Följande gäller för juridiska uppdrag hos Kliently Legal Sweden AB (version 2024.1)
1. Allmänt
Utöver vad som följer av tvingande lag gäller dessa allmänna villkor för alla tjänster och uppdrag som Kliently Legal Sweden AB (i fortsättningen enbart byrån) tillhandahåller byråns klienter. Vid bristande överenskommelse mellan tvingande lag, å ena sidan, och dessa allmänna villkor (eller andra villkor för uppdraget), å andra sidan, har de förstnämnda bestämmelserna företräde. Om inte annat skriftligen avtalats anses den som anlitar byrån därmed ha accepterat byråns allmänna villkor.
Omfattningen av uppdraget anges i uppdragsbekräftelse, avtal eller överenskommelse på annat sätt med klienten vid uppdragets ingående. Omfattningen kan också senare komma att ändras.
Klient som anlitar byrån förbinder sig att tillhandahålla information och underlag relaterat till ärendet oavsett om klienten anser informationen vara relevant eller inte. Byråns råd anpassas efter förhållandena i det specifika uppdraget, de fakta som presenteras för byrån och de instruktioner som byrån erhåller. På grund av detta kan råden inte användas för andra uppdrag eller för andra ändamål än för det uppdrag och ändamål för vilka de lämnades.
Byrån åtar sig uppdraget som ett uppdrag för byrån och inte som ett uppdrag för en enskild jurist, utom vid särskilt förordnande från domstol och Migrationsverket. Flera jurister kan alltså arbeta i samma uppdrag men även övrig personal i administrations- och förberedelsesyfte. Även vid särskilt förordnande kan substitution ske för uppdragets fullgörelse.
Byråns rådgivning och biträde anpassas efter förhållandena i det specifika uppdraget, de fakta som presenteras och de instruktioner som lämnats. Uppdraget omfattar endast vad som följer av uppdragsbeskrivningen och fullmakt.
Skattekonsultationer, eller dithörande ansvar, ingår aldrig i ett uppdrag, såvida byrån inte särskilt och skriftligen meddelat i förväg att det ingår i åtaget uppdrag.
Byrån har rätt att vidta de åtgärder som byrån anser lämpliga för att utföra det uppdrag som byrån anlitats för.
Byrån arbetsresultat och råd i ett uppdrag baseras på rättsläget vid den tidpunkt dessa lämnats. Om inte annat särskilt avtalats åtar sig inte byrån att uppdatera dem med hänsyn till senare förändringar av rättsläget.
Byrån tillhandahåller inte, utan att vi särskilt och skriftligen åtagit oss det, rådgivning utifrån annan lagstiftning eller jurisdiktion än den svenska.
Byrån iakttar sekretess och diskretion, håller klienten uppdaterad i ärendet samt håller obligatoriska och för verksamheten nödvändiga försäkringar.
För att jävssituationer ska undvikas kan byrån ibland nödgas frånträda, eller vägra att ta ett uppdrag. Byrån kommer inom ramen för gällande rätt att tillvarata klientens intressen. Byrån får inte främja orätt.
2. Lämnande och mottagande av uppdrag
Uppdrag kan lämnas muntligen eller skriftligen. Byrån åtar sig dock inte uppdrag per e-post utan en föregående muntlig överenskommelse med byrån.
Byrån utgår från att anvisade kontaktpersoner är behöriga att lämna de instruktioner som byrån får under ärendets gång. Detta gäller även om skriftlig fullmakt eller annan dokumentation som utvisar behörighet inte har uppvisats.
3. Identitetskontroll, dataskyddsförordningen, penningtvätt
Enligt lag måste byrån för vissa uppdrag – i regel innan uppdraget antas – kontrollera klientens och vissa till klienten anknutna bolags- och personers identitet och ägarförhållanden.
I enlighet med den nya dataskyddsförordningen, GDPR, (2016/679/EG) informeras klienten om att de personuppgifter som lämnas till byrån kommer att användas i byråns ord- och textbehandling, registerföring, redovisning och övrig administration samt e-post. Byrån ansvarar för att personuppgifterna hanteras på ett korrekt sätt och under sekretess.
Klienten har rätt att kostnadsfritt få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om denne. Klienten har även rätt att begära att felaktiga uppgifter korrigeras eller helt tas bort. Ansökan om information eller rättelse ska vara skriftlig.
Byrån är enligt lag skyldig att anmäla misstankar om penningtvätt eller terrorismfinansiering till Finansinspektionen. Byrån är enligt lag förhindrad att underrätta klienten om att sådana misstankar föreligger och om att sådan anmälan har gjorts eller kan komma att göras.
4. Kommunikation
Om klienten inte lämnat oss andra instruktioner får kommunicering ske med klient via e-post och Internet. Kommunicering kommer endast ske med klient eller den av klient lämnat samtycke/fullmakt för. E-post och Internet är effektiva sätt att kommunicera på men kan innebära risker ur säkerhets- och sekretessynpunkt. Byrån åtar sig inget ansvar för sådana eventuella risker.
Våra spam- och virusfilter kan ibland avvisa eller filtrera bort legitim e-post. Ni bör därför följa upp viktig e-post till oss via telefon eller på annat lämpligt sätt.
5. Externa uppdragstagare
Anlitande av extern konsult eller fackman kräver alltid klientens tillåtelse. Vid sådana förhållanden kan byrån begära att ni kontrakterar dem direkt och därigenom påtar er ett direkt betalningsansvar för deras arvoden och kostnader.
Sådana externa konsulter eller fackmän ska anses vara oberoende från byrån. Detta oavsett om de identifierats, kontrakterats, informerats eller instruerats genom oss. Byrån tar inget ansvar för sådana andra konsulter och fackmän. Detta varken för valet av dem eller för att vi rekommenderat dem eller för deras råd eller andra tjänster och gäller oavsett om de rapporterar till oss eller om deras råd eller tjänster vidarebefordras till er genom oss. Byrån ansvarar inte för råd som sådan konsult ger eller för konsultens utförande av uppdraget i övrigt och inte heller för de arvoden eller kostnader konsulten debiterar. Det förhållandet att byrån har föreslagit eller rekommenderat konsulten medför således inte att byrån i förhållande till klienten har något ansvar för konsultens utförande av uppdraget.
För det fall byrån erlägger betalning till extern konsult för klientens räkning är klienten fullt ut betalningsansvarig till byrån för denna kostnad.
6. Arvoden och kostnader, fakturering och debiteringsprinciper
I uppdragsavtalet eller på annat sätt, t ex muntligen, ska byrån lämna uppgift om hur debitering av uppdraget kommer att ske samt vilka faktureringsrutiner som kommer att tillämpas.
Vid bedömning av vad som är skäligt arvode för ett uppdrag beaktas bl.a. uppdragets art och omfattning, svårighetsgrad och betydelse, liksom byråns/juristens skicklighet, den tid som lagts ned i ärendet, arbetets resultat och andra sådana omständigheter.
Som ett riktmärke är timtaxan på byrån för år 2024 för privatpersoner 2100–2500 SEK/timme inkl. mervärdesskatt och för företag 3200 SEK/timme exkl. mervärdesskatt. Vi reviderar våra taxor årligen.
Utöver arvoden kan kostnader och andra utgifter som till exempel men inte uteslutande ansökningsavgifter, bud, resor, undersökningskostnader m.m. tillkomma. Normalt betalar vi begränsade utgifter för våra klienters räkning och debiterar dem i efterskott, men vi kan komma att begära förskott för utgifter eller komma att vidarebefordra den aktuella fakturan för betalning.
Arvode debiteras genom löpande fakturering delfaktura, a contobetalning eller fakturering efter avslutat uppdrag. Byrån avgör vilken faktureringsrutin som i varje enskilt ärende ska tillämpas. Med delfakturering avses debitering av slutligt arvode för del av juristens arbete som kan hänföras till viss period eller visst arbetsmoment.
Till täckande av arvode och omkostnader har byrån rätt att begära förskottsbetalning innan vi utför arbete eller gör utlägg för kostnader för klientens räkning, såväl innan ärendet påbörjats som under ärendets gång. Förskott kommer att användas till att reglera framtida fakturor. Ett förskott är ingen uppskattning eller begränsning av vårt arvode eller kostnader och totalbeloppet för uppdraget kan bli högre eller längre än förskottsbeloppet. Betalas inte begärt förskott in får byrån upphöra med vidare arbete för klienter eller frånträda uppdraget. Ränta utgår inte på det deponerade beloppet. Förskott deponeras på ett separat konto som är avskilt från byråns egna medel.
Om inte annat avtalats förfaller våra fakturor till betalning tio (10) dagar efter fakturadatumet. Vid utebliven betalning efter förfallodag utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen samt påminnelseavgift om sextio (60) kronor. Vid upprättande av amorteringsplan, på klientens begäran, utgår 170 kr för upprättande av en amorteringsplan.
7. Arvoden med ersättning enligt författningsenlig norm
Antar byrån uppdrag i enlighet med författningsenlig norm för ersättning (t ex rättshjälp eller offentligt biträde) eller från försäkringsgivare (rättsskydd) eller liknande, ska avtal om arvode enligt normen anses föreligga, om ingenting annat uttryckligen framgår. Arvode för inledande arbete som inte täcks av författningsenlig norm ska bekostas av klienten.
8. Rättegångskostnader, rättsskydd och rättshjälp
Om uppdraget avser en tvist kan den förlorande parten åläggas att betala – helt eller delvis – den vinnande partens rättegångskostnader (inklusive jurist-/ombudsarvoden). Oavsett om ni är vinnande eller förlorande part måste ni betala för vårt arbete och våra utlägg i enlighet med dessa allmänna villkor.
Om uppdraget avser en tvist och klienten har en hemförsäkring med rättsskydd kan klientens rättsskyddsförsäkring under vissa förutsättningar tas i anspråk och klienten få ersättning ur försäkringen för rättegångskostnader. Det åligger er att informera oss om försäkring finns att tillgå.
Försäkringsersättningen täcker sällan alla kostnader, utan rätten till ersättning genom försäkringen är begränsad på olika sätt genom självrisk och takbelopp. För fullständig information krävs att klienten tar del av sitt försäkringsbolags villkor. Oavsett försäkringsvillkorets lydelse måste ni betala för vårt arvode och våra kostnader i enlighet med dessa allmänna villkor till den del vårt arvode och våra kostnader överstiger vad som betalas ur försäkringen. Byrån fakturerar, om inget annat överenskommits, byråns klienter löpande i enlighet med våra normala faktureringsrutiner även då rättsskydd utnyttjas.
I vissa fall kan en klient som anlitar oss som privatperson ha rätt till allmän rättshjälp. Allmän rättshjälp täcker aldrig ersättningsskyldighet för motpartens kostnader. Om rättshjälp beviljas gäller särskilda villkor för debitering av arvode. Byrån har i dessa fall rätt att löpande debitera klienten ett belopp som uppskattningsvis motsvarar klientens rättshjälpsavgift. En förutsättning för att beviljas allmän rättshjälp är att byrån lämnar minst en rådgivningstimme. Denna tid får klienten som regel bekosta själv (i vissa undantagsfall kan det beviljas nedsättning av rådgivningsavgiften).
Om klienten vill utnyttja rättsskydd eller rättshjälp i sitt ärende ska klienten meddela oss detta i samband med att uppdraget lämnas till oss. Vi hjälper till med eventuell ansökan.
9. Angivande av VAT-nummer
När vi tillhandahåller tjänster momsfritt till en klient i annat land inom EU:s momsområde är vi enligt lag skyldiga att i vissa fall lämna information till skattemyndigheten om ert momsregistreringsnummer och värdet av de tjänster som vi har levererat till er. Genom att anlita oss anses ni ha samtyckt till att vi i enlighet med aktuella regler lämnar sådan information till skattemyndigheterna.
10. Immateriella rättigheter
Upphovsrätt och andra immateriella rättigheter till det arbetsresultat vi genererar för våra klienter tillhör oss, och ni har uteslutande endast rätt att använda resultatet för de ändamål för vilka det tillhandahålls. I avsaknad av överenskommelse därom får inte något dokument eller annat arbetsresultat som genereras av oss ges allmän spridning eller användas för marknadsföringsändamål.
11. Arkivering
Under den tid som ett uppdrag pågår lagrar byrån dokument och arbetsresultat som byrån, klienten eller tredje man tagit fram. Denna lagring kan komma att ske elektroniskt i ett byrågemensamt system för att underlätta tillgången till nödvändig information för det team som arbetar för er.
När ett uppdrag slutförts kommer byrån att bevara eller hos tredje man lagra relevanta dokument och relevant arbetsresultat som genererats i ett uppdrag i pappersform och/eller i elektronisk form under den tid som byrån anser vara lämpligt och/eller i enlighet med lag för den särskilda typen av uppdrag. Om originalhandlingar återsänds till klienten när ett uppdrag avslutats har byrån rätt att behålla kopior av dessa dokument för eget arkiv.
12. Klagomål och krav
Krav som har samband med rådgivning ska framställas skriftligen så snart som ni blivit medvetna om de omständigheter på vilka kravet grundas till info@klientlylegal.se. Krav får inte framställas senare än tolv månader efter det senare av
- (i) den dag då den sista fakturan utställdes för det uppdrag som kravet avser och
- (ii) den dag då de aktuella omständigheterna var kända för klienten eller, efter rimlig efterforskning, kunde ha blivit kända för klienten.
Om klienten ersätts för något krav ska denne, som villkor för byråns ersättning, överföra rätten till regress mot tredje man genom subrogation eller överlåtelse till byrån eller till dess försäkringsgivare.
13. Ansvar för rådgivning
Om vi inte avtalat annat, är vi/byrån inte ansvariga gentemot er för fullständigheten eller riktigheten av den information som ni eller andra tillhandahållit oss i samband med vårt arbete/utförandet av uppdraget och inte heller för förlust eller skada som uppkommit till följd av vilseledande, felaktiga uppgifter eller underlåtenhet från annan än oss själva.
Vi är inte ansvariga gentemot er för förlust eller skada som uppkommit till följd av omständigheter utanför vår/byråns kontroll som vi skäligen inte kunde ha räknat med vid tidpunkten för uppdragets antagande och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Vi är inte ansvariga gentemot er för förlust eller skada som uppkommit till följd av att ni använt vårt arbetsresultat eller råd i annat sammanhang eller för annat ändamål än för vilka de gavs.
Såvida uppdraget inte särskilt avsett just skatterådgivning är byrån inte ansvarig gentemot klienten för förlust eller skada som uppkommit till följd av att denne, som en konsekvens av arbetsresultatet eller rådet, påförts eller riskerar att påföras skatt eller skattetillägg.
14. Ansvarsbegränsning
Byrån, som omfattas av obligatorisk ansvarsförsäkring, ansvarar för skada som klienten lidit endast om skadan vållats av byrån genom fel eller försummelse vid uppdragets utförande. Ansvaret ska vara begränsat till tre miljoner (3.000.000) kronor.
Byråns ansvar för skada omfattar inte utebliven produktion eller vinst eller annan indirekt förlust eller skada och ska inte i något fall överstiga vid skadetillfället utfallande försäkringsbelopp enligt den ansvarsförsäkring som byrån innehar.
Vårt ansvar gentemot er ska också reduceras med belopp som ni kan erhålla under försäkring ni har tecknat eller annars omfattas av eller avtal eller skadelöshetsförbindelse som ni ingått eller är förmånstagare till.
Er förbindelse i uppdraget är endast med byrån och inte med någon fysisk person som har anknytning till byrån. I den utsträckning annat inte följer av tvingande lag ska därför ingen fysisk person med anknytning till byrån (exempelvis aktieägare, delägare eller anställd) ha något individuellt ansvar gentemot er samt ska dessa allmänna villkor (inklusive ansvarsbegränsningarna som anges i dem) gälla till förmån för alla dessa fysiska personer.
Om flera rådgivare är ansvariga gentemot er för samma förlust eller skada ska vårt ansvar begränsas till den del av förlusten eller skadan som i storlek förhåller sig till hela förlusten eller skadan på samma sätt som vårt arvode i storlek förhåller sig till samtliga ansvariga rådgivares arvoden sammanräknade (oavsett om dessa andra rådgivare har uteslutit eller begränsat sitt ansvar eller skulle vara oförmögna att betala sin del av det totala kravet).
Om annan rådgivares ansvar gentemot er är mer begränsat än vårt ansvar ska eventuellt ansvar som vi har gentemot er till följd av vårt eventuella solidariska ansvar med sådan annan rådgivare reduceras med den ersättning vi skulle ha kunnat återfå från den rådgivaren om dennes ansvar gentemot er inte hade begränsats på det sättet (och avsett om den andre rådgivaren skulle ha kunnat betala ersättning till oss).
15. Uppsägning och frånträde
Klienten har rätt att när som helst skriftligen säga upp uppdraget.
Utöver situationer enligt vilka vi enligt lag är skyldiga att frånträda ett uppdrag har vi även rätt att frånträda ett uppdrag vid utebliven betalning, bristfällig information och/eller instruktioner eller om förtroendet oss emellan inte längre föreligger.
Vid uppsägning eller vårt frånträdande måste klienten betala för det arbete som utförts och de kostnader som byrån haft t.o.m. dagen för uppdragets upphörande eller frånträdande i enlighet med gällande allmänna villkor.
16. Tvist och lagval
Dessa allmänna villkor och vårt uppdrag för er ska vara underkastade svensk rätt.
Tvister som uppstår i anledning av dessa allmänna villkor ska avgöras i allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.
Oaktat vad som anges ovan har vi alltid rätt att driva in förfallna fordringar genom ansökan om betalningsföreläggande eller i domstolar som har jurisdiktion över er eller någon av era tillgångar.
17. Ändringar
Dessa villkor kan komma att ändras av byrån från tid till annan. Den senaste versionen finns alltid på hemsidan, https://kliently.se/allmanna-villkor-kliently-legal/. Ändringar i villkoren gäller endast för de uppdrag som påbörjas efter det att den ändrade versionen lagts ut på vår webbplats. Kopia på den senaste versionen av dessa villkor ska på klientens begäran sändas till klienten.