4 saker att ha koll på innan du bokar en all inclusive

av

Carl Seffer
Bild på farfar eller morfar med barnbarn som leker i pool på en all inclusive resa.

All inclusive-resor är ett otroligt bekvämt sätt att resa för dig som vill njuta av sol och bad och vill låta någon annan sköta planering och projektledning av resan. Därför är resorna också väldigt populära. Men det finns ett par saker som är bra att ha koll på när du bokar en resa med all inclusive.

1. Du kan ha rätt till att få resan billigare

Visste du att du kan få resan billigare om ändringar i skatter, avgifter växelkurser eller bränslekostnader sänks efter ditt köp? I villkoren hos många resebolag står det att ändringar i priset kan ske fram till 20 dagar innan avresa. Resebolagen täcker på det sättet för eventuella höjda kostnader. Men om kostnaderna ändras till det lägre har du också rätt att få avdrag på resan. Det här gäller bara vid ändringar på grund av skatter, avgifter växelkurser och bränslekostnader.

Det här gäller inte om resebolaget inte anger i villkoren att mindre ändringar i priset kan ske. Och om resebolaget höjer priset med mer än åtta procent av resans totala pris har du rätt att avboka resan och få hela summan du betalat tillbaka.

2. Om det du betalar för inte är det du får

Många resor med all inclusive innehåller utflykter, events och liknande. Det är inte ovanligt att det sker förändringar i resan efter att du har betalat för den. Oavsett om det är ändringar på plats eller om ändringarna är på själva resrutten så har du rätt att få avdrag på priset om resan blir sämre på grund av ändringarna. Hur mycket du kan få i avdrag beror på ändringarna. Du får helt enkelt ett avdrag som motsvarar kostnaden för ändringen.

Sker det förändringar som gör att du råkar på extrakostnader kan du eventuellt kräva skadestånd av resebolaget. Och är ändringarna så pass stora att resans innehåll inte alls stämmer överens med det du har betalat för har du rätt att avboka resan och få tillbaka dina pengar. Vid sådana fall finns ingen standard praxis utan man bedömer från fall till fall om en person har rätt att avboka resan helt. Oavsett är det viktigt att du sparar alla dina kvitton.

3. Skulle flyget i din all inclusive ställas in

Ibland händer det att flyget i din all inclusive-resa ställs in. Om det händer är det resebolaget du ska kontakta och inte det aktuella flygbolaget. Resebolaget är skyldig att boka om dig på ett annat flyg. Går det inte har du rätt att avboka resan och få dina pengar tillbaka.

Är ditt flyg är inställt kan du eventuellt också ha rätt till kompensation för tiden du har förlorat. EU har nämligen särskilda regler som gäller för inställda flyg. Begär du kompensation för ditt inställda flyg kontaktar du flygbolaget och inte resebolaget.

Behöver du juridisk hjälp?

Mejla oss: info@kliently.se

Ring oss: 08-410 05 220

Boka tid i appen Kliently

4. Om resebolaget ändrar datum för din all inclusive-resa

Om resebolaget ändrar datum på din resa så att resan blir kortare har du rätt att få avdrag för de dagar du går miste om. Men de kan också ändra datumen för resan utan att du har rätt till ersättning. Det gäller om det står i resebolagets villkor att mindre ändringar i datum kan ske.

Är ändringen av resedatum av stor betydelse för dig kan du ha rätt till att avboka resan och få tillbaka dina pengar. Även här bedömer man detta från fall till fall och du måste kunna styrka att ändringen påverkar dig negativt på något sätt. Det gör du genom att se till att skicka in kvitton eller andra dokument som styrker din sak.