta kopior eller original av testamenten, kallelsebevis till bouppteckningsförrättningen, arvsavståenden och liknande och fullmakt i original (om det finns en fullmakt).

Ta fram en bouppteckning idag

Välj om du vill att våra jurister granskar dokumentationen och går igenom det med dig under ett videomöte, eller om du hellre tar fram dokumentet på egen hand. Oavsett vilket du väljer börjar du med att följa stegen i vår avtalstjänst.