När du har planerat för din resa är det sista du vill veta att flygresan är inställd. Men skulle det värsta hända är det bra att ha rätt information och se till att vara väl förberedd. Då kanske du åtminstone kan få ersättning för inställt flyg.
Det finns särskilda regler som gäller för inställda flyg inom EU. Det här gäller både flyg som lyfter från en flygplats i EU och flyg med EU-registrerade flygbolag som landar inom EU. Oavsett varför flyget ställs in och när du har fått informationen har du alltid rätt att:
- bokas om till nästa möjliga flyg, alternativt till ett flyg vid ett senare tillfälle då det passar dig.
- få tillbaka pengar för resan som har blivit inställd.
När du vill ha tillbaka pengar för den inställda resan
Väljer du att få ersättning för inställt flyg i form av pengar måste flygbolaget betala tillbaka biljettkostnaderna inom sju dagar. Flygbolaget får inte betala dig med exempelvis tillgodokvitton eller presentkort om du själv inte väljer det. Om det inställda flyget gör att syftet med resan går förlorat kan du ha rätt till en kostnadsfri flygresa till orten där resan påbörjades. Det gäller händelser som bara äger rum under en viss tid. Exempel på sådana händelser är konferenser, bröllop, begravningar och liknande.
Om du väljer att få tillbaka pengar från flygbolaget kan du sen inte begära mer av dem. Då har du fått hela den ersättning för inställt flyg som du har rätt till. Väljer du däremot att boka om din resa kan du ha rätt till att få ersättning för eventuellt boende och för mat och dryck. När du väljer att boka om din resa till nästa möjliga flyg och det innebär att du måste betala för övernattning på hotell är flygbolaget skyldig att stå för de kostnaderna. Ligger hotellet utanför flygplatsen måste de flygbolaget också betala för dina transportresor till och från flygplatsen.
Om ett annat flygbolag erbjuder en resa snabbare än det flygbolag du har valt har du rätt att kräva att bli ombokad hos det andra flygbolaget. Det är däremot viktigt att du alltid kontaktar ditt flygbolag innan du bokar en annan resa. Annars är risken att du går miste om ersättning.
Vad händer om flygbolaget nekar ersättning för inställt flyg?
Om ditt flygbolag nekar dig på något sätt kan du kräva att få ersättning för inställt flyg i efterhand. Tänk däremot på att du kanske inte får ersättning för alla kostnader. Håll därför eventuella kostnader nere så mycket du kan för att vara på den säkra sidan. Det gäller både om du bokar om din resa med ett annat flygbolag och om du behöver betala för mat, dryck och hotellövernattning.
Får du inte hjälp av ditt flygbolag kan du skicka in ett ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i efterhand. Då anger du att du begär ersättning för inställt flyg, skickar kopior på alla kvitton du kräver ersättning för och eventuella andra dokument de behöver få in för att bedöma ditt ärende. Allmänna reklamationsnämnden bedömer då om du har rätt och vad du har rätt till.
Behöver du juridisk hjälp?
Om flygbolaget hänvisar till force majeure
Force majeure är en vanlig paragraf i alla avtal. Den gör att avtalet inte gäller under extrema omständigheter som är utom människans kontroll. Exempel på såna omständigheter är om ett land på kort tid blir politiskt instabilt, om en naturkatastrof eller extrema väderförhållanden inträffar, om en strejk utbryter och liknande. Vid såna omständigheter behöver alltså flygbolaget inte ersätta dig. Tekniska fel på flygplanet räknas inte som grund för force majeure.
Om ett flygbolag hänvisar till force majeure, vid frågor om ersättning för inställt flyg, måste de först visa att de har försökt få iväg flyget som vanligt. Annars är det flygbolaget som i första hand bedömer om det inställda flyget beror på force majeure eller något annat.