Är ditt tåg försenat? Det här har du rätt till.

av

Carl Seffer
Kvinna som står framför skylt med tider för tågresor. Försenat tåg.
Har du koll på vad du kan kräva vid ett försenat tåg?

Enligt trafikverket kom nästan en tredjedel av alla långdistanståg försent under 2022. Även om tågresor är ett smidigt och enkelt sätt att resa är det såklart inte optimalt att drabbas av ett försenat tåg. Se därför till att ha koll på dina rättigheter när du bokar en resa med långdistanståg. Då kan du se till att vara förberedd om oturen drabbar dig.

Vid resor med de flesta långdistanståg skyddas du av tågförordningen. Det gäller för tågresor inom Sverige som är längre än 15 mil och för tågresor utomlands. Är ditt tåg mer än en timme försenat eller inställt har du rätt att:

  • få hela biljettpriset återbetalat eller få tillbaka pengar för de delar av din resa som du inte kan åka. Om förseningen gör så att din resa blir meningslös och du redan har hunnit komma en bit på vägen har du också rätt till en returresa till din avreseort.
  • få din resa ombokad så snart som möjligt eller till en senare dag om du hellre vill det.
  • få fortsätta resan. Det gäller bara om tågbolaget inte ställer in ditt tåg på grund av förseningen.

När du vill boka om din resa

Tågbolaget måste också se till att förseningen blir så minimal som möjligt. Och om din resa behöver bokas om måste de ge dig ett nytt alternativ inom 1 timme och 40 minuter från den planerade avgångstiden. Gör de inte det har du rätt att boka om resan på egen hand. Då ska också tågbolaget ersätta dig för de kostnader som uppstått på grund av försenat tåg, förutsatt att de är nödvändiga och rimliga. Vill du däremot boka om din egen resa direkt är det bra om du kontaktar tågbolaget först. Då kan du dubbelkolla att de ersätter dig för de kostnader som uppstår.

Vid en ombokning har du rätt att få en resa som är likvärdig till originalresan. Vad som är likvärdigt kan ha olika betydelse från gång till gång. Däremot gäller alltid att du ska få en liknande resa utan att behöva betala extra för den nya resan. Är den nya resan i en högre klass ska alltså tågbolaget stå för de extra kostnaderna. Å andra sidan kan tågbolaget också boka en ny bussresa i stället för tågresa.

Din rätt till ersättning vid ett försenat tåg

När du väljer att antingen fortsätta på din bokade resa trots förseningen eller att bli ombokad så har du också rätt att få en viss ersättning. Är tåget mellan 1-2 timmar sent har du rätt till att få tillbaka 25% av biljettpriset. Är tåget mer än 2 timmar sent har du istället rätt till att få 50% av biljettpriset tillbaka.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

Din rätt till ersättning för försenat tåg gäller inte vid vissa extrema situationer, som bl a extrema väderförhållanden, naturkatastrofer och när förseningen beror på sabotage. Den gäller heller inte om det sker ett nödfall ombord på tåget eller om personer har gått på spåret. Du har heller inte rätt till ersättning om tåget är försenat på grund av dig.

För att få ersättning för försenat tåg måste du skicka in ett krav om det till tågbolaget. Det gör du enklast genom att mejla dem och skicka med information om din resa samt kvitto som visar att du faktiskt har bokat resan. Om ersättningen du kräver är mindre än 4 euro behöver inte tågbolaget betala ut ersättningen till dig, men de kan såklart göra det av goodwill. Inom en månad från det att tågbolaget har fått din begäran ska du få din ersättning eller återbetalning, antingen som värdecheckar eller som pengar. Du väljer vilket alternativ det blir.