Legaltech-bolaget Kliently har lanserat en ny tjänst som gör det enklare för kunder att ta reda på om de har rätt till finansiering genom rättsskydd eller rättshjälp. Finansieringskollen är en digital guide där användarna besvarar ett antal frågor för att ta reda på om de kvalificera sig för ekonomiskt stöd.
— Vi vet att många drar sig för att söka juridisk hjälp på grund av kostnaderna, och att många inte känner till att de kan få hjälp med att finansiera sina juridiska ärenden genom exempelvis försäkring eller rättshjälp. Med finansieringskollen vill vi göra det enklare att få den hjälp man behöver utan att oroa sig för ekonomin, säger Nadja Hatem, VD och medgrundare, Kliently.
Rättsskydd ingår i de flesta hemförsäkringar och kan täcka en stor del av kostnaderna för juridisk hjälp i tvister. Rättshjälp å andra sidan är ett statligt ekonomiskt stöd som riktar sig till personer med lägre inkomst och begränsade tillgångar. Trots att dessa möjligheter finns, är det många som inte känner till dem eller vet hur de ska ansöka om stöden.
— Finansieringskollen är ett verktyg som ger våra kunder klarhet i en ofta förvirrande process. På bara några minuter kan de ta reda på om de kan ha rätt till ekonomiskt stöd och på så sätt känna sig trygga med att vi hjälper dem att ansöka om stödet när de anlitar oss för juridisk hjälp, säger Anuta Sjunghamn, COO och medgrundare, Kliently.
Enklare tillgång till juridisk hjälp
Kliently är en legaltech-byrå som kombinerar teknologi med traditionell juridik för att göra juridisk hjälp mer tillgänglig och enkel för alla. Via Klientlys plattform kan användare boka juridisk rådgivning, anlita jurister för hjälp att hantera ärenden, få hjälp med att skriva avtal, och hantera juridiska frågor direkt online. Bolaget strävar efter att göra juridik begriplig och relevant för fler människor, genom att digitalisera sina tjänster och erbjuda hjälpen på flera olika språk.
Finansieringskollen är en del av Klientlys mål att göra juridisk hjälp tillgänglig för alla, oavsett ekonomiska förutsättningar. Tjänsten guidar användaren genom enkla frågor och ger direkt besked om möjligheten att få rättsskydd eller rättshjälp finns.
— Vår vision är att ingen ska behöva avstå från juridisk hjälp på grund av ekonomiska hinder. Genom att kombinera teknologi med juridik kan vi hjälpa fler att få tillgång till sina rättigheter och skapa en tryggare tillvaro för våra kunder, säger Nadja Hatem, VD och medgrundare, Kliently.
Vill du kontakta Nadja eller Anuta för frågor eller intervju?
Mejla Nadja Hatem på nadja@kliently.se.
Mejla Anuta Sjunghamn på Anuta.Sjunghamn@klientlylegal.se.