Elev med autism diskriminerad enligt Högsta domstolen

av

Aja Wadii
Elever i klassrum i artikel om autism och diskriminering.

För elever med autism och andra funktionsnedsättningar kan det vara svårt att få rätt hjälp och stöd i skolan. I Sverige gäller att alla elever har rätt till anpassningar i skolan, oavsett anledning. Eleven har rätt att kunna tillgodogöra sig utbildningen utifrån elevens egna förutsättningar. Trots det förekommer det att elever i svenska skolor inte alltid får det stöd de behöver. Vilket i sin tur påverkar elevens skolgång.

I somras avgjorde Högsta domstolen (HD) att en grundskola hade diskriminerat en elev med autism genom att inte ge det särskilda stöd som skollagen kräver. Domen är särskilt viktig eftersom den fastställer skolors ansvar att ge stöd till elever med funktionsnedsättningar. Det gäller även i de fall då en formell diagnos inte ännu är fastställd.

Fördröjt stöd ledde till skolfrånvaro

Fallet rör en grundskoleelev som började visa ökad skolfrånvaro i slutet av vårterminen 2017. Eleven visade då svårigheter med socialt samspel och koncentration i skolan. Däremot fick eleven inte sin autism-diagnos förrän i februari 2018. Även om skolan inledde en utredning och konstaterade att eleven behövde särskilt stöd, dröjde det till vårterminen samma år innan skolan upprättade ett åtgärdsprogram. Och på grund av svårigheterna i skolan ökade alltså elevens frånvaro alltmer.

Skolinspektionen kritiserade skolan för den långa handläggningstiden och för att det åtgärdsprogram som de till slut upprättade inte gav tillräckligt stöd.

HD: Bristande stöd vid autism är diskriminering

HD konstaterade att eleven blev lidande av att inte få rätt stöd i tid. Under det halvår som det tog för skolan att upprätta åtgärdsprogrammet förlorade eleven stora delar av sin utbildning. Trots att elevens diagnos om autism kom senare, menade HD att tecknen på funktionsnedsättning var tillräckligt tydliga för att skolan borde ha agerat tidigare. Eleven får därför 20 000 kronor i diskrimineringsersättning för bristande tillgänglighet.

Domen understryker skolors ansvar

Det här är en viktig dom eftersom den klargör att skolor har ett ansvar att snabbt agera och ge rätt stöd till elever med funktionsnedsättningar, även om en diagnos inte formellt är fastställd. Domen stärker också elevernas rättigheter och sätter press på skolor att följa skollagens krav för att undvika diskriminering.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently